توماج صالحی بار دیگر بازداشت شد

صفحه توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس از بازداشت این خواننده معترض به دست ماموران مسلح در خیابانی در بابل خبر داد و نوشت او با برخوردی خشونت‌آمیز همراه با ضرب و شتم به مکانی نامعلوم منتقل شد. صفحه توماج صالحی، حکومت جمهوری اسلامی را مسوول جان و سلامت او پس از بازداشت دانست.

توماج صالحی روز شنبه ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن انفرادی بوده، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، پس از آزادی این هنرمند به شبکه شرق گفته بود: اگرچه توماج صالحی شامل بخشنامه عفو اعلامی است و باید بدون وثیقه پرونده مختومه می‌شد، اما با توجه به اینکه ایراداتی که از سوی شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور وارد دانسته شده باید رفع شود، شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان تشخیص داد که فعلا قرار تامین توماج صالحی را به وثیقه تبدیل کند و در نتیجه، او امروز از زندان اصفهان آزاد شد.

این رپر معترض در نخستین ویدیو پس از آزادی‌اش از زندان، درباره موضوعاتی از جمله شکنجه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات، حمایت مردم از او و همچنین شایعه‌هایی که درباره او در فضای مجازی مطرح شده است، صحبت کرد.

او در یک ویدیوی طولانی از حمایت‌های مردم تشکر کرد و گفت: «برخی‌ها به من می‌گویند قهرمان، اما مردمی که جان من را [در زندان] نجات دادند، قهرمان هستند.» توماج صالحی درباره شکنجه او در زمان بازداشت گفت: «طی مدت طولانی من را شکنجه کردند، به سرم و صورت ضربه زدند و دست و پای من را شکستند.»

اولین صحبت‌های توماج بعد از آزادی

توماج در بخش دیگری از این ویدیو درباره آسیب‌های وارده به خود در نتیجه شکنجه‌اش در زمان بازداشت توضیح داد. او گفت که دست و پایش نیاز به جراحی دارند.

توماج صالحی در حالی آبان‌ سال گذشته و در میانه خیزش انقلابی بازداشت شد که با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات مردمی حمایت قاطع کرد.

این خواننده معترض پیش‌تر و در شهریور ۱۴۰۰ نیز بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در روز ۹ مهر در تماسی تلفنی از زندان دستگرد اصفهان گفت که بعد از شش ماه اعلام درد دندانش به مسوولان زندان و «هفته‌ها بی‌خوابی و تب و لرز از درد»، در نهایت دندانش را با «سیم ماسک و نمک همراه با درد بی‌اندازه» عصب‌کشی کرده است و تنها سه روز پس از این ماجرا، مسئولان پزشکی برای پر کردن آن دندان مراجعه کرده‌اند.

صالحی همچنین همچنین شرحی از حدود یک سال بازداشت خود ارائه کرد و گفت در دوران بازجویی‌های «۱۲ ساعته» در سلول‌هایی نگهداری می‌شده که چراغ آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی روشن بوده است.

او در این بازجویی‌ها به گفته خودش هر بار به صدور حکم «اعدام» تهدید و سپس به سلول انفرادی «هشت متری‌اش» بازگردانده می‌شده است.

او گفت اضافه کرد: «خط قرمز من هوادارانی هستند که فریب تهمت‌های ارتش سایبری حکومت را نخوردند.»

این هنرمند همسو با خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به تلاش‌های حکومت برای سرکوب تاکید کرد: «به مرگ گرفتند اما به تب راضی نخواهیم شد.»

در اواسط تیر امسال، این رپر به شش سال و سه ماه حبس به اتهام «افساد فی‌ الارض»، محکوم شد.

او در آثار خود به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندانی کردن مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.

علاوه بر توماج صالحی، مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز معترض، نیز ششم شهریور بازداشت و به «تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت و انتشار فیلم‌هایی خلاف عفت عمومی» متهم شد. یراحی نیز ۲۵ مهر با تودیع وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شد.

از سوی دیگر، سامان یاسین، دیگر رپر زندانی در جریان خیزش انقلابی، نیز با گذشت یک سال از بازداشت موقت همچنان در شرایطی بلاتکلیف در زندان قزل‌حصار کرج است.

او مرداد امسال در نامه‌ای از زندان گفت که ماموران برای گرفتن اعتراف اجباری، او را تحت شکنجه جسمی، روانی و دارویی قرار داده و در این مدت اعدام مصنوعی، اقامت در سردخانه و شکستگی بینی را تجربه کرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱ دسامبر ۲۰۲۳