لویی آرنو گروگان فرانسوی در ایران به پنج سال زندان محکوم شد

دولت فرانسه اعلام کرد لویی آرنو که با اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شده به پنج سال زندان محکوم شده است.

مادر لویی آرنو از حکم قضایی علیه فرزندش به عنوان نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی نام برد که باعث زندانی شدن «بی‌دلیل یک فرد بی‌گناه» می‌شود
یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه هشتم نوامبر (۱۷ آبان) این حکم را «غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد این شهروند فرانسه در روند دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

به گزارش خبرگزاری «فرانس۲۴»، لویی آرنو که گفته شده «مشاور بانک» است شهریور سال ۱۴۰۲ در ایران بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین تهران در حبس بسر می‌برد.

خانواده این زندانی فرانسوی اعلام کردند که وی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملّی» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شده است.

آنها همچنین گفته‌اند آرنو بی‌گناه است و این حکم قضایی را به عنوان «نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی» محکوم کردند.

آنها یادآوری کرده‌اند که «آرنو به عنوان مسافر اشتیاق زیادی برای دیدن ایران داشت اما متأسفانه رویای او زمانی که به ناحق هدف قرار گرفت، زندانی شد و اکنون به اتهامات بی‌اساس محکوم شده، به کابوس تبدیل شد و آزادی و حقوق او را سلب کرد.» خانواده وی افزوده که آرنو علیه این حکم اعتراض کرده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش صدور این حکم قضایی توسط رسانه‌های داخل ایرا گزارش نشده و یا به صورت رسمی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی تأیید نشده است.

آرنو یکی از ده‌ها شهروند خارجی است که به گروگان گرفته شده است. تحلیلگران معتقدند گروگانگیری به عنوان یک استراتژی برای جمهوری اسلامی با هدف باج‌خواهی از غرب صورت می‌گیرد.

چندین زندانی خارجی در ماه‌های اخیر آزاد شده‌اند، از جمله پنج آمریکایی که دولت بایدن در ازای آزادی آنها میلیاردها دلار پول ایران را آزاد کرد.

پیش از این جمهوری اسلامی زندانیان فرانسوی برنارد فیلان ۶۴ ساله و بنجامین بریر ۳۷ ساله را آزاد کرده بود. فریبا عادلخواه پژوهشگر فرانسوی- ایرانی نیز پس از چهار سال و نیم بازداشت، سرانجام در ماه اکتبر به فرانسه بازگشت.

اما بجز آرنو، سه شهروند فرانسوی دیگر نیز در ایران زندانی هستند: سیسیل کوهلر و شریک زندگی‌اش ژاک پاری و مردی که تنها با نام کوچکش «اولیویه» شناخته می‌شود.

پیش از این نواِمی کوهلر خواهر سیسیل کوهلر گفته بود که خواهرش «خسته و ناامید است» و «نمی‌فهمد که چرا زندانی است.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۹ نوامبر ۲۰۲۳