بریتانیا در حال بررسی حمله هوایی به حوثی‌هاست

وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به این که کشورش در حال بررسی انجام حمله هوایی به گروه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن است، گفت دولت بریتانیا برای «اقدام مستقیم» در واکنش حملات این گروه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تردید نخواهد کرد.

گرنت شَپس روز دوشنبه ۱۱ دی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشت: «حوثی‌ها تباید دچار سوءتفاهم شوند. ما متعهد هستیم عاملان شرور را به خاطر حملات و توقیف‌های غیرقانونی‌شان پاسخگو کنیم.»

او با اشاره به عملیات ناو سلطنتی ام‌اچ‌اس دایاموند در اواخر آذر ماه که یک پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کرد، ادامه داد: «مصمم هستیم اقدام مستقیم انجام دهیم و برای اقدامات بیشتر جهت جلوگیری از تهدید آزادی کشتیرانی در دریای سرخ تردید نخواهیم کرد.»

هشدارهای این مقام بریتانیایی پس از آن اعلام می‌شود که ارتش آمریکا روز ۱۰ دی اعلام کرد چند قایق حوثی‌ها را که در حمله به کشتی دانمارکی «مِرسک-هانگژو» نقش داشتند، غرق کرده و دست‌کم ۱۰ تن از شبه‌نظامیان حوثی را کشته است.

به نوشته تلگراف، بریتانیا و آمریکا در حال آماده کردن بیانیه‌ای مشترک به عنوان «هشدار نهایی» به حوثی‌ها هستند.

هرچند بعید است این بیانیه به معنای آغاز عملیات نظامی باشد، اما وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید:‌ «اگر حوثی‌ها به تهدید جان افراد و تجارت دریایی ادامه دهند، وادار خواهیم شد اقدام لازم و مقتضی را انجام دهیم.»

او همچنین خبر داده تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه‌حل درباره حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ صورت گرفته است اما «موفقیت چندانی نداشته است.»

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز ۱۰ دی اعلام کرد در مکالمه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران، برای او روشن کرده با توجه به «حمایت طولانی‌مدت» ایران از حوثی‌ها، جمهوری اسلامی در مسئولیت برای ممانعت از حملات این گروه به کشتی‌ها در دریای سرخ سهیم است.

او اضافه کرد حملات حوثی‌ها به کشتی‌های بازرگانی در دریای سرخ، «جان افراد بی‌گناه و اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.»

رسانه‌های ایران نیز در همین روز نوشتند که وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با دیوید کامرون گفته است: «نمی‌شود به رژیم اسرائیل اجازه داد که در غزه مرتکب قتل‌عام زنان و کودکان و نسل‌کشی شود و منطقه را به آتش بکشد، اما توقف یک کشتی صهیونیستی در دریای سرخ را به مخاطره انداختن امنیت این آبراه اقتصادی قلمداد کرد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود در واکنش به مواضع بریتانیا، آن را «ادعاهای بی‌اساس» خواند و بدون اشاره به نقش ایران در حمایت از حوثی‌ها گفت امیرعبداللهیان در مکالمه تلفنی روز قبل «پاسخ صریح، شفاف و اصولی ایران» را به وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده‌است.

در همین حال سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته است که کشورش همچنان به اقدامات دفاعی خود در منطقه ادامه خواهد داد.

جان کربی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه یا جنگ با حوثی‌ها نیستیم. بهترین نتیجه این رخداد نیز این خواهد بود که حوثی‌ها حملاتشان را متوقف کنند، همانطور که بارها و بارها تصریح کرده‌ایم.»

اما روزنامه تلگراف به نقل از دو منبع در وزارت دفاع آمریکا گزارش داده که دولت جو بایدن برنامه‌های نظامی خود را پیشاپیش اعلام نمی‌کند و در عین حال این منابع، احتمال حملات هوایی به حوثی‌ها در «آینده نزدیک» را رد نکردند.

یکی از این منابع گفت: «نیروهای آمریکایی برای دفاع از خود حق ذاتی دارند و اگر تصمیم بگیریم اقدامی علیه حوثی‌ها انجام دهیم، در زمان و مکان مورد نظرمان این کار را خواهیم کرد.»

سخنگوی گروه حوثی‌ها در بیانیه‌ای به کشورها هشدار داده به گروه ضربت دریایی چندملیتی که آمریکا در دریای سرخ تشکیل داده است، ‌نپیوندند.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، روز ۹ دی اعلام کرد که انتظار می‌رود کشورهای دیگری نیز به این ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ ملحق شوند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۲۰ کشور به این ائتلاف بین‌المللی پیوسته‌اند، اما شماری از این کشورها هنوز مشارکت خود را علناً تأیید نکرده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲ ژانویه ۲۰۲۴