ناو «یو‌اس‌اس باتان» آمریکا به‌جای «جرالد فورد» در دریای مدیترانه مستقر می‌شود

پس از اعلام خبر بازگشت ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» و ناوگروه همراه از دریای مدیترانه به آمریکا، واشنگتن می‌گوید که ناو «یو‌اس‌اس باتان» جایگزین آن می‌شود.

بنا بر اعلام فرماندهی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا مستقر در اروپا، ناو «یو‌اس‌اس باتان» همراه با «یو‌اس‌اس مسا ورد» و «یو‌اس‌اس کارتر هال»، و شناورهای این ناو گروه که برای حفاظت از اسرائیل در دریای سرخ، ماموریتشان سه ماه تمدید شده بود، به پایگاه خود در مدیترانه بازمی‌گردند تا جای خالی «یو‌اس‌اس جرالد فورد» را پر کنند. در این ناوگان بیش از دو هزار و ۲۰۰ تفنگدار آمریکایی از یگان ۲۶ اکتشاف دریایی حضور دارند.

پیش‌تر، نیروی دریایی آمریکا از بازگشت ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» و ناوگروه همراه از دریای مدیترانه به کشور خبر داده بود. یک روز پس از حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل، ناو یو‌اس‌اس جرالد فورد برای حمایت از این کشور، به شرق دریای مدیترانه اعزام شد.

ناو هواپیمابر چند منظوره «یو‌اس‌اس باتان» که افزون بر جنگنده، حامل هلیکوپترهای تهاجمی است، و ناوگروه همراه که ژوئيه گذشته از کارولینای شمالی به منطقه اعزام شده بودند، از چند روز پیش حرکت خود را به سوی شرق دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند.

با اینکه جنگ اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال گسترش دامنه جنگ به لبنان نیز مطرح شده است، به گفته دو مقام آمریکایی، ناو جرالد فورد و ناوگروه همراه، طبق برنامه‌ریزی اولیه، به بندر اصلی در ویرجینیا بازمی‌گردند تا خود را برای عملیات آینده آماده کنند.

آمریکا می‌گوید، حتی با خروج ناو جرالد فورد، ایالات متحده همچنان قوای نظامی زیادی در منطقه دارد و در صورت لزوم، می‌تواند رزم‌ناوها و کشتی‌های بیشتری نیز به خاورمیانه و دریای مدیترانه اعزام کند. ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» همچنان در خاورمیانه حضور دارد و در حال حاضر در خلیج عدن در شرق یمن، منطقه‌ای که در هفته‌های اخیر تنش‌ها در آن افزایش یافته، مستقر است.

در پی حمله گسترده هوایی و زمینی اسرائیل به غزه از اواخر اکتبر، شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران چند کشتی را دریای سرخ هدف قرار دادند. این گروه که امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده است، هشدار داده که کشتی‌هایی را که به نوعی با اسرائیل مرتبط باشند، هدف قرار خواهد داد.

با گسترش حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری، برخی شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی خدمات خود را در دریای سرخ متوقف کردند و به مسیرهای دیگری رو آوردند.

در آخرین تحولات مرتبط با تنش‌ها در آب‌های منطقه، به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در منطقه، یکشنبه، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، پس از درخواست کمک یک کشتی و شلیک حوثی‌ها به هلیکوپترهای آمریکایی، نیروهای آمریکایی «در دفاع از خود به روی آن‌ها آتش گشودند» و سه قایق از چهار قایق کوچک حوثی‌ها را که به فاصله ۲۰ متری کشتی رسیده بودند، غرق کردند. در حمله آمریکا به قایق‌های حوثی‌ها در امتداد ساحل بندر حدیده، ۱۰ تن از شبه‌نظامیان حوثی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ ژانویه ۲۰۲۴