نقض حقوق بشر در ایران؛ دادخواهان با هشتگ «صدامونو بشنوید» خواهان توجه افکار عمومی شدند

شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه با استفاده از هشتگ «صدامونو بشنوید» در رسانه‌های اجتماعی، یاد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را گرامی داشتند و توجه افکار عمومی به نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی را خواستار شدند.

تعدادی از اعضای خانواده‌ها و بستگان معترضان کشته‌شده در جریان اعتراضات یا اعدام‌شده توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در پیامی مشترک که بر روی شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، از مردم خواسته‌اند با هشتگ «صدامونو بشنوید» درباره «زندانی‌های کمتر شناخته شده و ظلم‌های کمتر شنیده شده» بنویسند، چرا که به گفته آنها «هیچ چیز بااهمیت‌تر از جان شریف و عزیز هموطنان دربند» نیست.

لیلا مهدوی، مادر دادخواه سیاوش محمودی نوجوان کشته شده در جریان سرکوب اعتراضات نازی‌آباد در تهران، با اشاره به این که مقامات جمهوری اسلامی نگذاشتند او برای فرزندش مراسم سالگرد بگیرد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به خانه حمله شد. مزار فرزندم برای سال یک هفته جلوتر محاصره بود.»

او همچنین اعلام کرده که «به کشته شدن تهدید» شده و علاوه بر ممنوعیت «تصویر و حرف»، «فشارهای روحی و روانی دیگر» نیز به او وارد کرده‌اند.

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی معترض اعدام‌شده در اصفهان، درباره فشار بر دادخواهان نوشت؛ از جمله درباره «سرکوب شدید خانواده» محسن قیصری که در اعتراضات سال گذشته «با شلیک گلوله به سر و سینه‌اش کشته شد»، تأکید کرد که فشارها حتی بر اقوام و آشنایان و حتی همشهریان او برای «عدم پیگیری دادخواهی» ادامه دارد و آن‌ها بارها احضار و بازداشت شده‌اند.

مصطفی قیصری، برادر این کشته‌شده اعتراضات که نامش کمتر شنیده شده، نیز نوشت: «محسن را کشتند و پیکرش را بعد از سه روز سرگردانی و حیرت با بیش از ۵۰ گلوله بر سر و سینه‌اش تحویل خانواده‌ام دادند. و مراسم خاکسپاری‌اش تحت تدابیر شدید امنیتی با بازداشت ده‌ها نفر برگزار شد.»

به گفته او، «در مراسم چهلم نیز، ناجوانمردانه با بستن مسیرهای منتهی به مزار و شلیک مستقیم به روی مردم چندین نفر مجروح و تعدادی هم روانه زندان شدند» و همچنین در مراسم سالگرد او نیز با منع خانواده از رفتن به سر مزار، «همچنان تهدید و فشار و ارعاب بر بستگان و خانواده ادامه دارد.»

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که اعضای خانواده‌اش در ماه‌های گذشته بارها بازداشت و تهدید شده‌اند، درباره فشارها بر خانواده میلاد سعیدیان‌جو معترض کشته‌شده در ایذه اطلاع‌رسانی کرد و نوشت: «زهرا خواهر میلاد را سه بار بازداشت کردند و الآن هم همچنان بلاتکلیف در زندان سپیدار در حبس است. خانواده میلاد را برای این که می‌خواستند برایش تولد بگیرند با باتوم سر خاکش زدند، موهای خواهرانش را کشیدند و خواهر و برادرش را بازداشت کردند.»

به گفته او، آنها بارها «تهدید به مرگ» شدند و زهرا که جزو کادر درمان است، «دو بار از کار اخراج شد و چون به او کار نمی‌دادند مجبور شد برگردد ایذه پیش مادر بلال بفروشد!»

حیدری همچنین تأکید کرد مقامات جمهوری اسلامی «همه حساب‌های زهرا» سعیدیان‌جو را «بسته‌اند و مدارکش را گرفته‌اند.»

فرهاد محمودی، برادر دادخواه فریدون محمودی که ۲۸ شهریور سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات سقز کشته شد، یادآوری کرده که «امید قدیمی» برادر فواد قدیمی یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات، «۱۵ روز در انفرادی بود و ۲۹ آذر ۱۴۰۲»، «به جرم دادخواهی برادرش و فعالیت در فضای مجازی» قرار است دادگاهی شود و در سالگرد هم در حالی که «امید انفرادی بود»، به خانواده «اجازه ندادند بر سر مزار بروند.»

شبنم اسکندری، که برادرش محمدرضا اسکندری ۳۰ شهریور سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در پاکدشت تهران کشته شد، با اشاره به فشارها بر افرادی که یاد کشته‌شدگان را گرامی می‌دارند، در شبکه ایکس نوشت: «به جوانی گفته‌اند چرا برای محمدرضا مراسم گرفتی؟ به آن دیگری می‌گویند چرا عکس محمدرضا را استوری کردی؟ به جوان مذهبی دیگری می‌گویند چرا عکس محمدرضا در هیئت است؟ به دیگری می‌گویند چرا سر خاکش رفتی؟»

فشار بر دادخواهان و شهروندانی که از معترضان کشته‌شده و خانواده‌های آنها حمایت می‌کنند، پیش از این نیز سابقه داشته است.

در روزهای گذشته یک منبع آگاه به صدای آمریکا خبر داد پس از آن که مقامات قضایی لرستان یک فعال محیط زیست را به دلیل «کاشت نهال بر مزار نیکا شاکرمی» بازداشت کردند، افراد ناشناس برادر او را در مقابل زندان مرکزی خرم‌آباد هدف شش گلوله جنگی قرار دادند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۴ دسامبر ۲۰۲۳