تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا در منطقه؛ نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با آنتونی بلینکن وارد تهران شد

در حالی‌که تلفن و اینترنت در غزه بار دیگر به‌طور کامل قطع شده،‌ تحلیلگران درباره آثار و عواقب این اقدام هشدار می‌دهند.

ارتش اسرائیل می‌گوید قطع راه‌های ارتباط تلفنی و اینترنتی برای محدود کردن توان ارتباطی شبه‌نظامیان حماس و مقابله با تماس و هماهنگی آنها لازم است.

از سوی دیگر اما ناظران درباره عواقب انسانی این شرایط هشدار داده و می‌گویند ادامه این وضعیت می‌تواند به قیمت جان غیرنظامیان بیشتری تمام شود.

در دور قبلی قطع شبکه‌های ارتباطی پس از هر حمله و انفجار، آمبولانس‌ها تنها بر اساس صدای انفجار محل حادثه را تخمین زده و به امید نجات مجروحان، به آن سمت می‌رفتند؛‌ موضوعی که باعث تأخیر جدی در یافتن و کمک‌رساندن به زخمی‌ها شد.

شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین، همسو با ایران و حزب‌الله، روز دوشنبه خبر داد که پایگاه آمریکایی در منطقه التنف سوریه و یک پایگاه آمریکایی در منطقه اربیل در عراق در بامداد این روز بار دیگر هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند.

یک مقام آمریکایی هم روز یکشنبه گفته بود نیروهای این کشور در این روز یک پهپاد تهاجمی که «برای حمله به نیروهای آمریکایی و متحدانش» در نزدیکی پایگاهی در سوریه به پرواز درآمده بود را، سرنگون کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تا ظهر یکشنبه دست‌کم ۳۲ مورد تلاش برای حمله به تأسیسات آمریکایی و متحدانش در یک دوره دو هفته‌ای در عراق و سوریه رخ داده، که ۱۷ مورد حمله در عراق و ۱۵ مورد دیگر در سوریه بوده است.

پنتاگون با اعلام زخمی شدن سطحی ۲۱ سرباز، گفته است که ایران را مسئول نهایی این حملات می‌داند زیرا این اقدامات «توسط گروه‌های نیابتی متحد تهران» انجام می‌شود.

پنتاگون در هفته‌های اخیر حدود ۱۲۰۰ نظامی دیگر خود را در منطقه مستقر کرده که سه مأموریت اصلی آن‌ها حمایت از اسرائیل، بازدارندگی نیروهای منطقه‌ای از تشدید درگیری، و حفاظت بیشتر از سایر نیروهای آمریکایی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در سفر کوتاهش به بغداد در روز یکشنبه گفت: «مهم است که برای کسانی که درصدد بهره‌برداری از وضعیت غزه هستند، این پیام بسیار روشن را فرستاده و بگوییم این کار را نکنید».

به نوشته نیویورک تایمز، آقای بلینکن در سفر به عراق حامل این پیام برای ایران و نیروهای نیابتی تهران بوده که در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا آماده مداخله در جنگ است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه گذشته گفت «مقاومت عراق تصمیم حکیمانه گرفته» و حمله به «پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه را افزایش داده و «در روزهای آینده بیشتر این رویدادها را خواهیم دید و آن‌ها در دفاع از نیروهای غزه، به طور گسترده‌تر وارد عمل خواهند شد».

نخست‌وزیر عراق ساعاتی پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در بغداد و رایزنی درباره وضعیت جنگ در غزه، روز دوشنبه وارد تهران شد و با ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آنتونی بلینکن در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، دیروز یکشنبه با پیامی «برای ایران و گروه‌های نیابتی آن» در بغداد با محمد شیاع السودانی دیدار کرده بود.

آقای السودانی در نشست خبری روز دوشنبه در کنار ابراهیم رئیسی در تهران اما گفت «کسانی که می‌خواهند اوضاع مهار شود باید بر اسرائیل فشار بیاورند تا جلوی این جنگ، کشتار و تجاوز را بگیرد».

نخست‌وزیر عراق گفت در مذاکرات با تهران بر سر هماهنگی مواضع و فشار به کشورهای تأثیرگذار برای توقف جنگ «توافق صورت گرفته است».

محمد شیاع السودانی همچنین اظهار داشت «ما در تلاش هستیم تا کریدورهای بشردوستانه باز شده و کار را برای ساکنان غزه آسان کنیم».

اسرائیل می‌گوید پرواز یک هواپیمای ار تش اردن بر فراز غزه و ریختن بسته‌های دارو،‌ تجهیزات پزشکی و مواد غذایی بر فراز بیمارستان اردنی در این منطقه، با هماهنگی ارتش اسرائیل انجام شده است.

پیشتر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با انتشار مطلبی در شبکه ایکس،‌ توئیتر،‌ این اقدام را اعلام کرده و کمک به «برادران فلسطینی» را وظیفه اردن دانسته بود.

اسرائیل در ابتدا واکنشی به این خبر نشان نداده بود.

دولت فرانسه یکشنبه اعلام کرد از روز حمله حماس به اسرائیل و جنگی که بین آن‌دو درگرفته، جهش قابل توجهی در موارد یهودستیزی در این کشور رخ داده است.

براساس این گزارش، فرانسه در این یک ماه دست‌کم شاهد ۱۰۴۰ مورد از رفتارهایی بوده که طبق قوانین فرانسه رویکرد یهودستیزانه محسوب می‌شوند. یکی از جدی‌ترین این موارد چاقو زدن به یک زن یهودی در شهر لیون در روز شنبه این هفته بود.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، با اعلام این موضوع، از بازداشت ۴۸۶ تن در این دوره خبر داد و گفت که ۱۰۲ تن از آن‌ها اتباع خارجی هستند.

لوران نونز، فرمانده پلیس پاریس هم، روز یکشنبه گفت تنها در منطقه پایتخت ۲۵۷ عمل ضدیهودی صورت گرفته و ۹۰ تن دستگیر شده‌اند.

حدود نیم میلیون نفر از شهروندان فرانسه یهودی هستند که بعد از اسرائیل و آمریکا، سومین جامعه بزرگ یهودی جهان محسوب می‌شود.

همزمان، کمیسیون اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای در بروکسل اعلام کرد رویدادهای جاری «یادآور برخی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ است و یهودیان اروپایی امروزه بار دیگر در هراس زندگی می‌کنند».

این بیانیه به پرتاب بطری آتش‌زا به کنیسه‌ای در آلمان، کشیدن ستاره داوود بر ساختمان‌هایی در فرانسه که یهودیان در آن زندگی می‌کنند، هتک حرمت قبرستان یهودیان در اتریش، حمله به فروشگاه‌ها و کنیسه‌های یهودی در اسپانیا و سردادن شعارهای «نفر‌ت‌پراکنانه علیه یهودیان» در راه‌پیمایی‌های دوره اخیر در اروپا اشاره کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده که: «در این شرایط دشوار، اتحادیه اروپا در کنار جوامع یهودی خود می‌ایستد و این اقدامات شنیع را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند».

نهادهای آمریکایی نیز در انتشار نفرت‌پراکنی علیه یهودیان در شبکه‌های اجتماعی دست‌کم افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد عهد تمیمی، دختر ۲۲ ساله فلسطینی از اهالی کرانه غربی را به دلیل انتشار مطالب «فتنه‌انگیز» در حساب اینستاگرامی‌اش بازداشت کرده است.

عهد تمیمی از ساکنان شهرک «بنی صالح» در نوجوانی، به چهره جسور فلسطینیان در برخورد با ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی و سربازان اسرائیلی تبدیل شده بود.

او چند سال پیش پس از برخورد با یک نظامی و زدن سیلی به صورت او تبدیل به نمادی از فلسطینیان جوان شده بود که برخلاف نسل‌های قبلی خود، سازش و مدارا را نمی‌پذیرند.

عهد تمیمی در روزهای اخیر در حساب اینستاگرامی خود مطالب بسیار تندی علیه اسرائیلی‌ها نوشته و از جمله با زبانی خشونت‌بار، آنها را به ریختن خونشان در کرانه باختری تهدید کرده بود.

رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند عاهد تمیمی بامداد دوشنبه در خانه والدینش بازداشت شد.

کرانه غربی از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به‌شدت متشنج است. نیروهای امنیتی اسرائیل در یک ماه اخیر بیش از یک هزار تن از ساکنان این مناطق را به ظن عضویت و ارتباط با حماس و باندهای شبه‌نظامی بازداشت کرده اند.

در این دوره، بیش از ۱۴۰ تن هم در کرانه باختری کشته شدند. سه نفر از تازه‌ترین تلفات از ساکنین ابودیس، شهرک نسبتا مرفه‌نشین فلسطینی چسبیده به اورشلیم بودند که روز یکشنبه کشته شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای زمینی‌اش،‌ یکشنبه شب کنترل یک پایگاه حماس در غزه را در اختیار گرفته‌اند.

بر اساس مطلبی که ارتش اسرائیل در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق،‌ منتشر کرده، این پایگاه شامل پست‌های دیدبانی، تأسیسات و امکانات آموزشی، و یک تونل عملیاتی بوده‌است.

بر اساس این مطلب ارتش اسرائیل،‌ در این عملیات چندین شبه‌نظامی حماس هم کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین تأیید کرده که در طول ۲۴ ساعت گذشته، هواپیماهای نیروهای هوایی به حدود ۴۵۰ هدف، شامل قرارگاه‌های نظامی، پست‌های دیدبانی و سکوهای شلیک موشک ضد تانک حمله کرده‌اند.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سفیر پیشین این کشور در اردن برای رایزنی با مقام‌های اسرائیلی وارد تل‌آویو شد.

رئیس سی.آی.ای. خواستار همکاری بیشتر اطلاعاتی بین دو کشور در تلاش برای کاستن از تلفات غیر نظامی شد.

کاخ سفید گفته در روز دوشنبه کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم با تعدادی از رهبران جهان درباره درگیری‌های غزه رایزنی خواهد کرد.

این در حالی‌است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم در ادامه سفر منطقه‌ای‌اش، وارد ترکیه شده است.

ملک عبدالله پادشاه اردن می‌گوید نیروی هوایی کشورش محموله‌هایی شامل دارو و اقلام ضروری پزشکی و درمانی را بر فراز بیمارستان صحرایی اردن در نوار غزه رها کرده است.

ملک عبدالله با انتشار مطلبی روی شبکه ایکس، ‌توئیتر سایق، «کمک به مجروحان گیرافتاده در غزه را وظیفه ارتش کشورش» دانست.

پادشاه اردن در ادامه نوشت که کشورش همچنان «بزرگترین حامی برادران فلسطینی» باقی خواهد ماند.

اسرائیل هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

از یک ماه پیش و آغاز درگیری‌های جاری،‌ ده‌ها هزار تن در نوار غزه و بخصوص مناطق شمالی آن، مجروح شده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی،‌ در این مدت حدود ۱۰ هزار فلسطینی هم کشته شده‌اند.

حملات سنگین اسرائیل به غزه در نخستین ساعات دوشنبه پانزدهم آبان با شدتی بیش از پیش ادامه یافت.

همزمان نیروهای اسرائیلی، بی‌توجه به درخواست‌های فزاینده آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد برای توقف درگیری‌ها و ممانعت از افزایش بیشتر تلفات غیرنظامی، به محاصره شهر و نبرد با شبه‌نظامیان حماس ادامه می‌دهند.

با کامل‌شدن محاصره شهر، سربازان اسرائیلی و نیروهای حماس درگیر نبرد خانه به خانه و گاه تن به تن در بخش‌هایی از این منطقه متراکم شده‌اند.

جاناتان کونریکوس سخنگوی ارتش اسرائیل با تأیید درگیری‌های شدید گفت: «در حال ضربه‌زدن به حماس و پیشروی سنگر به سنگر مطابق با برنامه‌مان برای از کار انداختن توان نظامی حماس هستیم.»

این نظامی اسرائیلی با تأکید بر تمرکز حملات بر «زیرساخت‌های زیرزمینی حماس»، گفت: «نیروهای زمینی،‌ زرهی، توپخانه،‌ و مهندسی ما مشغول نبرد هستند و همزمان با درگیری، به نیروی هوایی هم در شناسایی مواضع حماس کمک می‌کنند.»

از زمان حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل و کشته‌شدن حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی در هفتم اکتبر، پانزدهم مهرماه، حملات سنگین اسرائیل علیه نوار غزه بی‌وقفه ادامه داشته است؛ حملاتی که طی روزها و ساعات اخیر شدتی دوچندان یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ نوامبر ۲۰۲۳