آمریکا آماده رای دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد غزه است

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، پنجشنبه شب سی ام آذر، گفت که ایالات متحده آماده است تا پس از چند مرتبه تاخیر در تصویب قطعنامه شورای امنیت این سازمان درباره غزه رای دهد.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، او با اشاره به مشورت های آمریکا با کشورهای دیگر از جمله امارات متحده عربی و مصر افزود که تلاش سخت و مجدانه ای انجام شد تا «به قطعنامه‌ای دست یابیم که بتوانیم از آن حمایت کنیم.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: اکنون پیش نویس این قطعنامه را در اختیار داریم و «آماده دادن رای به آن هستیم.»

لیندا توماس گرینفیلد پس از نشست شورای امنیت در روز پنجشنبه سخن می گفت. در این نشست، رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه برای تعلیق درگیری بین اسرائیل و حماس و افزایش میزان کمک های بشردوستانه به نوار غزه به نعویق افتاد.

بر اساس گزارش ها، انتظار می رود که رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه اول دی، برگزار شود.

مخالفت اسرائیل با شرایط حماس

«تایمز آف اسرائیل» گزارش داد که اسرائیل روز پنجشنبه شرایط گروه شبه نظامی حماس برای توقف جنگ قبل از آزادی گروگان های باقی مانده در غزه را رد کرده است.

شبه نظامیان حماس در پی حمله به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، حدود ۲۴۰ تن را گروگان گرفتند که در جریان آتش بس یک هفته ای در غزه، بیش از ۱۰۰ تن از آنها آزاد شدند.

تایمز آف اسرائیل نوشت: به نظر می رسد که مذاکرات در قاهره برای دست یابی به توافق آتش بس پیشرفت چندانی نداشته است.

در این ارتباط، یکی از مقامات حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که آتش بس کامل و عقب نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه، پیش شرط هرگونه مذاکره جدی در مورد مبادله گروگان ها و زندانیان فلسطینی است.

اسرائیل بارها چنین پیشنهادی را رد کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، روز پنجشنبه گفت: «تا دست یابی به پیروزی می جنگیم. تا زمانی که به اهداف خود دست نیابیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد، یعنی نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌های مان.»

او افزود که حماس یک انتخاب بسیار ساده در پیش رو دارد: «تسلیم یا نابودی. آنها هیچ گزینه دیگری ندارند و نخواهند داشت.»

آقای نتانیاهو اشاره کرد که پس از نابودی حماس تمام توان خود را به کار خواهد بست تا اطمینان یابد که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.

در این ارتباط، یک مقام ارشد اسرائیلی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که در حال حاضر هیچ مذاکره فعالانه ای با حماس برای کسب توافق جدید به منظور آزادی گروگان ها وجود ندارد.

او اشاره کرد که مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر دو بار با مقامات قطری دیدار کردند تا در مورد چارچوب جدیدی برای دست یابی به چنین توافقی مذاکره کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳