آزادی ۱۷ گروگان حماس و ۳۹ زندانی فلسطینی؛ دولت اسرائیل سومین فهرست گروگان‌ها برای آزادی را دریافت کرد

قطر اعلام کرد ۱۳ زن و کودک اسرائیلی به همراه ۷ شهروند خارجی عصر یکشنبه توسط حماس آزاد خواهند شد

به گزارش رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اسرائیلی، قطر می‌گوید که ۱۳ کودک و زن دیگر بعد از ۵۱ روز گروگان بودن در نوار غزه اواخر امروز (یکشنبه) توسط گروه حماس آزاد خواهند شد.
بر اساس گزارش‌ها، دوحه می‌گوید، به عنوان بخشی از یک توافق جداگانه، هفت شهروند خارجی نیز آزاد خواهند شد.
اسرائیل هم ۳۹ زندانی فلسطینی را که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند آزاد می‌کند.
تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ اطلاعیه رسمی از سوی اسرائیل در این مورد منتشر نشده، اما سایت خبری «وای‌نت» و رادیو ارتش اسرائیل می‌گویند که مقامات اسرائیلی تایید کرده‌اند که انتظار دارند ۱۳ اسرائیلی آزاد شوند.
بیست و شش نفر تاکنون به عنوان بخشی از این توافق بین اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس، آزاد شده‌اند که همچنین شاهد توقف درگیری‌ها، ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و آزادی سه زندانی فلسطینی به ازای هر گروگان آزاد شده‌ بوده‌ایم.
مقامات درمانی می‌گویند ۱۲ نفر از ۱۳ گروگانی که دیروز آزاد شدند نیازی به «مراقبت فوری» پزشکی ندارند
مرکز پزشکی «شبا» در «رامات گان» می‌گوید که ۱۲ نفر از ۱۳ گروگانی که دیروز از نوار غزه آزاد شده بودند، شب را در این مرکز پزشکی سپری کردند و هیچ یک از آنها نیاز به «مراقبت فوری» پزشکی نداشتند.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از رئیس این بیمارستان نوشته‌اند: «پس از یک شب بسیار طولانی انتظار، حدود ساعت ۳:۳۰ بامداد (به وقت محلی)، ۱۲ گروگان به اینجا منتقل شدند و خوشحالم به اطلاع شما برسانم که اگرچه تاثیر روزهای اسارت بر آنها مشهود است، اما هیچ یک از آنها نیاز به مداخله پزشکی فوری ندارند. پروفسور «ایتای پساچ»، رئیس بیمارستان کودکان می‌گوید: «ما به حمایت جسمی و روحی از آنها ادامه خواهیم داد.»
سیزدهمین گروگان آزاد شده توسط شبه‌نظامیان حماس در شامگاه شنبه، «مایا رگف»، در بیمارستان «سوروکا» در «بئرشوا» بستری است.
«رگف» تنها گروگان آزاد شده بود که به «سوروکا» که نزدیک‌تر مرکز درمانی بود آورده شد تا تحت درمان فوری پزشکی قرار گیرد. شب گذشته، بیمارستان وضعیت او را «متوسط» توصیف کرد و گفت که «جانش در خطر نیست.» مقامات این بیمارستان ساعاتی پیش اعلام کردند که این گروگان تازه آزاد شده تحت چند عمل جراحی قرار خواهد گرفت اما این انتظار وجود دارد که به‌طور کامل بهبود یابد.

«کیبوتز بئری»، جایی که ۱۲ نفر از ۱۳ گروگان آزاد شده شب گذشته در ۷ اکتبر از آنجا ربوده شدند، می‌گوید که در حالی که این گروه (جامعه) از بازگشت گروگان‌ها «خوشحال و هیجان زده» است، اما حماس با آزادی هیلا روتم ۱۳ ساله بدون مادرش، رایا، شرایط توافق را نقض کرده است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در بیانیه‌ای که این کیبوتز صادر کرده آمده است: «هیلا بدون مادرش رایا، که [هنوز] در اسارت است، به خانه بازگشته است. حماس با جدا کردن مادر و دختر از هم به شدت این توافق را نقض کرده است.»
در این بیانیه همچنین آمده است که «سه کودک از دو خانواده اهل کیبوتز [بئری] از تنها والد باقی‌مانده خود جدا شده‌اند.»
همچنین شب گذشته «نوام اور» ۱۷ ساله و خواهر ۱۳ ساله‌اش «آلما» آزاد شدند. مادر آنها «یونات» در ۷ اکتبر توسط «تروریست‌ها» به قتل رسید و پدرشان «درور» به همراه خواهرزاده ۱۸ ساله‌اش «لیام» همچنان در غزه گروگان باقی مانده‌اند.
به گزارش «تایمز اسرائیل»، یکی از شروط توافق با این گروه حماس با میانجیگری قطر و مصر این بود که هیچ کودکی در زمان آزادی از مادرش جدا نشود. با وجود آن، شبه‌نظامیان حماس شب گذشته آزادی گروگان‌ها را به تعویق انداخت و مدعی شدند که «این اسرائیل است که توافق را نقض می‌کند.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل بامداد روز یکشنبه پنجم آذر، اعلام کرد که سومین فهرست گروگان هایی را که قرار است گروه حماس در اواخر همبن روز آزاد کند، دریافت کرده است.

گزارش ها حاکی از آزادی ۱۷ گروگان اسرائیلی و تایلندی از سوی گروه حماس و نیز آزادی ۳۹ زندانی فلسطینی از سوی اسرائیل است.
قطر: به زودی ۱۳ اسرائیلی و ۷ غیراسرائیلی ربوده‌شده توسط حماس آزاد می‌شوند
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، اعلام کرد به زودی هشت کودک و پنج زن اسرائیلی و همچنین هفت شهروند غیراسرائیلی ربوده‌شده توسط حماس از غزه آزاد می‌شوند.

به گفته او، ٣٣ کودک و شش زن فلسطینی نیز از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

الانصاری از مصر و ایالات متحده به عنوان شرکای میانجیگر و تلاش‌های مشترک‌شان در حذف موانع اجرایی‌شدن مفاد توافق قدردانی کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد قطر سرگرم مذاکره با اسرائیل و حماس به منظور حل تاخیر به وجود آمده در آزادی گروگان‌ها «در اسرع وقت» است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام فلسطینی که نخواسته است نامش فاش شود، گزارش داد که مصر تلاش می‌کند تاخیر به وجود آمده در آزادی دومین گروه از گروگان‌های اسرائیلی ربوده‌شده توسط ستیزه‌جویان فلسطینی را حل کند.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز شنبه چهارم آذر گفت: «بلافاصله پس از پایان آتش‌بس به حمله و مانور در غزه بازمی گردیم.» هالوی تاکید کرد عملیات اسرائیل در غزه تا نابودی حماس ادامه خواهد یافت.

او با اشاره به تداوم فشار بر حماس برای «آزادی هرچه سریع‌تر و هرچه بیشتر گروگان‌ها» گفت: «ربوده‌شدگانی داریم که برای بازگرداندن آنها به خانه هرکاری می‌کنیم.»

سفر هیئت قطری به اسرائیل؛ افزایش تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس موقت
یک هیئت قطری روز شنبه چهارم آذر به منظور بحث درباره تمدید احتمالی آتش‌بس چهار روزه میان اسرائیل و حماس به اسرائیل سفر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام مطلع از این سفر گفت هیئت قطری همچنین با اسرائیل درباره حصول اطمینان از تداوم بدون مشکل آتش‌بس موقت و آزادسازی گروگان‌ها هماهنگی کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ نوامبر  2023