نشست کشورهای اسلامی در ریاض برای بررسی جنگ غزه؛ گزارش‌هایی از «محاصره» بیمارستان الشفاء توسط ارتش اسرائیل

وبسایت آمریکایی پولیتیکو روز شنبه ۲۰ آبان گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بحث برای تشدید تحریم‎‌ها علیه ایران به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از گروه افراطی حماس است، که پیشتر از سوی این اتحادیه ذیل گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش که با استناد به اظهارات سه دیپلمات اتحادیه منتشر شده، سه قدرت اتحادیه اروپا یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا طرح‌هایی را علیه حماس و حامیان بین‌المللی آن، مانند ایران، تدارک دیده‌اند. هر سه کشور هنوز با ایران رابطه سیاسی کامل در سطح سفیر دارند.

به نوشته پولیتیکو، پیشنهاد برای برقراری تحریم‌های بیشتر علیه تهران، هفته گذشته در یک گروه کاری در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، با شرکت شماری از دیپلمات‌هایی در شورای اروپا که کارشناس امور خاورمیانه هستند، بررسی شد.

در آن نشست، نمایندگان چند کشور اما ابراز نگرانی کردند که این اقدام ممکن است نتیجه معکوس در برداشته و به گسترش درگیری جاری در خاورمیانه منجر شود در حالی که این اتحادیه بر جلوگیری از تشدید بحران نیز متمرکز است.

با این حال، برخی از کشورهای اتحادیه تأکید کرده‌اند اگر شواهدی در خصوص دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به مردم اسرائیل وجود داشته باشد یا اگر حاکمیت در تهران اوضاع منطقه را بحرانی‌تر کند، «منطقی است» که اتحادیه پیشاپیش طرح‌های بیشتری را برای گسترش تحریم ایران تدارک دیده باشد.

همچنین هدف از تحریم‌های در دست تنظیم علیه حماس و پشتیبانان آن، محروم کردن این گروه از منابع مالی و تسلیحات، ضربه به جایگاه سیاسی و عمومی آن و از بین بردن امکاناتی است که گروه افراطی حماس در کشورهای خارجی در اختیار دارد.
در حالی که وزارت بهداشت فلسطینی روز شنبه، ۲۰ آبان از «محاصره» سه بیمارستان «الشفاء»، «رنتیسی» و «العیون» خبر داده، وال‌استریت جورنال همزمان گزارش داد که فعالیت ارتش اسرائیل دست‌کم در اطراف یکی از بیمارستان‌ها احتمالاً با هدف دستیابی به شماری از اسرائیلی‌های ربوده‌شده به غزه، در دست انجام است.

رسانه‌های اسرائیل از پنج هفته پیش که حماس ۲۳۹ تن از مردم این کشور و خارجی‌ها را از جنوب اسرائیل به غزه ربود، پیاپی احتمال داده‌اند که ممکن است تعدادی از آن‌ها در شبکه تونل‌های حماس در زیرزمین بیمارستان «الشفاء» پنهان شده‌ باشند، زیرا تونل‌های حفر شده توسط حماس در این بیمارستان، دارای امکانات متعدد است و ممکن است شماری از سران حماس نیز خود در آن‌جا پنهان باشند.

سخنگوی ارتش اسرائیل فیلم‌ها و مدارکی از شبکه گسترده تونل‌های زیرزمین بیمارستان «الشفاء» را از چند هفته پیش در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

وال استریت جورنال روز شنبه نوشت، اسرائیل «اطلاعات مشروح» در مورد تحرکات حماس در زیرزمین «الفاء » را با کشورهای متحد خود نیز در میان گذاشته است.

تمامی کشورهای متحد اسرائیل، شامل آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، استرالیا و کشورهای دیگری مانند ژاپن حماس را ذیل گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

منابع آمریکایی که وال استریت جورنال با آن‌ها گفت‌وگو کرده، می‌گویند که حماس «در ساختمان‌های مجتمع «الشفاء» و خانه‌های مسکونی مقرهای فرماندهی و کنترل دارد».

همزمان با افزایش درخواست‌ها از اسرائیل برای برای محافظت از غیرنظامیان در غزه، گزارش‌ها حاکی از محاصره بیمارستان الشفاء، بیمارستان اصلی غزه از سوی ارتش اسرائیل است.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در محل حاضر هستند، صداهای مهیب ناشی از انفجارها در طول شب گذشته در جریان درگیری شدید بین اعضای گروه حماس و نیروهای اسرائیلی در نزدیکی بیمارستان الشفاء شنیده می‌شد.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه که تحت مدیریت گروه حماس است، گفته: «ما از همه طرف‌های بین‌المللی و عربی می‌خواهیم که فوراً برای توقف هدف‌گیری بیمارستان‌ها در غزه مداخله کنند.»

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که در مورد ایمنی بیماران و کادر پزشکی در بیمارستان الشفاء «به شدت نگران است».

این سازمان در بیانیه‌ای که صبح شنبه منتشر کرده، اعلام کرد: «در چند ساعت گذشته، حملات علیه بیمارستان الشفاء به طور چشمگیری تشدید شده است. کارکنان ما در بیمارستان چند ساعت پیش از وضعیت فاجعه‌باری در داخل بیمارستان خبر داده‌اند.»

روز جمعه نیز وزارت بهداشت فلسطینی اعلام کرد که حمله نیروهای اسرائیل به حیاط بیمارستان الشفاء ۱۳ کشته بر جا گذاشت.

سازمان ملل متحد و سازمان‌های تابعه آن و نیز سازمان بهداشت جهانی، اوضاع غزه را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و به شدت از اسرائیل برای کشته‌شدن هزاران غیرنظامی در نواز غزه انتقاد کرده‌اند.

ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد در دو هفته از عملیات زمینی نیروهایش در شمال باریکه غزه، ۱۱ مقر نظامی گروه افراطی حماس را به کنترل خود درآورده است.

این گزارش حاکی است که سربازان اسرائیلی در آخرین عملیات خود یک تونل زیرزمینی دیگر حماس را که در کنار یک مدرسه در شمال غزه ایجاد شده بود، شناسایی و منهدم کردند.

ارتش همچنین از «انهدام» یک «باند تروریستی» توسط حمله هوایی پیش از آن‌که به نیروهای تیپ «گیوعاتی» آسیب بزنند، در بامداد شنبه خبر داد.

این گزارش افزود که نیروهای اسرائیلی در طول جمعه شب به مقرهای دریایی وابسته به حماس در شمال غزه و انبارهای تجهیزات نظامی آن حمله کردند.

خبرنگاران شبکه‌های کان، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل که ارتش آن‌ها را با تانک وارد باریکه غزه کرده بود تا از عملیات ارتش گزارش تهیه کنند، جمعه شب گزارش‌های خود را پخش کردند.

خبرنگار شبکه ۱۲ دبیرستانی را در شمال غزه نشان داد که یک سالن در پشت آزمایشگاه آن، به «کارگاه ساخت راکت» تبدیل شده و شماری از راکت‌ها در محل وجود داشت. پرچم داعش و تصاویر اعضای کشته‌شده حماس به روی دیوار کلاس‌های مدرسه ویران آویزان بود. هنگام حضور این شبکه در این بخش، آتشباری‌های شدیدی میان نیروهای اسرائیلی و حماس در جریان بود و تیم خبرنگاران به سختی جان بدر برد.

گزارش‌های این سه شبکه تلویزیونی همگی حاکی ویرانی شدید ساختمان‌ها در بخش شمالی غزه و مسطح شدن کیلومترها از این منطقه را نشان می‌داد.

روزنامه واشینگتن پست گزارش داده است که مذاکرات میان چند کشور برای آزادی شماری از اسرائیلی‌های ربوده شده توسط گروه افراطی حماس به باریکه غزه، «پیشرفت» داشته اما دستیابی به توافق قطعی در این زمینه به «وضعیت غزه» بستگی دارد.

گروه حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات با میانجی‌گری قطر و با مشارکت رؤسای موساد و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در روزهای اخیر در جریان بود.

یک دیپلمات عرب که نام او برده نشده، به واشینگتن پست گفته است که تماس‌ها با «پیشرفت» روبه‌رو بوده اما تاریخ اجرای قطعی هر توافقی به وضعیت میدانی در نوار غزه مشروط است.

این دیپلمات گفته است که مذاکرات روزهای اخیر حول آزادی احتمالی ۱۰ تا ۲۰ تن از کودکان و زنان اسرائیلی ربوده شده در مقابل یک آتش‌بس سه روزه همزمان با ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم باقی‌مانده در بخش شمالی نوار غزه، صورت گرفت.

شبکه سی‌ان‌ان نیز بامداد شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات حول دستیابی به توافقی برای آزادی شماری از ربوده‌شدگان در برابر آتش‌بس در جریان است اما هنوز به زمان بیشتری برای قطعی شدن چنین توافق احتمالی نیاز هست.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، جمعه شب در نشست توجیهی با خبرنگاران در این زمینه مورد پرسش قرار گرفت. او گفت کشورش برای بازگرداندن ۲۳۹ فرد ربوده‌شده هر کوششی خواهد کرد اما اطلاعات قطعی در این زمینه را ابتدا با خانواده‌های ربوده‌شدگان در میان خواهد گذاشت.

خبرگزاری‌ها از برگزاری نشست اضطراری سران عرب و کشورهای اسلامی به درخواست فلسطینی‌ها و عربستان سعودی برای بررسی جنگ غزه خبر می‌دهند.

این نشست قرار است امروز شنبه، ۲۰ آبان در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شود و بر روی حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه که از آن به عنوان «تجاوز نظامی» یادشده، تمرکز خواهد داشت.

قرار است رهبران ۲۲ کشور شرکت‌کننده در این نشست فوق‌العاده درباره راه‌های مقابله با ادامه تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های فلسطینی نیز با یکدیگر رایزنی کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز در این نشست شرکت خواهد کرد. او پیش از سفر به ریاض گفت: «میدان غزه به هیچ وجه میدان سخن نیست باید میدان عمل باشد.»

این شانزدهمین نشست اضطراری رهبران عرب خواهد بود. پنج‌شنبه هفته گذشته وزرای خارجه کشورهای عربی، حملات اسرائیل به غزه که به‌دنبال حمله گروه افراطی حماس به این کشور آغاز شد را «اشغال» غزه و «تجاوزگری» نامیده و آن را محکوم کرده بودند.

سفیر اسرائيل در سازمان ملل، در نشست اضطراری شورای امنیت، در روز جمعه تاکید کرد که این شورا از زمان حمله مرگبار ۷ اکتبر تاکنون این حمله برنامه‌ریزی شده و «هولناک حماس» در کشتار غیرنظامیان اسرائیلی را محکوم نکرده است.

گیلعاد اردان تصریح کرد که اسرائیل در تلاش است تا تخلیه شهروندان غزه از منطقه جنگی را تسهیل کند.

هفتمین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و غزه روز جمعه با حضور تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.

تدروس ادهانوم در این نشست گزارشی از وضعیت وخیم درمانی و بهداشتی در غزه ارائه کرد. او گفت که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در حملات اسرائيل علیه غزه کشته می‌شود.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت، سیستم بهداشت غزه دچار فروپاشی شده است و برخی از عمل‌های جراحی بدون داروی بی‌هوشی انجام می‌شوند.

او با اشاره به تجمع جمعیت آوارگان در جنوب غزه گفت: «ازدحام بیش از حد، خطر شیوع بیماری‌های اسهالی و تنفسی و عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهد.»

تدروس ادهانوم اضافه کرد که از آغاز جنگ در ۱۵ مهرماه٬ ۲۵۰ مراکز بهداشتی و درمانی در غزه و کرانه باختری مورد حمله قرار گرفته‌اند. او همچنین حمله به ۲۵ مرکز درمانی در اسرائیل را تأیید کرد.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه آن اصلاً کار نمی‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در تماسی تلفنی با هیثم بن طارق آل سعید٬ سلطان عمان٬ درباره همکاری‌های منطقه‌ای در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس مذاکره کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن و سلطان هیثم بن طارق در مورد «اهمیت دسترسی پایدار انسان‌دوستانه و حفاظت از غیرنظامیان» در غزه گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه تصریح شده است که رهبران دو کشور بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیری از سوی هر کشور یا گروهی و همچنین تلاش برای صلح پایدار در خاورمیانه و تشکیل دولت فلسطینی تاکید کردند.

آمریکا همزمان با عملیات زمینی اسرائیل در غزه خواستار وقفه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی و همچنین ارسال کمک‌های امدادی به غزه شده است.

عمان یکی از شرکای مهم ایالات متحده در خاورمیانه محسوب می‌شود که رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳