اوپک‌پلاس تولید نفت را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد

اعضای اوپک‌پلاس، روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر، توافق کردند که تولید را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. وال‌استریت ژورنال نوشت که این اقدام در گرماگرم وقوع جنگ در خاورمیانه، احتمالا موجب تداوم افزایش قیمت خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نوشته است که عربستان سعودی، روسیه و دیگر اعضای اوپک‌پلاس که در مجموع بیش از ۴۰ درصد نفت جهان را تامین می‌کنند، در نشست مجازی روز پنجشنبه خود درباره تولید نفت در سال ۲۰۲۴ مذاکره کردند.

عربستان سعودی در چهارچوب این توافق مهم، اعلام کرد که کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای روزانه‌اش را تمدید می‌کند. عربستان سعودی در ماه مارس اعلام کرده بود که تولید خود را کاهش می‌دهد.

بنا به گزارش‌ها، قیمت نفت اندکی پس از اعلام خبر تصمیم اوپک‌پلاس به کاهش تولید، افزایش یافت و قیمت نفت برنت با افزایش ۱.۳ درصدی به بشکه‌ای ۸۳.۴۹ دلار رسید.

خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر، اعلام کرد که در اقدامی داوطلبانه تولید نفت خود را از یک ماه دیگر و آغاز سال ۲۰۲۴ تا پایان ماه مارس کاهش می‌دهد.

به گفته این خبرگزاری، امارات تولید خود را ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و در این مدت سه‌‌ماهه تولید نفت این کشور دو میلیون و ۹۱۲ هزار بشکه در روز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، پس از مدت فوق تولید نفت این کشور به شکل تدریجی و با توجه به وضعیت بازار افزایش خواهد یافت.

عراق، دیگر کشور تولیدکننده نفت، نیز گفت که کاهش تولید آن کشور، پس از ماه مارس و مشروط به شرایط بازار به حالت تدریجی افزایش خواهد یافت و به میزان قبلی بازخواهد گشت.

منابعی در اوپک‌پلاس به خبرگزاری رویترز گفتند که روسیه نیز تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

تحلیلگران گفته بودند که عربستان سعودی که ماه ژوئیه کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز را آغاز کرده بود، مایل نیست که به‌تنهایی تولید را کاهش دهد.

تمرکز بر تولید کمتر با در نظر گرفتن کاهش قیمت‌ نفت و نگرانی‌ از رشد ضعیف اقتصاد در سال ۲۰۲۴ و همچنین مازاد عرضه همراه است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که در سال آینده میلادی تقاضا کاهش خواهد یافت، چرا که کشورها در حال گذر از آخرین مراحل بهبود از همه‌گیری کووید‌۱۹ به سر می‌برند و عامل‌های جدیدی چون افزایش بهره‌وری منابع انرژی و افزایش خودروهای برقی بر تقاضا تاثیرگذار خواهند بود.

نشست اوپک پلاس با افتتاحیه اجلاس آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد، «کاپ۲۸» به میزبانی امارات متحده عربی که یک عضو اوپک است، هم‌زمان شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ دسامبر ۲۰۲۳