بایدن: ایران را به خاطر حمایتش از روسیه و حماس پاسخگو خواهیم کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه در سخنانی که طور زنده پخش شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران را به خاطر حمایت نظامی از روسیه، حماس و «گروه‌های تروریستی» پاسخگو خواهد کرد.

آقای بایدن که روز گذشته از سفر خود به اسرائیل بازگشته، تصریح کرد درخواست بودجه فوری جهت تامین کمک نظامی به اسرائیل و اوکراین را به کنگره این کشور ارسال خواهد کرد.

او حصول اطمینان از موفقیت اسرائیل و اوکراین را برای امنیت ملی آمریکا و آینده این کشور حیاتی دانست.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود جنگ در اوکراین و اسرائیل را به هم گره زد و گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی مانند حماس و مستبدانی مثل پوتین پیروز شوند.»

جو بایدن تصریح کرد که گروه حماس و ولادیمیر پوتین تهدیدهای متفاوتی را نمایندگی می‌کنند، اما در یک وجه با هم اشتراک دارند و آن این است که «هر دو خواهان نابودی کامل و ریشه‌کن کردن دمکراسی‌ها در همسایگی خود هستند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به نقش ایران در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین و همچنین پشتیبانی جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی پرداخت.

آقای بایدن گفت: «ایران از روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه نیز حمایت می‌کند. باید اضافه کنم که ما همچنان به پاسخگو کردن آنها ادامه می‌دهیم.»

در حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن، از جمله حداقل ۳۲ شهروند آمریکایی، کشته شدند. گزارش‌ها حاکی است که ۳۰۰ نفر از این کشته شدگان از نیروهای نظامی اسرائیل بودند.

اسرائیل نیز از آن روز تاکنون برای از بین بردن گروه حماس٬ غزه را هدف حملات خود قرار داده است. منابع فلسطینی در غزه می‌گویند، از زمان حملات اسرائیل به این منطقه سه هزار و ۸۵۹ نفر کشته و بیش از ۱۳ هزار نفر زخمی شدند.

جو بایدن در بخش دیگری از اظهارات خود باردیگر گروه حماس را نماد «شیطان خالص» خواند و تاکید کرد که بازگرداندن شهروندان آمریکایی که توسط این گروه به گروگان گرفته شده‌اند، اولویت اصلی او است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی صحبت کرده و گفته است که ایالات متحده همچنان به حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود متعهد است.

جو بایدن تاکید کرد که از «مرگ فاجعه‌بار فلسطینی‌ها» در غزه «دلشکسته» است.

با این حال او تصریح کرد که گروه شبه نظامی حماس نماینده مردم فلسطین نیست و از غیرنظامیان در غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳