هشتمین روز جنگ حماس و اسرائیل؛ ده‌ها هزار فلسطینی خانه‌های خود در غزه را ترک می‌کنند

جنگ حماس و اسرائیل شنبه ۱۴ اکتبر وارد هشتمین روز خود شد؛ حملات اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که ده‌ها هزار ساکن شمال غزه به اجبار خانه‌های خود را به سمت جنوب ترک کرده‌اند.

با ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته اسرائیل به ساکنان غزه برای خروج از شمال این باریکه، فلسطینی‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.
سازمان ملل متحد کوچ دادن ۱.۱ میلیون فلسطینی ساکن شهر غزه را غیرممکن خوانده و گفته است جنگ هم قاعده و قانونی دارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با وعده «ریشه کنی» حماس گفته است که حمله متقابل ارتش این کشور علیه حماس تازه شروع شده است. او می‌گوید همه اعضای حماس باید خود را مرده بدانند.
اسرائیل برق و آب غزه را قطع و راه سوخت رسانی به آن را مسدود کرده است. باریکه غزه با حدود ۲ میلیون جمعیت در محاصره کامل است.
ایران می‌گوید با ادامه وضعیت فعلی گشودن شدن جبهه‌های دیگر در این جنگ احتمالی واقعی است. آمریکا هم به متحدان حماس هشدار داده تا فکر ورود به این جنگ را از سر بیرون کنند.
براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، دستکم هزار و ۹۰۰ فلسطینی در اثر حملات اسرائیل در غزه کشته شدند که ۶۱۴ نفر از آنها کودک و ۳۷۰ نفر، زن بوده‌اند. علاوه بر این وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دست کم ۱۶ فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

به گزارش ارتش اسرائیل بیش از ۱۲۰ غیرنظامی اسرائیلی در اسارت حماس قرار دارند. روز گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی حمله غافلگیرانه حماس به این کشور دست کم ۱۳۰۰ غیرنظامی و سرباز کشته شدند. جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل افزود که بیش از ۳ هزار نفر نیز در این حملات زخمی شده‌اند.

یک نماینده محافظه کار بریتانیایی به دولت این کشور اطلاع داد که در حال برنامه‌ریزی برای پیگیری پرونده حقوقی از جمله ارجاع به دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل همدستی در جنایات جنگی اسرائیل در غزه است.

کریسپین بلانت، نماینده مجلس ردهیل و رییس سابق کمیته منتخب سیاست خارجی این نامه را به جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا نوشته است.

او به مقامات دولتی درباره حمایت آنها از اقدامات دولت اسرائیل در شرایط بروز جنایت جنگی و جنایات علیه بشریت هشدار داد.

آقای بلانت پیش از این به حزب حوزه انتخابیه خود گفته بود که از انتخابات آینده کناری‌گیری خواهد کرد.

یک منبع نزدیک به دولت عربستان سعودی روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که ریاض در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس تصمیم گرفته است تل گفتگوها در خصوص عادی‌سازی احتمالی روابط خود با اسرائیل را متوقف کند.
این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه در ریاض به سر می‌برد.

این منبع گفت که نظام پادشاهی عربستان تصمیم متوقف کردن مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به اطلاع به مقامات آمریکایی رسانده است.

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که پس از یک هفته بمباران شدید نیروهای اسرائیلی، بیش از ۱۳۰۰ ساختمان در نوار غزه به طور کامل ویران شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که ۵ هزار و ۵۴۰ خانه «تخریب شده‌اند»، در حالی که تقریبا ۳ هزار و ۷۵۰ خانه دیگر به میزانی آسیب دیده‌اند که دیگر قابل سکونت نیستند.

روز جمعه در سازمان ملل، روسیه خواستار آزادی امن همه گروگان‌ها شد و در عین حال آمریکا را مسئول درگیری‌های جاری دانست. همچنین سفیر روسیه در سازمان ملل خواستار «آتش بس دوستانه» در نوار غزه و اسرائیل شد.

براساس پیش‌نویس قطعنامه روسیه که به شورای امنیت ارائه شده، کرملین خواستار آتش بس «فوری» و آزادی امن همه گروگان‌ها شده و «به شدت تمام خشونت‌ها و خصومت‌ها علیه غیرنظامیان و همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کند».

در این سند به طور مشخص نامی از حماس، گروه شبه نظامی که غزه را اداره می کند و روز شنبه از مرزها عبور و به اسرائیل حمله کرد، برده نشده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که شورای امنیت باید برای پایان دادن به خونریزی‌ها و از سرگیری مذاکرات صلح با هدف ایجاد یک کشور فلسطینی، همانطور که مدت‌ها پیش قرار بود انجام دهد، اقدام کند.»

خبرگزاری فرانسه اطلاعاتی در مورد تعداد کشته شدگان یا مفقودشدگان اتباع خارجی در جنگ اسرائیل و حماس را جمع آوری کرده است. مرگ بیش از ۱۰۰ خارجی تایید شده البته بسیاری از آنها تابعیت اسرائیلی داشته‌اند.

آمریکا: مقامات آمریکایی اعلام کردند که حداقل ۲۷ شهروند آمریکایی در این جنگ کشته شده‌اند. گمان می‌رود تعداد نامشخصی از شهروندان این کشور هم ربوده شده باشند.

تایلند: به گفته نخست وزیر تایلند ۲۴ شهروند این کشور در این جنگ کشته شده‌اند. ۱۶ نفر زخمی و ۱۶ نفر هم ربوده شده‌اند.

فرانسه: کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت که ۱۵ شهروند فرانسوی در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند. به گفته امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه ۱۷ نفر از جمله ۴ کودک در پی این حمله ناپدید شده‌اند.

نپال: به گفته سفارت نپال در تل‌آویو، ۱۰ شهروند این کشور در «کیبوتص الومیم» کشته شده‌اند. این کیبوتص در زمان حمله میزبان ۱۷ دانش‌آموز بوده است.

آرژانتین: وزارت خارجه آرژانتین تایید کرد که ۷ شهروند این کشور کشته و ۱۵ نفر مفقود شده‌اند.

تعداد زیادی کشته و مفقود از سوی دولت‌های اوکراین، روسیه، شیلی، اتریش، بلاروس، کانادا، چین، فیلیپین، برزیل، پرو، رومانی، استرالیا، آذربایجان، کامبوج، ایرلند، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، ترکیه، آلمان، مکزیک، ایتالیا، کلمبیا، پاراگوئه، سریلانکا و تانزانیا هم گزارش شده است.

در بریتانیا کشته شدن دو بریتانیایی تایید شد و سفارت اسرائیل در لندن هم کشته شدن دو نفر دیگر را تایید کرد. به گزارش بی‌بی سی ۱۷ شهروند بریتانیا از جمله چند کودک در این جنگ کشته یا مفقود شده‌اند اما این تعداد از سوی دولت بریتانیا تایید نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به خاورمیانه و دیدار از اسرائیل و اردن، امروز شنبه وارد عربستان سعودی شد.
وی در تل‌آویو با تاکید بر حمایت همیشگی واشنگتن از اسرائیل گفت که تا زمانی که آمریکا وجود دارد چنین حمایتی پابرجا خواهد بود.
به حمله حماس به اسرائیل، عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو تعلیق‌شده تلقی می‌شود. عربستان ضرب‌الاجل ارتش اسرائیل به ساکنان غزه برای خروج اجباری از این باریکه را کاملا مردود دانسته و آن را رد کرده است.

سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند اعلام کرد که سه شهروند دیگر این کشور در درگیری بین اسرائیل و حماس کشته شده‌اند. به این ترتیب تعداد شهروندان کشته شده این کشور به ۲۴ نفر رسیده است.

وزارت خارجه تایلند گفت که همچنین دو شهروند دیگر این کشور در این جنگ زخمی شده‌اند و مجموع مجروحان آنها به ۱۶ نفر رسیده است. گمان می‌رود ۱۶ تایلندی دیگر هم گروگان گرفته شده باشند.

تایلندی‌ها یکی از بزرگترین گروه کارگران مهاجر در اسرائیل هستند. حدود ۳۰ هزار تایلندی در اسرائیل و بیشتر در بخش کشاورزی مشغول به کارند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه گفت دستور اسرائیل برای تخلیه بیش از یک میلیون نفر از شمال غزه در یک روز «کاملا غیرممکن» است.

بورل که به چین سفر کرده است در کنفرانسی مطبوعاتی در پکن گفت: «من به نمایندگی از موضع رسمی اتحادیه اروپا می‌گویم … اجرای (طرح تخلیه) کاملا غیرممکن است.»

او اضافه کرد: «تصور اینکه بتوانید یک میلیون نفر را در ۲۴ ساعت در موقعیتی مانند غزه جا به جا کنید، تنها می‌تواند یک بحران انسانی باشد.»

ارتش اسرائیل تایید کرد که بیش از ۱۲۰ غیرنظامی اسرائیلی در غزه در اسارت حماس هستند.

همچنین براساس گزارش هاآرتص، ارتش اسرائیل پس از ورود نیروهایش به نوار غزه، اجساد چند اسرائیلی را پیدا کرده است.

دانیل هاگری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت که به خانواده‌های افرادی که از زمان حملات حماس در روز شنبه گذشته ناپدید شده‌اند، اطلاع داده شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳