ضبط وسایل شخصی پرستو فروهر هنگام ورود به ایران در آستانه سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هنگام ورود پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری، دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای، به ایران برخی وسایل شخصی او را ضبط کردند.

باربد گلشیری، هنرمند مقیم خارج از کشور، روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دیشب در فرودگاه تهران پرستو فروهر را سین‌جیم کرده‌اند، یکی، دو ساعتی چمدان او را گشته‌اند و گذرنامه و وسایل الکترونیکی‌اش (موبایل و سیم‌کارت و…) را ضبط کرده‌اند.»

گلشیری افزود: «تلفن خانه‌ زنده‌یادان پروانه اسکندری و داریوش فروهر هم قطع است و پرستو امکان تماس ندارد.»

پرستو فروهر نویسنده، هنرمند و فعال حقوق‌ بشر در آلمان زندگی می‌کند و هر سال در آستانه سالگرد قتل والدینش به دست عوامل جمهوری اسلامی، به ایران سفر می‌کند.

در سال‌های پیش نیز گزارش‌هایی از برخورد مشابه نیروهای امنیتی با او منتشر شده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در دی‌ماه ۱۳۷۷ با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت قتل پروانه و داریوش فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده را بر عهده گرفت و ادعا کرد گروهی از کارکنان «خودسر» این وزارتخانه در قتل آن‌ها دست داشته‌اند.

پنج‌شنبه شب، عکسی در اینستاگرام از دیدار نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، با پرستو فروهر در خانه والدینش منتشر شد.

خانم ستوده به تازگی در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

پرستو فروهر طی ۲۵ سال گذشته همواره برای دادخواهی و روشن شدن ابعاد قتل والدینش و شناسایی آمران و عاملان آن در تلاش بوده است.

او به تازگی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «سال‌هاست که تلاش می‌کنم تا از دل این دریغ استقامت و دادخواهی بیرون بکشم. راهی جز این نمی‌شناسم و نخواهم جست اما این روزها دنیا چنان در کام درنده‌ دشمنی و سبوعیت [سَبُعیت] و قلدری و جنگ فرو رفته است که این دریغ به هزاران هزار دریغ دیگر می‌رسد، فضا از آن انباشته می‌شود و مجرای نفس امید را تنگ و تنگ‌تر می‌کند، و گاه یکسره می‌بندد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳