زندگی مشترک گران شد؛ وام ۵۰۰ میلیونی برای ازدواج دهه شصتی‌ها

در حالی که رسانه‌های ایران از کمبود شیر خشک و پوشک بچه و هزینه تا ۴۰۰ میلیون تومانی «فرزندآوری» تا یک ماهگی نوزاد خبر می‌دهند، دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده که دهه شصتی‌ها برای ازدواج وام ۵۰۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

براساس اعلام صداوسیمای جمهوری اسلامی زوج‌هایی متولد فروردین ۱۳۶۰ تا پایان اسفند ۱۳۶۹ مشمول دریافت این وام با بازپرداخت ۳۶ ماه خواهند بود. وام ۵۰۰ میلیون تومانی با فرض سود ۲۰ درصدی در سه سال بازپرداختی معادل ۶۵۰ میلیون تومان با اقساط ماهانه ۱۸ میلیون تومان خواهد داشت.

رویکرد «پول‌پاشی» برای ازدواج یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی برای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» است که برای تحقق دستور علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر تصویب شده بود.

این در حالی است که مرور رسانه‌ها نشان می‌دهد زندگی مشترک در ایران گران شده است و در کنار افزایش قیمت، کمبود کالاها موضوع دیگری است که به چشم می‌آید.

در همین رابطه روزنامه همشهری ۱۳ آبان ماه نوشت که پوشک بچه در برخی برندها در بازار کمیاب شده و قیمت آن هم افزایش یافته است. این روزنامه تاکید کرده که رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی برندهای پوشک بچه افزایش یافته و از ۱۷۰ هزار تومان تا ۲۶۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

روزنامه «آرمان امروز» نیز در گزارشی که ۱۴ آبان‌ماه منتشر کرده نوشته است «با وجودی‌که دولت طی یکی دو سال اخیر اقدامات فراوانی را برای تشویق به فرزندآوری اجرایی کرده اما، همچنان زوج‌های جوان چندان تمایلی برای اضافه شدن فرزندی به جمع خانواده شان ندارند.»

به نوشته این روزنامه اصلی‌ترین عامل عدم تمایل به ازدواج، تورم و قیمت‌های بالای نگهداری و تربیت یک فرزند است.

روزنامه آرمان در این گزارش نوشته است که هزینه‌های فرزندآوری در ایران افزایش سرسام‌آوری داشته و کمترین هزینه برای بچه‌دار شدن از زمان بارداری تا یک‌ماهگی حدود ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود و بیشترین هزینه نیز تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده که می‌تواند تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

در این گزارش تاکید شده است که در زمان تولد اگر نوزاد دچار زردی باشد و نیاز به یک هفته بستری شدن داشته باشد، هزینه زایمان با فرض عمل «سزارین» حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود.

این در حالی است که کمبود شیر خشک در ایران نیز در هفته‌های اخیر خبرساز شده و با وجود اعلام مسئولان مبنی بر رفع کمبود، گزارش‌ها از تداوم بحران شیر خشک خبر می‌دهند.

در همین رابطه «نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که کمبود شیر خشک در بازار طی هفته‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مشکلات خانواده‌های دارای فرزند خردسال تبدیل شده است.

«نورنیوز» نوشته است که والدین از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند و در نهایت دست خالی برمی‌گردند.

این رسانه تاکید کرده که سوال اینجاست چرا کشور ما که زمانی صادرکننده این محصول بود، اکنون در تامین نیاز نوزادان خود ناتوان شده است؟

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ نوامبر ۲۰۲۳