بمباران‌های سنگین منتسب به اسرائیل فرودگاه‌های اصلی سوریه را از کار انداخت؛ هشدار جدید اسرائیل به ساکنان غزه

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر می‌کند.

وزیر خارجه روسیه پیش از این نسبت به احتمال جدی گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه هشدار داده و «تلاش‌ها برای مقصر جلوه دادن ایران در بحران غزه» را «تحریک‌آمیز» خوانده بود.

هم‌زمان روسیه گفته بود که در حال رایزنی با ترکیه است. لاوروف همچنین روز چهارشنبه در یک سفر دو روزه به کره شمالی رفت.
روسیه پیش از سفر لاوروف به کره شمالی، قطعنامه‌ای برای توقف جنگ حماس و اسرائیل در سازمان ملل ارائه کرد که وتو شد.

ساکنان غزه می‌گویند هشدارهای جدیدی از ارتش اسرائیل برای تخلیه شمال غزه و رفتن به جنوب این باریکه دریافت کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در این هشدارها آمده است افرادی که در نیمه شمالی غزه بمانند «می‌توانند به عنوان طرفداران یک سازمان تروریستی» به‌شمار بیایند.

بنابر این گزارش، این پیام در برگه‌هایی با نام و آرم ارتش اسرائیل از روز شنبه تحویل داده شد و از طریق پیام‌های صوتی تلفن همراه نیز در سراسر نوار غزه برای ساکنان ارسال شده است.

در این اعلامیه آمده است: «هشدار فوری، به ساکنان غزه. حضور شما در شمال وادی غزه جان شما را به خطر می‌اندازد. هرکسی که تصمیم بگیرد شمال غزه را به سمت جنوب وادی غزه ترک نکند، ممکن است به عنوان همدست در یک سازمان تروریستی شناخته شود.»

در پی افزایش تنش و درگیری میان افراد مسلح در جنوب لبنان با ارتش اسرائیل در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل، وزارت دفاع و سخنگوی ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۳۰ مهر اعلام کردند که ۱۴ شهرک دیگر در بخش شمالی اسرائیل از ساکنان خود تخلیه موقت می‌شود.

بر اساس این گزارش، این شهرک‌ها آن‌هایی هستند که در بُرد ۵ کیلومتری مرز قرار دارند. این طرح تخلیه با بودجه دولتی انجام می‌شود و ساکنان موقتاً به اماکن دیگری در سایر نقاط دورتر از مرز فرستاده می‌شوند.

شهرک‌هایی که تخلیه می‌شوند: شنیر، دان، بیت هیلل، شاعار ییشوو، هاگشاریم، لیمان، متسووه، آیالون، گورن، گرانوت هاگالیل، اِوِن مناخم، ساسا، تسیوعون و شهرک راموت نفتالی گزارش شده‌اند.

در روزهای گذشته نیز ۲۳ هزار تن از ساکنان شهر کریات شمونا که شمالی‌ترین شهر بزرگ مرزی است و در فاصله حدود ۴ کیلومتری مرز است، تخلیه شد.

حزب‌الله و حماس مسئولیت شلیک راکت در دو هفته اخیر به مرز شمالی اسرائیل را برعهده گرفته و هر بار نیز، ارتش اسرائیل با بالگرد و آتش توپخانه خود به این حملات واکنش نشان داده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه در میان نظامیان کشورش در شمال گفت «حزب‌الله تصمیم گرفته در این جنگ شرکت کند» ولی بهای سنگینی خواهد پرداخت.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، از آغاز جنگ حماس با اسرائیل، در خصوص این رویدادها سکوت کرده است اما نعیم قاسم، معاون او، روز شنبه ۲۹ مهر گفت «ما در جنوب لبنان برای لبنان و فلسطین می‌جنگیم، در قلب مبارزات هستیم و دستاوردهایی داریم، و هر زمان که نیاز به دخالت ما باشد، مداخله خواهیم کرد».

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه ۲۹ مهر اعلام کرد در واکنش به حملات انجام شده اخیر علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، این کشور سامانه موشکی پدافند هوایی بیشتری در منطقه مستقر می‌کند. این سامانه‌ها از نوع پاتریوت و تاد هستند.

آمریکا از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر، تا حال دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی آن‌ها و حدود ۲ هزار تفنگدار دریایی را راهی خاورمیانه کرده و این ناوها در شرق دریای مدیترانه در نزدیکی اسرائیل مستقر شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که خود برای بیان «حمایت بی‌دریغ» واشینگتن از اسرائیل و «اطمینان از تأمین تمامی نیازهای اسرائیل برای دفاع از خود» به منطقه سفر کرد، پس از سفرش نیز به‌طور منظم و تقریباً روزانه در تماس و گفت‌وگوی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود بوده است.

ژنرال آستین روز شنبه گفت به دنبال گفت‌وگوهای مفصل با رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص تنش‌های اخیر ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه، پنتاگون امروز یک رشته گام‌های بیشتر با هدف تقویت بیشتر دفاعی در منطقه برداشت.

بیانیه ژنرال آستین همچنین حاکی است که آمریکا اعزام نیروهای بیشتر در منطقه را در دستور کار قرار داده تا در صورت نیاز سریعاً اعزام شوند. به‌شمار این نیروهای بیشتر اشاره نشد.

وزیر دفاع آمریکا گفت این گام‌ها تقویت تلاش‌های بازدارندگی در منطقه و برای حفاظت از نیروهای آمریکایی است و به دفاع از اسرائیل نیز کمک می‌کند.

آمریکا دو سال پیش در پی کاهش تنش‌های آن زمان با ایران، سامانه‌های دفاع هوایی خود را از منطقه کاهش داده بود.

در ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است
رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند حملات هوایی که بامداد یکشنبه ۳۰ مهر در سوریه انجام شد، «گسترده‌ترین» در نوع خود از آغاز سال میلادی جاری بود.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، دلیل گستردگی حملات، نگرانی از ورود نیروها، پرسنل نظامی و انتقال سلاح از ایران بود.

این حملات در آغاز روز شانزدهم از جنگ حماس و اسرائیل رخ داده است. در طول این جنگ دو بار دیگر نیز حملات منتسب به اسرائیل در سوریه انجام شده بود.

اما براساس این گزارش، در حمله تازه به سوریه وزن بمب‌هایی که استفاده شد، بیشتر از بمب‌هایی بود که در حملات شنبه‌شب تا بامداد یکشنبه به روی حدود ۱۰۰ هدف وابسته به حماس در غزه انداخته شد.

یدیعوت آحرونوت نوشت ارتش اسرائیل نگرانی زیادی دارد که در وضعیت جاری نیروها و تسلیحات پیشرفته از ایران و عراق به لبنان و سوریه برسد و ازاین روی، باندهای فرودگاه‌های سراسر سوریه را مورد حمله قرار داد.

گزارش‌های منابع سوری نیز تأیید کرده که فرودگاه‌های دمشق و حلب از کار افتاده و فعالیت در آن‌ها فعلاً تعلیق شده است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان رضوی و پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز هست، در خطبه نماز جمعه روز ۲۸ مهر گفت: «دیپلماسی فعال دولت در قالب سفرهای اخیر وزیر خارجه به سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه… موجب شد که نیروهای مقاومت دراین کشورها به حال آماده‌باش علیه اسرائیل درآیند.»

او افزوده بود به برکت تعاملات دیپلماتیک ایران، … حشدالشعبی (عراق)، انصارالله (یمن) و حزب‌الله پای کار هستند تا اگر اسرائیل خواست به‌طور کامل مسلط شود، آن‌جا بریزند.»

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسجد «الانصار » در جنین در کرانه باختری را هدف حمله هوایی قرار داده است.

در این بیانیه تصریح شده است، براساس اطلاعات به دست آمده حماس و جهاد اسلامی از « این مسجد به عنوان مرکز فرماندهی برای طراحی و اجرای عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان استفاده می‌کردند» و در صدد یک «حمله تروریستی قریب الوقوع» بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳