توافق اسرائیل و حماس؛ سازمان‌های غیردولتی توقف ۴ روزه درگیری‌ها را «ناکافی» می‌دانند

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع اسرائیلی گزارش داد که گروگان‌ها پیش از روز جمعه آزاد نخواهند شد.

بنا به توافق اسرائیل و حماس قرار است شماری از گروگان‌های اسرائیلی در ازای آزادی تعدادی از زندانیان فلسطینی و وقفه چهار روزه در درگیری‌ها آزاد شوند.

پیش از این برخی گزارش‌ها از احتمال آزادی گروگان‌ها در روز پنجشنبه حکایت داشت.

دولت نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که ۴۰ میلیون یوروی دیگر را به کمک به فلسطینی‌ها اختصاص داده است.

بخش اصلی این کمک مالی قرار است صرف کمک‌های بشردوستانه و کمک به مردم غزه شود. بخش دیگری نیز به تشکیلات خودگردان فلسطینی پرداخته خواهد شد که همچنان دستمزد کارکنان بخش دولتی در نوار غزه را پرداخت می‌کند.

شماری از سازمان‌های غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل روز چهارشنبه توقف ۴ روزه درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه حماس را «ناکافی» دانستند.

این سازمان‌ها همچنین خواستار برقراری «آتش‌بس» به جای «وقفه‌های» کوتاه مدت شدند. آکسفام، پزشکان بدون مرز، پزشکان جهان و صندوق حفاظت از کودکان از جمله این سازمان‌ها هستند.

اسرائيل و حماس با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا به توافق بر سر مبادله گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی و توقف چهار روزه درگیری‌ها دست یافته‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک هواپیمای جنگنده این کشور روز چهارشنبه یک موشک کروز را که به سمت جنوب اسرائیل پرتاب شده بود رهگیری و سرنگون کرده است.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر نقض حریم هوایی اسرائیل در اطراف شهر ایلات در جنوب این کشور در حاشیه دریای سرخ منتشر شده بود.

نیروهای حوثی یمن طی روزهای گذشته با موشک و پهپاد منطقه جنوب اسرائیل را هدف گرفته بودند.

کاترین راسل، مدیرکل صندوق کودکان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از نوار غزه به عنوان «خطرناک‌ترین جای جهان برای کودکان» یاد کرد.

وی افزود که «وقفه‌های بشردوستانه» برای پایان دادن به «کشتار» کافی نیست.

مدیرکل صندوق کودکان ملل متحد گفت که «بیش از ۵۳۰۰ کودک» در تنها ۴۶ روز از جنگ اسرائیل با حماس کشته شدند. کاترین راسل این آمار را که به معنای کشته شدن روزانه «۱۱۵ کودک» است «بی‌سابقه» دانست.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز چهارشنبه گفت که گروه حماس در حمله روز هفت اکتبر خود اسرائیل را «ضربه فنی» کرد.

رهبر ایران پیش از این ضمن رد ادعای نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در حملات حماس تاکید کرده بود که اثرات آن برای اسرائیل «غیرقابل جبران» است.

او در جدیدترین سخنرانی خود نیز گفت اسرائیل «با همه جنایاتش نتوانسته این شکست سنگین را جبران کند و در آینده هم نخواهد توانست.»

رهبر ایران با اشاره تلویحی به محرومیت روسیه از شرکت در رقابت‌های ورزشی پس از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین گفت: «آنان که در اقدامی سیاسی به بهانه جنگ، یک کشور را از حضور در همه میدان‌های ورزشی محروم می‌کنند، اکنون حدود ۵ هزار کودک شهید فلسطینی را نادیده می‌گیرند.»

دولت اسرائیل اسامی ۳۰۰ اسیر فلسطینی را منتشر کرد که انتظار می‌رود به‌تدریج و به عنوان بخشی از توافق گسترده‌تر برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، آزاد شوند.

در این فهرست، سن و دلیل دستگیری هر کدام از زندانیان فلسطینی نیز نوشته شده است.

اگرچه مطابق توافق آتش‌بس قرار است ۱۵۰ اسیر فلسطینی در چهار مرحله طی چهار روز آزاد شوند (مشروط بر اینکه روزانه دست‌کم ۱۰ گروگان ربوده شده توسط حماس به نیروهای امنیتی اسرائیل تحویل داده شوند)، اما اسرائیل اعلام کرده است که در ازای تحویل گروگان‌های بیشتر، آمادۀ تمدید دوره آتش‌بس است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که حملات نیروهای اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه همچنان ادامه دارد و از ۷ اکتبر تا کنون در مجموع حدود ۴۰۰ تونل کشف و تخریب شده است.

سخنگوی ارتش گفت که در جریان حملات جدید، هم زیرساخت‌های حماس و هم شبه‌نظامیان آن بار دیگر هدف گرفته شده‌اند و نیروهای زمینی ارتش نیز حملاتی را به شیخ زاید در شمال غربی جبالیا انجام داده‌اند.

هلال احمر غزه اعلام کرد که با همکاری سازمان ملل و پزشکان بدون مرز، امکان انتقال بخشی از بیماران با ۱۴ آمبولانس از بیمارستان «شفا»در شهر غزه به بیمارستان‌هایی در جنوب نوار غزه فراهم شده است.

بر اساس این بیانیه، بیماران دیالیزی به بیمارستان رفح و مجروحان به بیمارستان اروپایی خان یونس منتقل خواهند شد.

بنا بر اعلام موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی حماس، آتش‌بس با اسرائیل به عنوان بخشی از توافق برای آزادی گروگان‌ها، از ساعت ۱۰ بامداد پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود سه گروگان آمریکایی در میان اولین گروه از ۵۰ زن و کودکی باشد که در اولین روز با زندانیان فلسطینی مبادله می‌شوند.

به نوشته رسانه‌های ایالات متحده، قرار است در جریان این آتش‌بس چهار روزه، روزانه ۳۰۰ کامیون حامل موادی از جمله روغن پخت و پز برای نانوایی‌ها و سوخت برای بیمارستان‌ها به داخل غزه منتقل شود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳