نتانیاهو درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرد؛ آتش‌بس یعنی تسلیم شدن در برابر «تروریسم» و «بربریت»

سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه شنبه نهم آبان، در شبکه اجتماعی ایکس با به اشتراک گذاشتن ویدئویی از کشته شدن فرمانده «گردان بیت لاهیا»، از فرماندهان ارشد گروه شبه نظامی حماس، خبر داد.

کمیسر آژانس امداد سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطین روز دوشنبه هشتم آبان، با اشاره به وضعیت در نواز غزه هشدار داد که «آتش بس فوری بشردوستانه به موضوع مرگ و زندگی میلیون ها تن تبدیل شده است.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نشست روز دوشنبه شورای امنیت گفت: «رژیم آیت‌الله» در همه جا گرد مرگ و نابودی می‌پاشد و «اگر هیتلر حساب توییتر داشت دقیقا مشابه حساب توییتر خامنه‌ای بود.»

او افزود: «خامنه‌ای مانند هیتلر و رژیم او رژیم نازی‌ها است و ارتش‌ او نیز، جهاد اسلامی و حماس و حزب‌الله و حوثی‌ها و سپاه پاسداران و شعارشان، مرگ و نابودی آمریکا و بریتانیا و اسرائیل است.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه، از تلاش‌های بشردوستانه در غزه تقدیر و بر ضرورت حفاظت از جان غیرنظامیان، از جمله کارکنان سازمان ملل، روزنامه‌نگاران و کارکنان سازمانهای بشردوستانه، تأکید کرد.

وی همچنین حماس را به دلیل کشتن غیرنظامیان بی‌گناه و گروگان‌گیری محکوم کرد و خواستار آزادی فوری گروگان‌ها، رسیدگی به نیازهای بشردوستانه، رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی و جلوگیری از کاربرد سپر انسانی توسط حماس شد.

در ادامه، گرینفیلد با اشاره به کمک‌های بشردوستانه قابل‌توجه ایالات متحده، بر ضرورت ارسال سریع کمک‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک برای ترویج صلح تأکید کرد. او همچنین از اسرائیل خواست تا در تمایز بین تروریست‌ها و غیرنظامیان احتیاط کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ویدئوی منتشر شده از سوی حماس که در آن سه تن از گروگان‌های اسرائیلی این گروه را نشان می‌دهد، «پروپاگاندای روانی ظالمانه» خواند.
در ویدئوی منتشر شده توسط حماس، سه زن اسرائیلی که توسط حماس ربوده شده‌اند، پیامی خطاب به نتانیاهو می‌دهند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای بار دیگر تعهد خود را تکرار کرد که تمام تلاشش را برای بازگرداندن گروگان‌ها به کار خواهد بست.

وی گفت: «من شما را که توسط حماس ربوده شده‌اید، گروهی که مرتکب جنایات جنگی شده است، در آغوش می‌گیرم. دل‌های ما با شما و دیگر اسیران است. هرکاری که از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم تا همه اسیران و مفقودان را به خانه بازگردانیم».

دوشنبه شب، کماندوهای اسرائیلی یک سرباز اسرائیلی به نام اوری مگیدیش را که توسط شبه‌نظامیان حماس در غزه ربوده شده بود، زنده یافتند و به اسرائیل بازگرداندند.

مگیدیش، ۲۴ ساله، در واحد دیده‌بانی در نزدیکی مرز غزه در ساعات اولیه حمله حماس در روز ۱۵ مهر به غزه ربوده شده بود.

این اولین گروگان از میان ۲۲۹ اسرائیلی و خارجی ربوده‌شده به غزه است که در عملیات کماندویی ارتش اسرائیل آزاد می‌شود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که مگیدیش پس از بازگردانش به کشور، در سلامت کامل به سر می‌برد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳