ایالات متحده سامانه‌ دفاع هوایی‌‌اش را در خاورمیانه تقویت می‌کند

پنتاگون در واکنش به آنچه «تشدید تنش‌های اخیر از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه»عنوان کرد، آمادگی نظامی آمریکا در خاورمیانه را بالا می‌برد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) اعلام کرد که آمریکا برای این منظور، یک «سامانه دفاعی تاد» و یک «سامانه موشکی پاتریوت» دیگر به خاورمیانه می‌فرستد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به «گفت‌وگوهای مفصل» با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد «تنش‌های اخیر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن» در سراسر منطقه خاورمیانه، در بیانیه‌ای گفت که برای «تقویت بیشتر موقعیت وزارت دفاع در منطقه» مجموعه اقدام‌های اضافی انجام شده است.

او درباره تعداد نیروها و زمان اعزامشان به جزئیات بیشتری اشاره‌ نکرد. اما پنتاگون پیش‌تر خبر داده بود که نزدیک به دو هزار تفنگدار را در حالت آماده‌باش قرار داده است تا در صورت نیاز به منطقه بفرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع ایالات متحده هدف از این اقدام‌های اضافی را «تقویت بازدارندگی منطقه‌ای، افزایش حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه و کمک به دفاع از اسرائیل» عنوان کرد.

مقام‌های نظامی آمریکایی هفته گذشته از رهگیری چند پرتابه از مبدا یمن و انهدام آن‌ها خبر دادند. گفته می‌شود هدف این پرتابه‌ها به سوی شمال در امتداد دریای سرخ و احتمالا به سمت اسرائیل بوده است.

پاتریوت یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی ایالات متحده محسوب می‌شود و معمولا عرضه آن با محدودیت‌هایی روبرو است و متحدان واشنگتن در سراسر جهان به‌دنبال دستیابی به آن‌اند.

سامانه تاد نیز دارای رادار قدرتمندی است. آمریکا در سال ۲۰۱۶ با استقرار این سامانه در کره جنوبی خشم چین را برانگیخت؛ به این دلیل که حریم هوایی چین را در دیدرس آمریکا قرار می‌داد.

در پی حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، ایالات متحده آمریکا کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده و نیروی نظامی ویژه‌ای را عازم شرق مدیترانه کرد.

حمله چندجانبه حماس به اسرائیل نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کشته به جا گذاشت و دستگاه اطلاعاتی تل‌آویو را با انتقادهای زیادی روبرو کرد. اسرائیل به تلافی این حمله، غزه را زیر حملات هوایی بی‌پایان گرفت.

به گزارش وزارت بهداشت غزه در حملات هوایی و موشکی اسرائیل تاکنون دست‌کم چهار هزار و ۳۸۵ فلسطینی از جمله صدها کودک کشته و بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این سرزمین کوچک آواره شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳