جو شدید امنیتی در میبد؛ اعتراضات گسترده پس از قتل یک نوجوان

در پی کشته شدن یک نوجوان در یک «نزاع و درگیری دسته‌جمعی» در شهرستان میبد، دیروز جمعه دهم آذرماه شمار کثیری از شهروندان میبدی در اعتراض به کشته شدن او به خیابان‌ها آمدند و جو شهر امنیتی گزارش شده است.

برخی منابع محلی هویت این نوجوان را «امیررضا آقایی» اعلام کرده و نوشته‌اند که او در یک درگیری خیابانی، توسط یه «تبعه افغان» و بر اثر عوارض ناشی از اصابت چاقو کشته شده است.

خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند این درگیری در خیابان خرمشهر میبد رخ داده و بر اثر درگیری یک نفر کشته یک نفر دیگر زخمی شده است. فرمانده انتظامی استان یزد با تشریح ماجرای نزاع خیابانی پنجشنبه شب در میبد گفت: «قاتل جوان میبدی و همدستانش در کمتر از ۱۵ ساعت دستگیر شدند.»

با این وجود این مقام پلیس یزد به هویت و تابعیت این افراد بازداشت شده اشاره‌ای نکرده است. به گفته عباسعلی بهدانی فرد، در جریان این نزاع فرد دیگری نیز مجروح و در بیمارستان بستری شده است.

علی‌اکبر عزیزی، معاون استاندار یزد، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت که «عده‌ای از مردم شهرستان میبد با حضور در محل نماز جمعه، دستگیری و مجازت قاتل را خواستار شدند.»

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که گفته‌ می‌شود مربوط به مراسم نماز جمعه دهم آذر در میبد بوده، خشم و اعتراض مردمی قابل مشاهده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که در این مراسم، معترضان به امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه شهر «حمله» کردند.

کاربران دیگری نیز با انتشار ویدئوهایی از جو شدید امنیتی و استقرار نیروهای یگان ویژه در شهر در روز جمعه خبر دادند. ویدئوهایی نیز از حمله نیروهای حکومتی به معترضان در خیابان‌های شهر میبد و سرکوب آنها منتشر شده است.

اوضاع در شهر‌های میبد و شیراز متشنج گزارش شده است مردم از کشته شدن دو جوان توسط برخی از مهاجران افغان به خشم آمده‌اند و امام جمعه میبد را لت و پار کرده‌اند. یگان ویژه هم مشغول سرکوب معترضان در این دو شهر است

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲ دسامبر ۲۰۲۳