ارتش اسرائیل: ورود گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی از سوریه به جنوب لبنان

هم‌زمان با اعلام حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه در روز پنجشنبه دو پهپاد انفجاری را علیه مواضع فرماندهی ارتش اسرائیل در منطقه مورد مناقشه مزارع شبعا در مرز لبنان و اسرائیل پرتاب کرده است، آفیخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل، گفت که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که ابتدا در سوریه مستقر شده بود، برای حمایت از حزب‌الله به جنوب لبنان منتقل شده است.

ادرعی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «به دنبال رشته شکست‌هایی که حزب‌الله در هفته‌های اخیر در [نتیجه] حمله‌های ارتش اسرائیل متحمل شد، «تیپ امام حسین» متعلق به جمهوری اسلامی ایران به جنوب لبنان رسیده است.» او گفت که فردی به نام «ذوالفقار» فرماندهی این واحد نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد.

او در ادامه نوشت: «شبه‌نظامیان در هفته‌های اخیر در امتداد مرز لبنان با ارتش اسرائیل درگیر شده‌اند.»

ادرعی افزود: «حزب‌الله و تیپ امام حسین باعث می‌شوند که لبنان بهای سنگینی را به نفع حماس و داعش بپردازد. ارتش اسرائیل آماده پاسخگویی به هر نیرویی است که حاکمیت آن را در شمال تضعیف کند.»

تایمز اسرائیل به نقل از «مرکز تحقیقات آلما» که تحولات امنیتی در امتداد مرز شمالی اسرائیل را دنبال می‌کند، می‌گوید که تیپ امام حسین یک گروه شبه‌نظامی متشکل از شیعیان عراقی است که در لشکر چهارم ارتش منظم سوریه ادغام شده و عمدتا در منطقه دمشق فعالیت می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، این گروه عملیات تهاجمی مستقیمی را علیه اسرائیل و سربازان آمریکایی در سوریه انجام داده است. مرکز آلما گفت که کل لشکر چهارم به فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به یک گروه نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و مستقیما به نیروی قدس سپاه پاسداران گزارش می‌دهد.

همزمان حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد که با دو پهپاد مملو از مواد منفجره به مواضع فرماندهی ارتش اسرائیل در منطقه مورد مناقشه مزارع شبعا در مرز لبنان و اسرائیل حمله کرده است.

این اولین باری است که حزب‌الله اعلام می‌کند با پهپاد به مواضع اسرائیل حمله کرده است. حزب‌الله لبنان که بزرگ‌ترین گروه مسلح نیابتی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است، چند روز پیش گفته بود که علیه یک پهپاد اسرائیل از موشک‌ زمین به هوا استفاده کرده است.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد پهپادهایش حامل «مقادیر زیادی مواد منفجره» بودند و به اهداف خود در مقر گردان اسرائیلی در منطقه مزارع شبعا اصابت کردند.

اسرائیل از زمان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ مزارع شبعا را که منطقه‌ای به مساحت ۳۹ کیلومتر مربع است، در اختیار دارد. سوریه و لبنان این منطقه را متعلق به لبنان می‌دانند.

نیروهای حزب‌الله از زمانی که گروه شبه‌نظامی و تندروی حماس که سازمانی تحت حمایت جمهوری اسلامی است و نوار غزه را تحت کنترل دارد، در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله کرد، در سراسر مرز اسرائیل و لبنان به تبادل آتش مشغول بوده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۳ نوامبر ۲۰۲۳