مهشید گوهری، استاد دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شد

مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با دستور هیات رئیسه دانشگاه از ادامه همکاری منع و اخراج شد.

خانم گوهری کاخکی با اعلام این خبر اظهار داشت: “هنوز نخستین گام ها را برای رفتن به کلاس درس برنداشته بودیم که دوباره خبر قطع همکاری آمد. بعد از قطع همکاری کامل دانشگاه فردوسی با ما در بهمن ماه گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان، این بار با پیگیری گروه ادبیات و گذشتن از هفت خان دانشگاه و دانشکده و گروه، ناباورانه دیدیم که قطع همکاری و تدریس ما تایید شد. بهت ما بی‌ دلیل نبود؛ درست در هفته اول کلاس ها، از هیات رئیسه دانشگاه فرمان می‌ رسد و این‌ چنین دوباره ما را از خانه خودمان، دانشگاه بیرون کردند.”
مهشید گوهری کاخکی، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، سال گذشته به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری، از ادامه فعالیت علمی خود در این دانشگاه منع شده بود.

با احتساب خانم گوهری کاخکی، بر اساس اطلاعات گردآوری شده هرانا، دستکم سی و شش تن از اساتید منتقد از جمله محمدرضا نظری نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی‌ مراد زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع، محمد سلطانی، مسعود علیا، امیر مازیار، سمیه سیما، بهروز چمن آرا، سارا ملکان، مهام میقانی، محمد سعادتی، آرمیتا سراج زاهدی، دو تن از اساتید دانشگاه تهران، محسن برهانی، علی اصغر خدایاری و آرمان ذاکری در دانشگاه های مختلف کشور از اواخر تیرماه تاکنون از تدریس کنار گذاشته شده و یا با محدودیت هایی مواجه شده اند. همگی این اساتید سابقه همراهی با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را دارند.

از سوی دیگر چندی پیش روزنامه اعتماد اعلام کرد که از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، ۳۲ هزار استاد حق التدریسی از واحدها و رشته‌ های مختلف دانشگاه آزاد حذف شدند.

لازم به یادآوری است موج تصفیه اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته های علوم انسانی و هنر، تاریخچه طولانی در حکومت فعلی ایران دارد که در طی سرفصل های سیاسی مختلف در کشور بیشتر یا کمتر می شود.

روزنامه اعتماد روز مورخ ۹ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: “۵۲ استادانی که از شهریور ۱۴۰۰ (آغاز فعالیت دولت سیزدهم) تا ۸ شهریور امسال، برخلاف خواست خود از بدنه آموزش عالی حذف شده‌اند، شناسایی شده اند.” این روزنامه پیشتر در گزارشی به جمع‌آوری نام‌های ۱۵۷ استاد دانشگاه که در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، پرداخته بود.

این گزارش حاکی است که دولت‌های پیاپی در جمهوری اسلامی دست‌کم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴، یعنی از حدود ۱۸ سال پیش، به اتهام «نگرش سکولار»، دست به اخراج‌های گروهی استادان عمدتاً پرسابقه زده‌اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳