شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با «فاکس نیوز»: درمان ضروری سرطان تروریسم در خاورمیانه، تغییر رژیم در ایران است

شاهزاده رضا پهلوی روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) در شبکه «فاکس نیوز» در برنامه‌ «صبح یکشنبه» شبکه فاکس‌نیوز آمریکا به میزبانی ماریا بارتیرومو بار دیگر به رهبران دولت‌های غربی هشدار داد نادیده گرفتن تحریم‌های جمهوری اسلامی باعث تقویت تروریست‌ها در منطقه شده و برای برگرداندن صلح و ثبات به خاورمیانه، تغییر رژیم ایران یک ضرورت است.

در ابتدای این برنامه ماریا بارتیرومو با اشاره افزایش تولید نفت ایران از ۲/۶ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به ۳ میلیون بشکه در روز در ماه اوت اشاره کرد و اینکه دولت بایدن عملاً تحریم‌های جمهوری اسلامی را نادیده گرفته است و علی خامنه‌ای درآمدهای نفتی را بجای اینکه صرف بهبود شرایط زندگی مردم کند که بسیاری از آنها زیر خط فقر زندگی می‌کنند به سمت تأمین مالی برنامه‌های هسته‌ای و نیروهای نیابتی‌ تروریستی در منطقه هدایت کرده است. وی با این مقدمه پرسش‌های خود از شاهزاده رضا پهلوی را آغاز کرد.

-ولیعهد رضا پهلوی، از اینکه در برنامه ما حضور دارید بسیار سپاسگزارم. آیا می‌توانید بگویید که ارزیابی شما از تهدید جدید و هشدار جدید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل دست به حمله زمینی بزند، اسرائیل با یک «زلزله ویرانگر» مواجه خواهد شد، چیست؟

-اول از همه، بیایید درک کنیم که چرا در وضعیت کنونی قرار داریم. ذهنیت این رژیم از همان آغاز، رفاه و توسعه نبود بلکه بیشتر ذهنیت توسعه‌طلبی و صدور یک ایدئولوژی از جیب شهروندان خود بود. این بدان معناست که از هر منبعی که در دست دارد برای ادامه سرکوب در داخل و کارزار وحشت و بی‌ثباتی در خارج به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند.

بنابراین هر چیزی که به عنوان پیامد آن می‌بینید، نتیجه یا علائم این سرطان است که از همان اول در تهران شروع شد. وقتی رژیم از جانب جامعه جهانی ضعف آشکار می‌بیند، در نتیجه، جسورانه‌تر از خط قرمزها عبور می‌کند. [رژیم] اکنون در حال آزمایش عزم نه تنها اسرائیل بلکه بقیه جهان است تا ببیند تا چه حد می‌تواند برای به دست آوردن هدفی که در فکرش است جلو برود. این هدف مطمئناً صلح نیست؛ مطمئناً ثبات نیست. آنها به شدت از ایده و چشم‌انداز روابط صلح عربستان سعودی و اسرائیل و «پیمان ابراهیم» احساس تهدید می‌کنند. شما می‌توانید آن را دست‌کم خرابکاری بنامید، اما در بدترین حالت، تلاش برای دامن زدن دوباره به وحشت و بی‌ثباتی است.

–به نظر شما واکنش مناسب از سوی ایالات متحده در حال حاضر چه باید باشد؟

-خوب، اول و مهم‌تر از همه این است که تحریم‌های کنونی را اجرا کنید! ما فشار حداکثری را فراموش کرده‌ایم. من فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده که نه تنها دارایی‌هایی که قرار بود آزاد شوند، دوباره مسدود شوند بلکه دارایی‌های بیشتری نیز باید بلوکه شوند زیرا همه ما می‌دانیم که جمهوری اسلامی اکنون پول بیشتری دارد که البته قرار است از طریق گروه‌‌های نیابتی‌اش برای کارزار تروریسم خرج کند.

اما مهمتر از همه، افزایش بیشتر تحریم‌ها است. یکی از عوامل اصلی پشت همه این گروه‌های نیابتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد. ما همچنان می‌پرسیم که برای مثال چرا اروپایی‌ها به عنوان متحدان آمریکا، سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار نداده‌اند؟! این راهی برای فلج کردن رژیم است بجای اینکه به آن قدرت ببخشید! علاوه بر فشار حداکثری، راه‌ حل نهایی چیزیست که من سال‌ها در مورد آن صحبت کرده‌ام. شما امروز بزرگترین جنگ را بین مردم ایران و این رژیم دارید، مبارزه برای رهایی دوباره، مبارزه برای آزادی. چرا این مهم است؟ زیرا برخلاف این رژیم که شهادت‌طلبی را جشن می‌گیرد و ترور و وحشت را دوست دارد، ما به عنوان یک ملت از همان ارزش‌های آزادی و حقوق بشری حمایت می‌کنیم که شما در آمریکا یا فرانسه یا در سوئد حامی آن هستید. ما متحدان طبیعی شما هستیم اما به کلی فراموش شده‌ایم. اگر می‌خواهید این سرطان را درمان کنید، باید چشم اختاپوس را بیرون بیاورید و نه اینکه فقط با پاهایش مبارزه کنید! راه حل نهایی در تهران و در تغییر رژیم است.

–بله، درک می‌کنم. اما در مورد سایر گروه‌های منطقه‌ چطور؟ شما همین الان شنیدید که مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درباره اینکه جمهوری اسلامی چقدر به سطح غنی‌سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک است صحبت می‌کرد. ما همچنین شنیدیم که مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره اینکه حزب‌الله در حال حاضر ۱۰۰ هزار موشک دارد صحبت می‌کرد. آیا می‌توانید توان حزب‌الله را ارزیابی کنید؟

– این هم نیز دلیلی دیگر برای اینکه در نهایت باید چشم اختاپوس را از بین ببرید چرا که بودجه، حمایت و مشارکت استراتژیک [رژیم] ایران همراه با قدرت‌هایی مثل چین و روسیه در این موازنه و تعیین نتیجه آنچه امروز در خاورمیانه می‌بینیم بسیار مهم است.

بنابراین صرف نظر از اینکه تهران در مورد نیروهای نیابتی‌اش چه می‌خواهد انجام دهد یا شاید حتا تلاش برای به چالش کشیدن و فشار بیشتر برای گشودن جبهه دوم برای این درگیری… باید ببینیم که آنها به کارزارِ امروز اسرائیل در دفاع از خود و تلافی این اقدام چه واکنشی نشان خواهند داد. همچنین باید ببینیم پاسخ کشورهای منطقه و جهان به آنها چگونه خواهد بود.

توجه کنید، آنچه اکنون در جریان است، تروریسم است. این یک جنگ با تروریسم است. هر عقل سلیمی در دنیا می‌فهمد تا وقتی شما این عناصر را در بازی داشته باشید، مشکلات آن برای همه خواهد بود. این دیگر فقط مشکل اسرائیل نیست، یا حتا مشکلِ ایران. این یک مشکل منطقه‌ای و در نهایت بین‌المللی است. راه دیگری برای نگاه کردن به این موضوع وجود ندارد. بنابراین مسئله، ائتلاف بر سر یک خواست مشترک است میان همه آنهاییست که می‌خواهند با آن مبارزه کنند.

زمان آن فرا رسیده که در مواضع خود شفاف باشیم؛ شما نمی‌توانید در هر دو طرف دیوار بایستید. شما یا این سمتِ دیوار هستید یا آن سمتِ دیوار. من در آنسویی از دیوار ایستاده‌ام که خواهانِ همبستگی با همه ملت‌ها و جوامع صلح‌دوست است. همان سمتی که می‌دانند با هم می‌توانند صلح و ثبات را به ارمغان بیاورند و ما به روشنی می‌دانیم که دشمنان ما چه کسانی هستند. امیدوارم جهانیان این را بفهمند و بطور شفاف مشخص کنند که امروز در کدام سمتِ دیوار ایستاده‌اند.

–در مورد قطر و قطری‌ها چه می‌توانید بگویید؟ ما یک به اصطلاح توافق بی‌سروصدایی را داریم که دولت بایدن ادعا می‌کند با قطری‌ها داشته تا شش میلیارد دلار را بطور موقت مسدود کند. با این حال، کمی قبل از شما از مایکل مک‌کال [رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان] شنیدیم که مماشات‌ مداوم [با رژیم] ما را به اینجا رسانده. آیا شما معتقدید که قطری‌ها واقعاً موافقت می‌کنند که مانع دسترسی این پول به جمهوری اسلامی شوند؟

-تا جایی که می‌دانم و اطلاعاتی که تا دیروز داشتم این بوده که قطری‌ها این ادعا را که شش میلیارد دلار دوباره مسدود شده، رد کرده‌اند. پس به نظر نمی‌رسد اینطور باشد. بنابراین ۱۶ میلیارد پول از دارایی‌های مسدودشده [ایران] در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته؛ بدون تکرار تمام نکاتی که قبلاً در مورد میزان دسترسی جمهوری اسلامی به این درآمدها بیان کردم، حداقل ۹۰ میلیارد. این کمی بیشتر از آن چیزی است که کوین مک‌کارتی رئیس سابق مجلس به آن اشاره کرد. فکر کنم او به ۷۰ میلیارد دلار اشاره کرد. اما به نظرم کمی بیشتر از این است… درامد تولید نفت و همه موارد دیگر با هم. بنابراین از کنترل خارج شده و از این رو، فکر می‌کنم که اگر می‌خواهید به جزئیات تحریم‌های خاص این دارایی‌ها بپردازید، واقعاً یک قطره از اقیانوس بیکران در برابر بسیاری از سرمایه‌های دیگر است که رژیم می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. تصویر این واقعیت، بسیار بزرگتر است. به این معنا که اگر رژیم تقویت شود، می‌تواند به کمپین حمایت از نیابتی‌هایش ادامه دهد.

–البته همینطور است…

-اساساً هزینه لازم برای بقای آنها پرداخت شده است! و کاملا مشخص است که آنها پول‌‌های دریافتی را برای مردم گرسنه ایران خرج نمی‌کنند. همانطور که بارها قبلاً اشاره کردم، آنها این پول را صرف تأمین بودجه کمپین خود در خارج کشور و البته برنامه هسته‌ای‌شان در داخل خواهند کرد.

–بله، شما قبلاً نیز به این نکته اشاره کرده‌اید. از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتیم قدردانیم. سپاسگزارم ولیعهد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳