سومین زلزله در یک هفته گذشته در هرات؛ دو کشته و ده‌ها زخمی به بیمارستان منتقل شدند

سومین زمین‌لرزه شدید در یک هفته گذشته، صبح روز یکشنبه، ۲۳ مهر غرب، افغانستان را تکان داد. گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که تاکنون دو کشته و ۱۵۰ زخمی در اثر این زمین‌لرزه به بیمارستان‌های هرات منتقل شده‌اند.

سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) می گوید که این زمین لرزه روز یکشنبه به شدت ۶.۳ در عمق ۶.۳ کیلومتری (چهار مایلی) در نزدیکی شهر هرات رخ داد. این زلزله با پس‌لرزه‌هایی به شدت ۵.۹ و ۴.۲ نیز همراه بوده است.

منابع آگاه محلی گفته‌اند که این زمین‌لرزه در استان‌های دیگر افغانستان از جمله بادغیس و فراه هم احساس شده است. در عین حال، رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند که بخش‌هایی از شهر مشهد ایران نیز در اثر این زمین‌لرزه تکان خورده است.

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به خبرگزاری ایرنا گفته است که این زمین لرزه در بخش‌هایی از خراسان جنوبی نیز احساس شد، اما هنوز گزارشی از خسارات احتمالی دریافت نشده است.

آخوندی تاکید کرده است که کانون زلزله در فاصله ۳۲۰ کیلومتری بیرجند و ۲۸۹ کیلومتری مشهد بوده است.

فرماندهی امنیه طالبان در هرات به نقل از مسئولان بیمارستان هرات اعلام کرده که تا کنون دو جان‌باخته و ۱۲۵ مجروح از اطراف شهر به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

در عین حال، سازمان بهداشتی جهانی هم از منتقل شدن بیش از ۱۲۰ زخمی به بیمارستان‌های هرات خبر داده است.

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه، ۲۳ مهر، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که «زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ صبح امروز بار دیگر ولایت هرات افغانستان را لرزاند. تا این ساعت بیش از ۱۲۰ زخمی به شفاخانه منطقه‌ای هرات منتقل شده‌اند و تعداد زیادی نیز به شفاخانه‌های دیگر شهر منتقل شده‌اند.»

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که تیم‌های این سازمان با کارکنان بیمارستان‌ها در مدیریت رسیدگی به مجروحان این رویداد، همکاری می‌کند.

در عین حال، پزشکان بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرده است که دست‌کم دو تن در زمین‌لرزه روز یکشنبه در هرات جان باخته‌اند.

این نهاد وضعیت آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های هرات را وخیم توصیف کرده و گفته است که برخی از آسیب‌دیدگان که تحت مراقبت این سازمان پزشکی‌اند، با وجود گرفتن ترخیص هنوز به دلیل نداشتن سرپناه در بیمارستان مانده‌اند.

در بیانه پژشکان بدون مرز که روز یکشبنه، ۲۳ مهر منتشر شد، آمده است: « ۷۷ نفر هنوز تحت مراقبت ما هستند. با این حال، علی‌رغم اینکه ۱۷ بیمار امروز آماده ترخیص هستند، آنها از ترخیص خودداری می‌کنند، زیرا خانه‌ای برای بازگشت ندارند.»

این زمین‌لرزه در فاصله هفت روز از زلزله مرگبار هرات رخ می‌دهد که بیشتر از یک هزار نفر در آن جان باختند. پیشتر صلیب سرخ جهانی در مورد بروز بحران انسانی در اثر زمین‌لرزه‌های هرات هشدار داده بود.

هفته گذشته (روز شنبه، ۱۵ مهر) زلزله به بزرگی ۶.۳ هرات را لرزاند. در اثر این زلزله ۱۳۰۰ نفر در شهرستان زنده‌جان هرات جان باختند. زلزله دوم به فاصله‌ کوتاهی در ۱۱ اکتبر و مجددا به شدت ۶.۳ تکرار شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳