چند سوال از هوش مصنوعی درباره اسرائیل، اکبر گلپایگانی و چند مسئله دیگر

هادی خرسندی

چند سوال از هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی می‌پرسم آیا ما ایرانی‌ها از لحاظ فنی و تکنولژیک از دنیا عقب هستیم؟ جواب می‌دهد البته و می‌افزاید: روزی که ضیغم الدوله حاکم یزد نخ و سوزن برداشت و دهان فرخی یزدی را با دست دوخت، صد سال از اختراع چرخ خیاطی گذشته بود.

***

از هوش مصنوعی می‌پرسم از اینجا که من نشسته‌ام در حومه لندن تا خیابان سلسبیل در تهران چقدر راه است؟ می‌پرسد چه موقعی می‌خواهی برسی؟ می‌نویسم صبح، ظهر، شب. فرقی نمی‌کند. می‌نویسد منظورم این است که می‌خواهی زمانی برسی که در آنجا جمهوری دمکراتیک برقرار است یا مشروطه سلطنتی یا استبداد استالینی؟ می‌گویم چه فرقی می‌کند؟ جواب می‌دهد: اگر برایت فرقی نمی‌کند همین‌جا بمیر!

***

از هوش مصنوعی می‌پرسم: چرا نگذاشتند اکبر گلپایگانی طبق وصیتش در ظهیرالدوله به خاک سپرده شود و گفتند این کار شدنی نیست؟ جواب می‌دهد: به خاطر چشمان شاه. «چشمان شاه؟» می‌پرسم. هوش مصنوعی با صدای دل انگیز گلپا می‌زند زیر آواز:

«کی خوابیده کی بیدار؟ … تو قلب شهر تبدار …. ملت به خواب نازه … چشمای شاهه بیدار …»

بعد ادامه می‌دهد: کینه اسلامی با صد ضربه شلاق پاک نمی‌شود.

***

از هوش مصنوعی راجع به رابطه حماس با اسرائیل می‌پرسم. یک بیت از سعدی برایم می‌خواند:

«یکی بچه گرگ می‌پرورید

چو پرورده شد خواجه را بردرید»

می‌گویم به صیغه ماضی بایدش خواند: یکی بچه گرگ پرورده بود ….. هوش مصنوعی حیا می‌کند به سکوت!

راجع به نگرانی اسرائيل برای گروگان‌هایش در بند حماس می‌پرسم. هوش مصنوعی انگار می‌ترسد راجع به آنچه اسرائیل می‌کند، زیاد حرف بزند. با مصراعی از فصیح الزمان شیرازی نظر اسرائیل را در مورد گروگان ها خلاصه می‌کند: «سر خُمّ می سلامت شکند اگر سبوئی».

***

– هوش مصنوعی!، چرا آخوندی ادعا کرده که خامنه‌ای همان کورش کبیر است؟

– برای اینکه هرودوت نوشته کورش وقتی از شکم ماندانا درآمد فریاد زد «یا اهورامزدا»!

***

به هوش مصنوعی می‌گویم: محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر آن زمان خاتمی، از تقلب در انتخابات دوم خرداد به نفع ناطق نوری خبر داده. نظرت چیست؟ می‌گوید به هرحال فرقی نمی‌کرد. مگر دوبیتی هادی خرسندی در آن روزگار به یادت نیست که گفت:

«عرصه را باخت ناطق نوری

خاتمی شد رئیس‌جمهوری

لیک تحت توجهات ولی

چه علی خواجه و چه خواجه علی»

***

– رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفته چون دانشجویان در نمازخانه و حسینیه دانشگاه با هم دست داده‌اند و روبوسی کرده‌اند از کوره دررفته و فحش داده و کتک‌کاری کرده. نظر شما چیست؟

هوش مصنوعی: این آقا اگر علوم اجتماعی سرش می‌شد باید می‌رفت با آن‌هايی کتک‌کاری می‌کرد که در چنان فضای تمیز و سالم و آبرومندی، حسینیه و نمازخانه ساخته‌اند.

هوش مصنوعی افزود: من هم اگر آنجا بودم دانشجویان را بغل می‌کردم و ماچ می‌کردم. دمشون گرم که آدمن.

***

از نحوه انتخاب خامنه‌ای به جای خمینی فاش شد

هوش مصنوعی می‌پرسم «بالاخره معلوم شد که چطوری خامنه‌ای به جانشینی امام خمینی برگزیده شد؟» جواب می‌دهد: به طرز سنتی «گرگم به هوا». تا آنجايی که ما اطلاع داریم امام خمینی در روزهای آخرش به خامنه‌ای گفته مثل بچگی‌ها که «گرگم به هوا» بازی می‌کردند، از سیستم قرعه‌کشی «آن – مان – نواران – دو – دو – اسکاچی – آنا – مانا – کلاچی» استفاده کنید.

– پس گرگ این‌طوری انتخاب شده؟

– گرگ؟ گرگ؟ …….. بیچاره گرگ.

هوش مصنوعی خنده‌کنان قطع کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ نوامبر  ۲۰۲۳