اسرائیل می‌گوید به اهداف خود در شمال غزه «تقریباً دست یافته‌ است»

کارشناسان پزشکی اسرائیل روز سه‌شنبه تعدادی از افراد گروگان گرفته‌شده به‌دست گروه افراطی حماس را جزو افراد «جان‌باخته در اسارت» اعلام کردند.

گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، نیمه مهرماه در حمله به خاک اسرائیل ده‌ها تن را به گروگان برد، و اکنون یک کمیته پزشکی متشکل از سه نفر، با بررسی دقیق ویدئوهای این حملات به این نتیجه که برخی از گروگان‌ها ممکن است دیگر زنده نباشند.

این کمیته پزشکی پس از یافتن نشانه‌هایی از جراحات مرگبار بر بدن ربوده‌شدگان و مقایسه این اطلاعات با اظهارات گروگان‌هایی که در جریان آتش‌بس یک‌هفته‌ای غزه آزاد شدند، اعلام کرده است که امیدی به زنده بودن تعدادی از گروگان‌ها نیست.

در حمله حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر حدود هزار و ۲۰۰ نظامی و غیرنظامی اسرائیلی کشته و حدود ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

در وقفه یک‌هفته‌ای اخیر در جنگ غزه بیش از ۱۰۰ گروگان شامل ۸۱ اسرائیلی، ۲۳ تایلندی و یک فیلیپینی در ازای آزادی ۲۴۰ زندانی فلسطینی که همه آن‌ها زن و افراد زیر سن ۱۸ سال بودند، آزاد شدند.

برخی از کارشناسان معتقدند اکثر گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی باقی مانده‌اند، از سربازان اسرائیلی هستند و حماس به سادگی آن‌ها را آزاد نخواهد کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در واکنش به موشک‌هایی که حزب الله لبنان شلیک کرده است، بار دیگر مواضع این گروه شبه‌نظامی را مورد هدف قرار داده است.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید که جت‌های جنگی نیروی هوایی اسرائیل روز دوشنبه یک مجتمع نظامی و نقاطی را که از حزب الله از آنجا اقدام به موشک‌پراکنی می‌کرد، مورد هدف قرار دادند.

این اطلاعیه می‌افزاید که حزب الله لبنان از جمله اقدام به پرتاب موشک به سمت منطقه زرعیت در شمال اسرائیل کرده بود که نیروهای اسرائیلی در پاسخ به این رخداد، مواضع حزب الله را زیر آتش گرفتند.

پیش از این، ارتش اسرائیل گفته بود که سه سرباز اسرائیلی در این حملات به طور سطحی مجروح شده‌اند. شبه‌نظامیان حزب الله مسئولیت حمله به سربازان اسرائیلی و شلیک به اهداف دیگر را بر عهده گرفته‌اند.

کاخ سفید یک روز پس از حملات موشکی شورشیان حوثی یمن به سه فروند کشتی اعلام کرد که ایالات متحده احتمالا یک نیروی دریایی ویژه برای اسکورت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه گفت که آمریکا در حال رایزنی با متحدان خود درباره اسکورت کشتی‌هاست، اگرچه هنوز این طرح نهایی نشده است.

فرمانده سپاه زرهی ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ آذر اعلام کرد که نیروی دفاعی اسرائیل تقریبا به اهداف خود در شمال غزه دست یافته است.

سرتیپ هشام ابراهیم روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل عنوان کرد: «تقریبا به اهداف جنگی خود در شمال نوار غزه دست یافته‌ایم.»

اظهارات او از سوی یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در حین بازدید روز دوشنبه‌اش از مرز اسرائیل و غزه تکرار شد.

آقای گالانت گفت: «آن‌چه امروز در شمال نوار غزه می‌گذرد، به زودی منجر به سقوط کل شهر غزه و شمال نوار غزه خواهد شد.»

این نخستین باری نیست که مقامات اسرائیلی می‌گویند ارتش این کشور به اهداف خود در شمال غزه تقریبا دست یافته است. هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در تاریخ ۱۶ نوامبر و پیش از شروع آتش‌بس موقت با حماس، گفته بود: «به لحظه در هم شکستن کامل دستگاه نظامی حماس در شمال نوار غزه نزدیک شده‌ایم.»

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا)، روز دوشنبه ۱۳ آذر گفت که با ازسرگیری حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در این منطقه «به سرعت رو به افزایش است».

آقای لازارینی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «از سرگیری عملیات نظامی و گسترش آن به جنوب غزه، باعث تکرار شرایط هولناک هفته‌های گذشته می‌شود.»

او افزود: «تعداد غیرنظامیانی که در غزه کشته می‌شوند، به سرعت رو به افزایش گذاشته است. در میان این غیرنظامیان، زنان، کودکان، افراد کهنسال، بیماران و افراد دارای معلولیت، بیشترین رنج را متحمل می‌شوند.»

طبق گزارش اونروا، این سازمان در حال حاضر، ۱.۲ میلیون نفر را در پناهگاه‌های خود، از جمله پناهگاه‌های جنوب غزه اسکان داده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت اصرار گروه افراطی حماس برای نگه داشتن تعدادی از گروگان‌های زن باعث از هم پاشیدن توافق برای تمدید وقفه بشردوستانه در جنگ اسرائیل با این گروه شد.

جیک سالیوان افزود که حماس همچنان از آزاد کردن این زنان سر باز می‌زند، با این حال دولت جو بایدن تا آزادی همه ۱۳۷ گروگان باقیمانده که شامل ۹ آمریکایی هم می‌شود، به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و «از پا نمی‌نشیند.»

او همچنین خبر داد که او تماس‌های مداومی طی روزهای شنبه و یکشنبه با مقام‌های اسرائیل، مصر، قطر و سایر کشورها داشته است تا امکان بازگشت به وقفه در جنگ فراهم شود.

آقای سالیوان همچنین از «مکالمات مداوم» بین واشینگتن و مقام‌های اسرائیلی همزمان با عملیات ارتش اسرائیل در جنوب نوار غزه بعد از پایان وقفه بشردوستانه خبر داد و خواستار استفاده از «همه ابزارها» برای تضمین امنیت غیرنظامی‌های ساکن این مناطق شد.

او با اشاره به حق اسرائیل برای تعقیب «تروریست‌های حماس» یادآوری کرد که نیروهای این کشور مسئولیت دارند که از غیرنظامیان محافظت کنند.

مشاور امنیت ملی جو بایدن همچنین گفت «درس کلیدی» که باید از عملیات ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه گرفت آن است که هنگام عملیات زمینی به غیرنظامیان «زمان، گنجایش و فرصت واقعی» داد که محل اجرای عملیات را ترک کنند.

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد از اسرائیل خواسته است بعد از پایان وقفه بشردوستانه در جنگ با گروه افراطی حماس، اجازه ورود سوخت بیشتر به نوار غزه را صادر کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اوایل روز جمعه و به دنبال پایان این وقفه، اسرائیل اجازه ورود سوخت به غزه را نمی‌داد.

او افزود بعد از گفت‌وگوهای «صریح» آمریکا با مقام‌های اسرائیلی، آنها اجازه را صادر کردند و سپس در روز شنبه نیز سوخت بیشتری وارد نوار غزه شد.

آقای میلر گفت واشینگتن به شکل شفاف اعلام کرده است که می‌خواهد میزان سوخت ورودی روزانه به نوار غزه حتی از میزان وارد شده در جریان وقفه بشردوستانه هفته گذشته بیشتر شود.

تمام شدن سوخت در روزهای منتهی به این وقفه، یاعث توقف ژنراتورها و تعطیل شدن بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین «تخلیه هدفمند» در میانه گلوله‌باران نوار غزه توسط اسرائیل را در مقایسه با شیوه قبلی این کشور که خواستار خروج کل ساکنان شهرها می‌شد، یک «پیشرفت» خوانده است.

از سوی دیگر گزارش‌هایی منتشر شده که آوارگان فلسطینی می‌گویند مقام‌های اسرائیلی آنها را به سمت مناطقی هدایت کرده‌اند که تحت حمله بوده‌اند.

میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز دوشنبه بعد از ورود به نوار غزه، میزان آسیب به شهروندان این باریکه در جریان جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس را «غیرقابل‌تحمل» خواند.

او در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که بار دیگر به شکل فوری می‌خواهد با استفاده از «قوانین جنگ» از غیرنظامیان محافظت و کمک‌های امدادی بدون توقف وارد این باریکه شود.

خانم اسپولیاریک همچنین خواستار آزادی همه گروگان‌های در بند حماس شد و گفت صلیب سرخ باید اجازه یابد با آنها دیدار کند.

اسرائیل پیش از این گفته بود که حماس بر خلاف توافق صورت گرفته برای وقفه بشردوستانه هفته گذشته، اجازه دسترسی صلیب سرخ جهانی به گروگان‌ها را نداده است.

رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، می‌گوید این سازمان آمادگی دارد گروه افراطی حماس را «در همه‌ مکان‌ها» از جمله سایر کشورهای خاورمیانه ازبین ببرد.

این اظهارات رونن بار، اواخر شامگاه یکشنبه توسط شبکه تلویزیونی کان اسرائیل پخش شد و او در یک فایل صوتی می‌گوید «در همه مکان‌ها، در غزه، کرانه باختری، لبنان، ترکیه، قطر، همه‌جا» این عملیات انجام خواهد شد.

او افزوده است: «چند سال طول می‌کشد، ولی ما خواهیم بود تا این کار را تمام کنیم.»

تعدادی از مقام‌های ارشد حماس در قطر و ترکیه اقامت دارند و دفتر سیاسی این گروه به شکل رسمی در پایتخت قطر فعالیت می‌کند.

آقای بار این طرح را با عملیات اسرائیل برای کشتن طراحان حمله به المپیک مونیخ که به قتل ورزشکاران اسرائیلی منجر شد، مقایسه کرده است. طی این عملیات گسترده و طولانی، افراد متعددی در کشورهای مختلف به دست مأموران مخفی اسرائیل کشته شدند.

شبکه کان اعلام نکرده که رئیس شین بت این سخنان را چه زمانی گفته است.

سازمان جهانی بهداشت در اقدامی کم‌سابقه، روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) یک «نشست اضطراری» برای بحث درباره بحران بهداشت و سلامت در نوار غزه و کرانه باختری برگزار خواهد کرد.

این سازمان روز دوشنبه تأیید کرد درخواستی از ۱۵ کشور دریافت کرده تا چنین نشستی برگزار شود و تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، با مشاوره رئیس قطری آن نشست را برپا خواهد کرد.

سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در شهر ژنو گفت که تمرکز این نشست بیشتر بر وضعیت نوار غزه خواهد بود اما به حملات علیه واحدهای درمانی در کرانه باختری نیز خواهد پرداخت.

اسرائیل در واکنش به خبر برگزاری این نشست، آن را مصداق «استانداردهای دوگانه و توجه بیش‌ازحد و بی‌تناسب به اسرائیل در یک وضعیت چندجانبه» خوانده است.

این در حالی است که اطلاعات ثبت‌شده در سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه که واکنشی به حمله گروه افراطی حماس است، «۴۷۲ حمله» به مراکز درمانی در سرزمین‌های فلسطینی انجام شده است.

اسرائیل گروه حماس را متهم می‌کند که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان پوششی برای شکل‌دهی به مراکز فرماندهی و ذخیره سلاح استفاده می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ دسامبر ۲۰۲۳