مهدی رجبیان، آهنگساز ایرانی، برنده جایزه سالانه هنر سازمان ملل شد

مهدی رجبیان، آهنگساز ایرانی، روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان برنده جایزه سالانه «هنر سازمان ملل برای هنرمندان اقلیت» در سال ۲۰۲۳ شد.

این جایزه سالانه به سه هنرمند اعطا می‌شود که به «موضوعات مرتبط با در هم تنیدگی اشکال مختلف تبعیض و تبعیض‌های مرکب» می‌پردازند.

آقای رجبیان به عنوان اولین آهنگسازی که برنده این جایزه شده در کنار یک نقاش اسپانیایی و یک هنرمند تجسمی از نیجریه این جایزه را به خود اختصاص داده است.

این آهنگساز ایرانی در پیغام خود که در سایت مجله موسیقی «بیلبورد» منتشر شد،‌ گفت: «خوشبختی یک رویداد جمعی است و متأسفانه هیچکس اینجا خوشحال نیست. وضعیت پس از اعتراضات اخیر کاملاً متفاوت شده است. هیچ جایزه‌ای نمی‌تواند معیاری برای تعیین ارزش هنری یک هنرمند باشد، اما قطعاً می‌تواند بستری برای صدای حقوق بشر و آزادی هنر باشد.»

جایزه هنر سازمان ملل به صورت غیابی به آقای رجبیان اعطا شد چون او به دلیل محدودیت‌های امنیتی اجازه خروج از ایران را نداشته است.

این آهنگساز ایرانی در گذشته چندبار به‌دلیل فعالیت‌های هنری بازداشت و با احکام قضائی روبرو شد. او نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با برادرش حسین رجبیان به دلیل انتشار موسیقی‌های زیرزمینی، به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و با حبس مواجه شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۳ نوامبر ۲۰۲۳