افزایش قیمت نان در ایران؛ تافتون در خوزستان «۳۰ درصد» گران شد

همزمان با ادامه افزایش قیمت بسیاری از کالاها در ایران، خبرگزاری امنیتی فارس از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان تافتون در خوزستان خبر داد.

آنطور که فارس اعلام کرده است قیمت تافتون به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی از هر قرص ۵۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان افزایش یافت.

به نوشته این خبرگزاری برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر عدم افزایش قیمت نان، اخبار افزایش قیمت انواع نان در چند استان در هفته‌های اخیر به صورت جداگانه در رسانه‌ها منتشر شده است.

این افزایش قیمت درحالی رخ داده است که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نهم آبان ماه سال جاری به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «در بحث قیمت نان نیز هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداریم؛ زیرا دولت به این صنف یارانه پرداخت می‌کند»

با وجود تاکید مسعود امراللهی، قیمت نان در اکثر شهرهای ایران افزایش یافته است که آخرین مورد آن در خوزستان بوده. صمصامی رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دزفول در این زمینه به «فارس» گفته از صبح روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه با مجوزهای قانونی، بهای نان تافتون حدود ۳۰ درصد در سراسر خوزستان افزایش یافته است.

سلمان اسحاقی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ۱۵ آبان سال جاری با انتقاد از دولت از افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان در بیش از ۱۵ استان خبر داده بود.

مرور خبرهای این حوزه نشان می‌دهد افزایش قیمت نان از تابستان سال جاری در مشهد با افزایش ۴۰ درصدی آغاز شد.

دومینوی افزایش قیمت در کشور در حالی است که وزیر اقتصاد دولت رئیسی در ۲۸ فروردین ماه گفته بود: «در حوزه آرد نه تنها شاهد افزایش مصرف نبودیم بلکه آخرین سنگر معیشتی مردم یعنی مسئله نان خدشه دار نشد و به خوبی بازار مدیریت شد.»

در پایتخت نیز نان از شهریورماه با افزایش قیمت همراه شد و خبرگزاری ایلنا در واکنش به این اتفاق در تهران نوشت: « گرانی نان در تهران، بازهم حذفِ یارانه از سفره‌های خالی فرودستان»

ایلنا تاکید کرده بود که :«مردم تهران در روزهای پایانی شهریور وقتی زنبیل خرید به دست به نانوایی‌ مراجعه کردند، دیدند تکذیب‌های قبلی به واقعیت پیوسته، نان در تهران هم گران شده است.»

مرور تغییرات ایجاد شده در حوزه نان نشان می‌دهد که قیمت نان در شهرهای مختلف در یک بازه ۳۰ تا ۶۰ درصدی بصورت منطقه‌ای افزایش یافته است؛
اقدامی که مسئولان از آن بعنوان «همسان سازی قیمت نان» نام برده‌اند.

نان در کنار اقلامی مانند تخم مرغ در ایران یکی از اقلام پرمصرف در میان اقشار کم درآمد است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳