ورود آنتونی بلینکن به اسرائیل؛ مجلس نمایندگان آمریکا کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرد

دو مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۱۱ آبان، گفتند که ایالات متحده در حال استفاده از پهپادها بر فراز غزه در عملیات جستجوی گروگان‌هایی است که پس از حملات شبه نظامیان حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر به آن منطقه انتقال داده شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۲ آبان، پس از ورود به تل آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، دیدار کرد.

آنتونی بلینکن در فرودگاه تل آویو از سوی جک لو که به تازگی سفیر آمریکا در اسرائیل شده است، مورد استقبال قرار گرفت
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به صدای آمریکا درباره این گزارش که ممکن است گروه مزدوران «واگنر» تسلیحات ضد هوایی به حزب‌الله لبنان ارائه دهد، گفت: «اطلاعاتی که توسط وال استریت ژورنال گزارش شده نگران کننده است.»

آقای واتسون افزود: »می دانیم که روسیه از محکوم کردن حماس به دلیل حمله تروریستی وحشتناکش به اسرائیل خودداری کرده است»‌ و اشاره کرد که مسکو «اخیراً میزبان مقامات حماس»‌ بود.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ آبان، لایحه کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل در جنگ با حماس را تصویب کرد.

چاک شومر، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، با انتقاد از این لایحه گفت که مجلس سنا آن را نخواهد پذیرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پنجشنبه شب ۱۱ آبان، با اعلام سفر خود به تل آویو، آن را «سفری برای دیپلماسی بیشتر در زمانی بسیار چالش برانگیز»‌ خواند و گفت که ایالات متحده «به همکاری با رهبران کشورهای منطقه برای محافظت از غیرنظامیان و جلوگیری از گسترش درگیری» ادامه خواهد داد.

آقای بلینکن همچنین در صفحه پیام رسان ایکس نوشت که در تماس با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

بیش از ۷۰ انجمن و اتحادیه روزنامه‌نگاران در دهها کشور، با صدور بیانیه‌ای از دولت اسرائیل خواستند تا برای حفاظت از جان خبرنگارانی که جنگ غزه را پوشش می‌دهند، اقداماتی جدی انجام دهد.

ارتش اسرائیل طی روزهای گذشته در پاسخ به درخواست دو خبرگزاری فرانسه و رویترز برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران‌شان در غزه اعلام کرد که «مواضع حماس در سراسر غزه را هدف حمله قرار می‌دهد» و اینکه حماس «عامدانه» عملیات‌ نظامی‌اش را «در مجاورت روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان» انجام می‌دهد.

امیرعبداللهیان از تبادل نظر با اسماعیل هنیه خبر داد؛ اسرائیل اعلام کرد هنیه با جت شخصی به تهران می‌رود
عکس: آرشیو
سناتور کریس مورفی از حزب دمکرات روز پنجشنبه در «ایکس» نوشت: «به نظر نمی‌رسد اسرائیل به هدف پایان دادن به تهدید حماس دست یابد به همین خاطر من از مقامات اسرائیل می‌خواهم تا فوراً در رویکرد خود تجدید‌نظر کنند.»

این سناتور دموکرات از ایالت ورمونت آمریکا اضافه کرد: «وقت آن رسیده تا دوستان اسرائیل بدانند که رویکرد کنونی باعث ایجاد سطح غیرقابل قبولی از آسیب غیرنظامیان می شود.»

کریس مورفی ۱۳ مهرماه، دو روز قبل از حمله حماس به اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، از تلاشهای او برای برقراری رابطه میان اسرائیل و عربستان سعودی انتقاد کرده و خواستار حفظ حقوق فلسطینی‌ها شده بود.

۱۹ سناتور دموکرات دیگر هم آقای مورفی را در این نامه‌نگاری همراهی کرده بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۳ نوامبر  ۲۰۲۳