نرگس محمدی به آنجلینا جولی: اساس جمهوری اسلامی بر دروغ و فریب بنا شده است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، که در زندان اوین محبوس است در گفت‌وگو با آنجلینا جولی، بازیگر هالیوود و سفیر پیشین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت: «درد بزرگ در این‌جا دفن حقیقت توسط رژیمی است که اساس آن بر دروغ و فریب بنا شده است.»

گفت‌وگوی آنجلینا جولی با محمدی روز چهارشنبه اول آذر و در آستانه مراسم اهدای جایزه نوبل صلح به او در نشریه آمریکایی «تایم» منتشر شد.

خانم محمدی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره جان باختن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوانی که در مترو تهران بی‌هوش شد و پس از چند هفته جان باخت، بیان کرد.

او گفت: «درد این حادثه هولناک عمیق و بی‌رحمانه بود زیرا حکومت تلاش کرد با فریب، دروغ و دورویی از افشای حقیقت جلوگیری کند.»

حکومت جمهوری اسلامی ایران نه تنها درباره چگونگی جان باختن آرمیتا گراوند شفاف عمل نکرد، بلکه تعدادی از فعالان و روزنامه‌نگاران را در ارتباط با این پرونده و مراسم خاکسپاری او بازداشت کرد.

نرگس محمدی تاکید کرده است: «تلاش حکومت برای دفن حقیقت وحشتناک‌تر و دردناک‌تر از اقدامات آن برای حذف مخالفان و معترضان است.»

این فعال سیاسی زندانی افزود: حکومت در ماجرای جان باختن آرمیتا گراوند، «این پیام هولناک را به جامعه داد که می‌تواند فرزندان ما را بکشد و حتی اجازه ندهد که حقیقت و درد خود را فریاد بزنیم.»

برنده جایزه صلح نوبل امسال نمی‌تواند در مراسم اهدای این جایزه که روز دهم دسامبر در اسلو، پایتخت نروژ برگزار می‌شود، شرکت کند.

خانم محمدی با این حال نسبت به آینده ایران ابراز خوشبینی کرده و گفته است که پیروزی مردم ایران بر جمهوری اسلامی «آسان نیست، اما حتمی است.»

او پیشتر نیز در نامه‌ای به کمیته نوبل این پیش‌بینی را نسبت به آینده ایران مطرح کرده بود.

گفت‌وگوی آنجلینا جولی با نرگس محمدی در شرایطی منتشر شده است که حساب اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی روز سی‌ام آبان خبر داد که او برای «دومین و سومین‌بار، بدون روسری و با کت و دامن» به بیمارستان رفته است.

این فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر روز ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بار دیگر بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده و اواخر تیرماه به اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

چند ماه پس از زندانی شدن خانم محمدی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در پرونده‌ دیگری که برای او تشکیل شد، از بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، او را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

نرگس محمدی در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که پس از جان باختن مهسا امینی به راه افتاد، یکی از حامیان این جنبش بود و بارها پیام‌هایی را از زندان صادر و نسبت به آزار و شکنجه زندانیان هشدار داد.

او اکنون در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است: «زنان و جوانان در ایران رادیکال‌ترین، گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نیروها برای تغییر و گذار عمیق در جامعه هستند.»

این فعال حقوق بشر با اشاره به اعتراضات اخیر «زن، زندگی، آزادی» در ایران، افزود که این «جنبش انقلابی»، «آرایش و صف‌بندی نیروهای سیاسی، گرایش‌های فکری و حتی لایه‌های جامعه دینی را تحت تأثیر و تغییر قرار داده است.»

این زندانی سیاسی تاکید کرد: «اکنون زمان قیام، ایستادن و مقاومت است.»

خانم محمدی همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو به دوران کودکی و شرایط خانوادگی خود پرداخته است.

او درباره دوران نوجوانی خود گفته است: «بسیاری از خانواده‌ها دارای اعتقادات مذهبی بودند، اما با مفهوم حکومت دینی که جمهوری اسلامی آن را نمایندگی می‌کرد، همذات پنداری نمی‌کردند. با گذشت زمان و با تجربه استبداد حکومت دینی، از آن فاصله گرفتند و سرانجام در مقابل آن قیام کردند.»

نرگس محمدی درباره اختلاف میان مردم و حکومت ایران گفته است: «تصویری که حکومت ظالم از مردم و جامعه ایران به جهانیان می‌دهد با فرهنگ زنده، پویا و بردبار مردم و جامعه ایران همخوانی ندارد.»

به عقیده این فعال حقوق بشر، اکثریت جامعه ایران با حجاب اجباری مخالفند، اما حکومت زنان را به خاطر عدم رعایت آن زندانی می‌کند و از حقوق اجتماعی و شغلی‌شان محروم می‌کند.

همچنین به گفته خانم محمدی، اکثریت ایرانیان هرگز شعار «مرگ بر آمریکا» سر نمی‌دهند، اما حکومت به دروغ ادعا می‌کند که این شعار مردم است.

این فعال مدنی تاکید کرد: «مبارزه ما برای لغو حجاب اجباری مبارزه با دیکتاتوری حکومت دینی است که اکنون منجر به شکل‌گیری یک جنبش بزرگ و انقلابی شده است. به اعتقاد من دموکراسی و حقوق بشر بدون احقاق حقوق زنان غیرممکن است و این احقاق حقوق زنان است که تضمین‌کننده دموکراسی است.»

او با اشاره به استبداد جمهوری اسلامی گفت: «دیکتاتوری خود زندگی را نابود می‌کند. عشق را در دل جوانان حبس می‌کند، دنیای کودکان را پاره می‌کند و شادی را به زنجیر می‌کشد و رویاها را به حسرت تبدیل می‌کند. دیکتاتوری و جنگ دو روی یک سکه هستند.»

خانم محمدی که بارها خواستار پایان یافتن استبداد دینی در ایران شده، افزود: «ما گرفتار یک حکومت استبدادی دینی هستیم و تا زمانی که از حکومت دینی و استبداد گذر نکنیم و به دموکراسی، آزادی و برابری که روز باشکوه پیروزی است نرسیم، عقب نخواهیم نشست.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳