پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا، «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران بویژه حقوق زنان را به شدت محکوم کرد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه دوم آذر با ۵۱۶ رای موافق در مقابل چهار رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع، قطعنامه نقض گسترده حقوق بشر، حقوق زنان، همچنین گروگان‌گیری اتباع خارجی در ایران را به شدت محکوم کرد و خواهان قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

این قطعنامه در آستانه روز جهانی خشونت علیه زنان که هر سال روز ۲۵ نوامبر (چهارم آذر) برگزار می‌شود، تصویب شده است.

این قطعنامه مخصوصا بر حملات گسترده به زنان و مدافعان حقوق زنان تاکید کرده و خواهان آزادی نرگس محمدی برنده جایزه نوبل، و دیگر فعالان زن زندانی از جمله سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، نسرین جوادی و بهاره هدایت شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند فورا به اقدامات تبعیض‌آمیز علیه زنان، از جمله حجاب اجباری حکومتی و قوانین تبعیض جنسیتی پایان دهد.

این قطعنامه بازداشت‌های خودسرانه، ممانعت از دسترسی زندانیان به نیازهای پزشکی و درمانی، خشونت پلیس، شکنجه، مجازات‌های اعدام و خصوصا افزایش اجرای احکام اعدام را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی همه قربانیان بازداشت‌های خودسرانه در جمهوری اسلامی شده است.

در بخش دیگری از این قطعنامه، «سیاست گروگان‌گیری» اتباع خارجی و دوتابعیتی در ایران به شدت محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده است با قاطعیت مقابل این سیاست جمهوری اسلامی بایستد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار آغاز تحقیقات جنایی بین‌المللی علیه مقامات ارشد رژیم ایران، از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به خاطر نقض حقوق بشر شده و از اتحادیه اروپا خواسته‌اند سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این قطعنامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است از زندانیان سیاسی و گروگان‌های گرفتار جمهوری اسلامی حمایت بیشتری کرده و صدور روادید و کمک‌های اضطراری پناهندگی برای ایرانی‌هایی که به آن نیاز دارند، را تسهیل کنند.

اگرچه اجرای این قطعنامه برای اتحادیه اروپا الزام‌آور نیست، اما این اتحادیه باید قطعنامه‌های پارلمان اروپا را در ترسیم سیاست‌های خود مد نظر قرار دهد.

جمهوری اسلامی یکی از بدترین وضعیت حقوق بشر را در میان کشورهای جهان دارد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳