سه روزنامه‌نگار زن محبوس در اوین را از تماس تلفنی و ملاقات محروم کردند

مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی نسیم سلطان‌بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، سه روزنامه‌نگار زن محبوس در زندان اوین را از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم کردند.

ایران جلیلی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، با انتشار این خبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «روز گذشته ما و خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی به زندان اوین مراجعه کردیم، اما اجازه ملاقات به ما داده نشد. مسئولان علت این محدودیت را استفاده نامتعارف از تلفن زندان عنوان کردند و گفتند این محرومیت‌ها تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد یافت.» ایران جلیلی روز گذشته نیز از ممنوعیت تماس نسیم سلطان‌بیگی خبر داده بود. او نوشت که «پس از بازدید برخی قضات دادگاه‌ها از زندان اوین، حق تماس نسیم سلطان بیگی و تعدادی دیگر از زندانیان برای یک ماه لغو شد.» شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران پیشتر نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم کرده بود. این دو روزنامه‌نگار در سال ۱۴۰۱ به خاطر رسانه‌ای‌کردن قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بودند.

نسیم سلطان‌بیگی نیز اوایل شهریور سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و یک ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور) محکوم شده بود. این حکم را شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در اواخر شهریور ماه تایید کرد. سلطان‌بیگی پیشتر نیز در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۹۲-۹۱ سابقه بازداشت و حبس به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲ ژانویه ۲۰۲۴