افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ

به گفته وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، یک کشتی جنگی آمریکایی و چند کشتی تجاری روز یکشنبه، ۱۲ آذر، در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند.

شورشیان حوثی یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند مدعی حمله به دو کشتیُ که آنها را مرتبط با اسرائیل توصیف کردند، شدند اما هدف قراردادن یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده را تأیید نکردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون گفت: «ما از گزارش‌های مربوط به حملات به ناو یو‌اس‌اس کارنی و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ آگاه هستیم و به محض اینکه اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد، ارائه خواهیم کرد.»

ارتش بریتانیا پیشتر بدون ارائه جزییات اعلام کرد که یک حمله که گمان می‌رود پهپادی بود و چند انفجار در دریای سرخ صورت گرفته است.

بنا به این گزارش، پنتاگون مطمئن نیست که حملات به ناو آمریکایی و کشتی‌های تجاری از کجا صورت گرفته است. با این حال، شورشیان حوثی یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس حملاتی را به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام داده‌اند و همچنین اسرائیل را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده‌اند.

پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دوشنبه، ۲ آبان به خبرنگاران گفت: اگرچه واشنگتن اطلاعاتی در دسترس ندارد که نشان دهد دولت ایران «به صراحت دستور» حملات اخیر به نیروهای آمریکایی را داده باشد، اما گروه‌های مسئول این حملات، تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

او افزود: «با توجه به اینکه ایران از آنها حمایت می‌کند، در نهایت، ایران را پاسخگو می‌دانیم.»

از جمله گروه های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، می توان به حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب الله لبنان، حوثی های یمن و نیز گروه های شبه نظامی در عراق مانند کتائب حزب الله اشاره کرد. این حمایت‌ها از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران انجام می‌شود.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، یکشنبه ۲۳ مهر، اعلام کرده بود که گروه ضربتی حامل یو اس اس دوایت دی آیزنهاور به سمت شرق مدیترانه اعزام شده است. آستین گفت که این اعزام بخشی از تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هرگونه تلاش برای گسترش جنگ پس از حمله حماس به اسرائیل است. او افزود که این اقدامات برای تقویت حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه و در راستای تلاش‌ برای تقویت بازدارندگی در برابر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن است.

امیرعبداللهیان برای چه در مقر نماینده حوثی‌ها در تهران حضور یافت؟

دو روز پیش از حملات جدید حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ، حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفارت حوثی‌ها در تهران حضور یافت و از حمایت‌های گروه حوثی‌ها از فلسطینی‌ها قدردانی کرد.

به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، امیرعبدللهیان در این دیدار با «تمجید از مواضع قوی رهبران و مردم یمن در حمایت از مردم فلسطین و غزه» افزود: «حمایت یمن از مردم غزه و کرانه باختری ستودنی است.»

ابراهیم الدیلمی، نماینده حوثی‌ها در تهران ضمن تشکر از امیرعبداللهیان گفت: «ما دفاع از مردم فلسطین و غزه را وظیفه خود می‌دانیم و تا هر زمانی که نیاز باشد، به حمایت از فلسطین ادامه خواهیم داد.»

وی افزود: «تصمیم رهبران صنعا جهت ورود به میدان و هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی و در دریا، در راستای اعتقاد قوی ما برای دفاع از مردم غزه است که از سوی رهبران صنعا اتخاذ گردید.»

تحلیل‌گران حضور امیرعبداللهیان در مقر نماینده حوثی‌ها در تهران را با افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ مرتبط می‌دانند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۴ دسامبر ۲۰۲۳