پنتاگون: ۲۰ کشور به ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ پیوسته‌اند

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه از حضور بیش از ۲۰ کشور در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که کشورهای دیگری احتمالا به این ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی آزاد در دریای سرخ خواهند پیوست.

او همچنین گفت که شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران سلامت «وضعیت اقتصادی» سراسر جهان را مورد حمله قرار داده‌اند و عملا به دزدان دریایی در امتداد یک شاهراه بین‌المللی یعنی دریای سرخ بدل شده‌اند.

شبه نظامیان حوثی در یمن که تحت حمایت ایران هستند حملات خود را به نفتکش‌ها و کشتی‌های باری در دریای سرخ تشدید کرده‌اند و این مسیر دریایی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود، ناامن کرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: «نکته کلیدی این است که این یک مشکل بین‌المللی است که نیاز به یک واکنش بین‌المللی دارد.»

پاتریک رایدر گفت که نیروهای ائتلاف «به عنوان گشت در این شاهراه دریایی فعالیت خواهند کرد و حوزه دریای سرخ و خلیج عدن را پوشش داده و در این منطقه به گشت‌زنی می‌پردازند تا به کشتی‌های تجاری که در حال عبور از این آبراه حیاتی بین‌المللی هستند، در صورت لزوم کمک کنند.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه گذشته، طرح ایجاد یک ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ را اعلام کرد.

این در حالی است عبدالمالک الحوثی، رهبر شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، روز چهارشنبه از کشورهای جهان خواست در عملیات جدید چند ملیتی به رهبری ایالات متحده برای تامین امنیت دریای سرخ دخالت نکنند.

او اقدامات ائتلاف به رهبری آمریکا را تلاشی برای «تبدیل منطقه به میدان جنگ» توصیف کرد.

عبدالمالک الحوثی در ادامه تصریح کرد٬ حوثی‌ها به حملات خود به کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند ادامه خواهند داد و مدعی شد کشتی‌های دیگر برای حرکت در منطقه امن هستند.

اظهارات او در حالی است که حوثی‌ها به کشتی‌هایی که ارتباطی با اسرائیل ندارند نیز حمله کرده‌اند، موضوعی که باعث شده است برخی شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی، حمل بار از مسیر دریای سرخ را به‌صورت موقت متوقف کنند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه همراه با چند کشور دیگر برای تامین امنیت دریانوردی، ناوهای جنگی خود را به باب‌المندب و دریای سرخ اعزام کرده و تاکنون بسیاری از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های باری را دفع کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳