از تندیس کوروش کبیر در پایتخت تاجیکستان رونمایی شد

مراسم رونمایی از تندیس «کوروش کبیر» روز جمعه اول دی ماه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، با حضور مقامات دولتی این کشور برگزار شد.

به گزارش «خاور»، خبرگزاری رسمی تاجیکستان، این مراسم با حضور رستم امامعلی، شهردار دوشنبه و رئیس مجلس ملی پارلمان تاجیکستان برگزار شد.

طبق این گزارش، از این تندیس به ارتفاع سه متر در پارکی در دوشنبه به نام «باغ کوروش کبیر» رونمایی شده، پارکی که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده است.

رستم امامعلی در این مراسم ضمن تقدیر از سازندگان این تندیس، نصب بنای یادبود کوروش کبیر را نشانه احترام فراوان به «شایستگی‌ها و تکریم شخصیت‌های تاریخی ملت تاجیک خواند».

کوروش کبیر، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسله هخامنشیان، متولد بین سال‌های ۵۹۰–۵۸۰ قبل از میلاد مسیح است که در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد مسیح درگذشت. او توانست امپراتوری هخامنشی را با قلمرویی که از دریای اژه تا رود سند، از جمله تاجیکستان کنونی، را در بر می‌گرفت، بنا نهد.

در حالی مراسم رونمایی از تندیس کوروش کبیر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد که در ایران در سال‌های اخیر برگزاری یادبود این پادشاه هخامنشی در هفتم آبان در آرامگاه او در پاسارگارد با مشکلاتی مواجه بوده است.

گل‌نبشته بابلی موسوم به سالنامه «نبونعید»، هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کورش بزرگ به بابل ثبت کرده است؛ روزی که بنابر داده‌های تاریخی، به آزادی بردگان و نگارش استوانه بابلی این پادشاه هخامنشی انجامید که از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.

از سال ۱۳۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله در روز هفتم آبان جاده‌های منتهی به آرامگاه وی را مسدود می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳