چهار زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند

سحرگاه امروز جمعه هشتم دی ماه، آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره، و نسیم نمازی در زندان ارومیه اعدام شدند. این افراد همگی در رابطه با پرونده موسوم به “بازجویی از منصور رسولی” که کشمکشی بین سرویس های اطلاعاتی ایران و اسرائیل است، از بابت اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بودند.

این چهار زندانی به نام های آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره و نسیم نمازی در رابطه با پرونده‌ای معروف به “بازجویی از منصور رسولی” که کشمکشی بین سرویس های اطلاعاتی ایران و اسرائیل است، اعدام شده اند.
هرانا روز گذشته از انتقال این افراد به سلول های انفرادی زندان ارومیه خبر داده بود و تاکید کرده بود متاثر از تحولات منطقه بیم اجرای حکم این افراد می رود.

با اینحال منصور رسولی، یکی از متهمان این پرونده با توقف حکم که گفته می شود ناشی از تحولات حقوقی در پرونده وی است به بند عمومی بازگشت و چهار تن دیگر اعدام شدند.

لازم به یادآوری است در آبان ۱۴۰۰، متهمان این پرونده که دست کم ده نفر هستند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهاماتی که مهمترین آنها جاسوسی بود متهم شدند. آنها در اسفند همان سال از بازداشتگاه به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شدند.

پنج تن از متهمان این پرونده به نام های منصور رسولی، آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره، و نسیم نمازی، نهایتا با حکم دادگاه انقلاب از بابت اتهام محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی اسرائیل به قصد برهم زدن امنیت کشور به اعدام محکوم شدند. پنج متهم دیگر این پرونده نیز به نام های کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین هر کدام توسط دادگاه انقلاب به ده سال حبس محکوم شدند و اکنون در بند سیاسی زندان ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می کنند.

سابقه این پرونده به اردیبهشت ۱۴۰۱ بر می گردد، در آن زمان دو فایل صوتی و تصویری منتسب به منصور رسولی، که مدعی بود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است و در خاک ایران توسط نیروهای اسرائیل بازجویی شده، در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال، رسولی اندکی بعد در ویدیویی که توسط رسانه های نزدیک به حکومت ایران منتشر شد، اعلام کرد که کشاورز و غیرنظامی است که توسط افرادی ربوده شده و تحت فشار به بیان اطلاعات غیر واقعی پرداخته است.

یک منبع مطلع در خصوص این پرونده به هرانا گفت: “منصور رسولی پیشتر عضو سپاه بوده و فایل های صوتی و تصویری را با هماهنگی قبلی برای سایر متهمان پرونده ضبط کرده و در ازای آن پول دریافت کرده است. منصور رسولی پس از گرفتن اعتراف از سایر متهمان این پرونده، بازداشت شده است.”
سپاه پاسداران در رابطه با این پرونده در سال ۱۴۰۱ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عاملین “آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی” که با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (اصطلاح متداول در ادبیات حکومت ایران برای اشاره به حکومت اسرائیل) در ارتباط بوده‌اند، دستگیر شده‌اند. اول خرداد ۱۴۰۱، روابط عمومی کل سپاه نیز خبر از دستگیری اعضای “شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی” داد و تأکید کرد که دستگیری‌ها توسط سپاه و وزارت اطلاعات به صورت مشترک انجام شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳