اعطای جایزه ساخاروف ۲۰۲۳ اتحادیه اروپا به «مهسا امینی» و جنبش زن، زندگی آزادی

اتحادیه اروپا امروز پنحشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ «مهسا امینی» و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران را برنده جایزه حقوق‌بشری «ساخاروف» امسال اعلام کرد.

این جایزه که مبلغ آن پنجاه‌هزار یورو است برای گرامیداشت یاد آندری ساخاروف از مخالفان حکومت اتحاد جماهیر شوروی، در دسامبر سال ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان نهاده شد.

این جایزه به افراد حقیقی یا حقوقی که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می‌کنند اهدا می‌شود.

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا نیز امروز همزمان با اعلام برنده این جایزه در استراسبورگ فرانسه طی سخنانی گفت: «ما روز ۱۶ سپتامبر، اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در ایران را گرامی داشتیم. پارلمان اروپا مفتخر است که در کنار مردم شجاعی است که در ایران به مبارزه برای برابری، عزت و آزادی ادامه می‌دهند. ما در کنار کسانی هستیم که، حتی در زندان، به تلاش برای حفظ جنبش زن، زندگی و آزادی ادامه می‌دهند.»

روبرتا متسولا افزوده که «پارلمان اتحادیه اروپا با انتخاب مهسا امینی و مردم ایران به عنوان برندگان جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه در سال ۲۰۲۳ میلادی، مبارزاتشان را به یاد می‌آورد و همچنان به ادای احترام به همه کسانی که بهای داشتن آزادی را پرداختند، ادامه می‌دهد.»

رئیس پارلمان اروپا همچنین افزود که شعار «زنان، زندگی، آزادی» به فریادی برای همه کسانی تبدیل شده است که از برابری، کرامت و آزادی در ایران دفاع می کنند.

دیوید مک الیستر رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا نیز درباره این جایزه گفته که انتخاب مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی به معنی «به رسمیت شناختن مبارزه شجاعانه آنها برای حقوق زنان» است.

مبلغ جایزه ۵۰ هزار یورو است و مراسم اهدای این جایزه، در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ برگزار خواهد شد.

ویلما نونیز اسکورسیا و اسقف کاتولیک رولاندو آلوارز دو تن از فعالان حقوق بشر در نیکاراگوئه و سه زن از لهستان، السالوادور و آمریکا که در مبارزه برای رسیدن به حق «سقط جنین رایگان، ایمن و قانونی» فعالیت می‌کنند از دیگر نامزدهای جایزه امسال ساخاروف بودند.

همچنین ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی، نیز برای «محکوم کردن عملکرد مدیریت قبلی توییتر که برای آزادی بیان کاربران مضر بود» نامزد جایزه ساخاروف امسال شده بود اما نام او از فهرست نامزدهای نهایی حذف شد.

پرستو حکیم، مرضیه امیری و مطیع‌الله ویسا، سه فعال در زمینه‌ آموزش از کشور افغانستان هم در میان نامزدهای اولیه این جایزه حقوق بشری بودند که نام آنها نیز از فهرست نامزدان نهایی حذف شد.

بر اساس گزارش‌ پارلمان اروپا حزب «مردم اروپا» مهسا امینی و زنان ایران را نامزد دریافت این جایزه کرده بود و حزب سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و همچنین حزب «احیای اروپا» نیز مهسا امینی و جنبش «زن ‌زندگی آزادی» را به‌ عنوان نمایندگان مبارزه برای احقاق حقوق زنان در ایران معرفی کردند.

در زمان اعلام سه نامزد نهایی این جایزه نماینده‌ حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان گفته بود: «جایزه‌ ساخاروف نه‌ تنها یک جایزه‌ نمادین در روز مراسم اهدای آن، بلکه یک تعهد سیاسی است. تعهد پارلمان به اینکه در طولانی‌ مدت در حمایت از اهداف دریافت‌کنندگان آن بماند و همانطور که در پیمان حقوق‌بشر اتحادیه اروپا آمده، به‌صورت خستگی‌ناپذیر از آنها پشتیبانی کند.»

در سال ۲۰۱۲ جعفر پناهی فیلمساز و نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر، دو ایرانی دیگری بودند که این جایزه را بطور مشترک دریافت کردند. سال گذشته نیز این جایزه به مردم اوکراین داده شد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳