اعلام جرم دادستان تهران علیه هشت چهره سینمایی و رسانه‌ای به دلیل انتشار عکس و متن درباره آرمیتا گراوند

همزمان با خاکسپاری پیکر آرمیتا گراوند تحت تدابیر شدید امنیتی، علی صالحی، دادستان تهران، علیه هفت چهره سینمایی و یک روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار عکس‌ یا متن‌ درباره آرمیتا، به اتهام «نشر اکاذیب بدون سند» «اعلام‌جرم» کرد و برای این هشت تن، شامل ترانه علیدوستی، مژگان ایلانلو، هنگامه قاضیانی، تهمینه رضایی میلانی، امید توشه، سحر ولدبیگیان، مریم بوبانی و هانیه توسلی پرونده قضایی تشکیل داد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، ساعتی پس از خاکسپاری آرمیتا گراوند، خبر داد که «علی صالحی، دادستان تهران علیه هفت سلبریتی و یک فعال رسانه‌ای به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و نشر مطالب بدون سند، اعلام‌جرم کرده و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل داده است».

همزمان، حساب کاربری روزنامه همشهری نیز اسامی افرادی را که دادستان تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرده است، منتشر کرد و از «ترانه علیدوستی، مژگان ایلانلو، هنگامه قاضیانی، تهمینه رضایی میلانی، امید توشه، سحر ولدبیگیان، مریم بوبانی و هانیه توسلی» نام برد.

این روزنامه نوشت که دلیل اعلام‌جرم علیه این چهره‌های سینمایی و رسانه‌ای، اتهامی است که علی صالحی، دادستان تهران، آن را «نشر اکاذیب رایانه‌ای و نشر مطالب بدون سند» تلقی کرده است.

از میان این هشت چهره سینمایی و رسانه‌ای، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، سحر ولدبیگیان (ولدبیگی)، مریم بوبانی و هانیه توسلی از بازیگران سینمای ایران‌اند، تهمینه رضایی میلانی کارگردان سینما و مژگان ایلانلو کارگردان و مستندساز، و امید توشه روزنامه‌نگار است.

دادستانی تهران با صراحت اتهام این هشت چهره سینمایی و رسانه‌ای را اعلام نکرده است، اما نقطه‌مشترک هر هشت چهره‌ای که دادستان تهران علیه آن‌ها اعلام‌جرم کرده، انتشار یادداشت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به اعلام رسمی جان‌باختن آرمیتا گراوند است.

ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، پس از اعلام رسمی جان‌باختن آرمیتا گراوند، در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ «#مهسا امینی» و «#آرمیتا گراوند» نوشت: «اگر دیگر در فیلم‌هایتان بازی نمی‌کنم، یک ثانیه هم فکر نکنید که شما توانسته‌اید محرومیتی برای من بسازید. دلیل پشت کردن من به سینمای شما این است که از آن روسری زوری که در فیلم‌هایتان، در حمام، اتاق‌خواب سر ما می‌گذارید، هنوز دارد خون می‌چکد، هنوز دارد خون می‌چکد، هنوز.»

این بازیگر سرشناس سینما افزود: «من پارچه‌ای را که خواهرانم را کشت، برای فیلم‌های شما به سر نمی‌کنم.»

هنگامه قاضیانی نیز با انتشار طرحی از چهره آرمیتا گراوند در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: « من گنگ خواب‌دیده… فرزندان انتظار. رویاهای بافته‌شده در برف. بگو برف بیاید عزیزکم، آرمیتا جانم پرواز کن، دور شو. آرام بگیر.»

قاضیانی پیش‌تر نیز در واکنش به اظهارات مقام‌های وزارت ارشاد اسلامی مبنی بر «ممنوع‌الکاری» او و شمار دیگری از بازیگران به اتهام سر باز‌زدن از حجاب اجباری، در صفحه اینستاگرام خود به بازداشت سال گذشته خود اشاره کرده و نوشته بود: «قبل‌تر در سلول انفرادی با بازیگری خداحافظی کردم و دوباره هم آن را گفتم، حالا حس این را دارید که شما مرا ممنوع‌الکار کردید؟ نشانه مهم شخصیت هنری من در حفظ عزت‌نفس من است.»

هانیه توسلی نیز با انتشار عکسی از آرمیتا گراوند نوشت: «جسم جوان زیبای ورزیده و ورزشکارش زیر خاک می‌رود. فقط هفده سال داشت. جگرم خون است. دلم آشوب است.»

این بازیگر در ادامه افزود: «زندگی‌مان کابوس است. قلبم دیگر از دعا به درگاه خدا خالی و خسته شده. روزگاری بزرگی خیره نگاهم کرد. در چشمانم زل زد. گفت هیچوقت ناامید نشو. امید، راز جان به‌در بردن از سیاهی است. اما من امیدی ندارم. چشمانم از اشک‌ریختن خسته شده. فقط مات و مبهوتم. با دردی سنگین در قلبم. درد است؟ خشم است؟ غصه؟ نمی‌دانم.»

هانیه توسلی همچنین جمله‌ای از آرمیتا گراوند را در ادامه ذکر کرد و نوشت: «آرمیتا گراوند نوشته بود حتی تاریک‌ترین شب نیز پایان خواهد یافت.»

مریم بوبانی، دیگر بازیگر سینما، نیز با انتشار تصویری از آرمیتا گراوند، نوشت: «چه خون‌جگرها می‌خورند مادران، پدران تا نهال نازکشان بالنده شود. چه خون‌جگرها می‌خورند مادران، پدران، آنگاه که نهال نازکشان در باد می‌شکند.»

سحر ولدبیگی نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از آرمیتا گراوند، نوشت: «تو زیبا بمان؛ در شانزده سالگی‌ات جاودان شو؛ بدون تجربه زیستنی که سهمت بود. و ما همچنان دوره می‌کنیم شب را.»

تهمینه میلانی، کارگردان سینما، نیز با انتشار عکسی از آرمیتا گراوند در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «داغی بر دل ایران. آرمیتا گراوند یکی دیگر از دختران این سرزمین، در بی‌خبری از آنچه بر او گذشته است، از میان ما پرکشید. تسلیت به ایران. تسلیت به خانواده محترم گراوند که تحمل رنج بزرگی بر دوش دارند. رنجی جانکاه.»

مژگان ایلانلو، کارگردان و مستندساز، در واکنش به اعلام رسمی جان‌باختن آرمیتا گراوند، در صفحه اینستاگرام خود عکسی از این دختر نوجوان را منتشر کرد و نوشت: «مهر است بر دهانم و افغانم آرزوست.»

امید توشه، روزنامه‌نگار، هم پس از اعلام رسمی جان‌باختن آرمیتا گراوند، در توییتی در شبکه ایکس نوشت: «دختر دانش‌آموزی که برای نخوردن صبحانه در مترو از حال رفت و برای همین ما بردیمش بیمارستان نظامی و اجازه ندادیم خبرنگاری نزدیکش شود و صدا‌وسیما را فرستادیم با خانواده‌اش مصاحبه کنند و بگویند ضربه به سرش نخورده، از دنیا رفت.»

پیش‌تر در روز شنبه، ۶ آبان، نیز خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، از تشکیل پرونده برای «یک کانال تلگرامی و سه فعال رسانه‌ای» خبر داده بود.

خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرده بود که «پس از انتشار مطالب خلاف‌واقع و بدون سند از سوی یک کانال تلگرامی و سه فرد فعال در فضای خبری، دادستان تهران علیه این کانال تلگرامی و افراد اعلام‌جرم کرده است.»

در خبر منتشر‌شده ادر خبرگزاری میزان اشاره‌ای به اسامی کانال تلگرامی مزبور و افرادی که دادستان تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرده بود، نشده بود، اما سایت همشهری آنلاین، نزدیک به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، یکشنبه نوشت که این اعلام‌جرم علیه «کانال تلگرامی روزآروز» و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، و سارا معصومی و میلاد علوی، دو روزنامه‌نگار» انجام شده است.

همزمان، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، اتهام این افراد را انتشار مطالبی «بدون سند و خلاف‌واقع در مورد آرمیتا گراوند» اعلام کرد و نوشت که آن‌ها در یادداشت‌‌های خود در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که «در درگیری بر سر حجاب، به سر آرمیتا ضربه خورده و او بیهوش» شده و در نهایت جان‌باخته است.

«اعلام‌جرم» و تشکیل پرونده برای چهره‌های سینمایی و روزنامه‌نگاران به اتهام «انتشار مطالب بدون سند»، از جمله اقداماتی است که این دستگاه‌های حکومتی از چندین ماه پیش و با اعلام صریح غلامحسین محسنی اژه‌ای، در دستورکار خود قرار داده‌اند.

محسنی اژه‌ای هفتم آذر ۱۴۰۱، در جریان خیزش سراسری، گفت: «به مسئولان ذیربط قضایی در سراسر کشور، از جمله دادستان تهران، دستور داده‌ام که چنانچه فردی حرف دروغی یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید.»

با اعلام‌جرم دادستان تهران علیه در مجموع ۱۰ چهره سینمایی، دانشگاهی و روزنامه‌نگار، و در حالیکه رسانه‌های حکومتی در رویدادهای مختلف در صدد تحمیل «روایت حکومتی» بوده‌اند، اینک دستگاه قضایی نیز با منع هرگونه ابرازنظر، در عمل هرگونه اظهارنظر و روایت غیرحکومتی را در مورد کما و جان‌باختن آرمیتا گرواند ممنوع کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲ نوامبر ۲۰۲۳