اعزام ناوشکن «البرز» به دریای سرخ؛ بلومبرگ: اوضاع منطقه پیچیده‌تر می‌شود

کمتر از یک هفته پس از فعال شدن ائتلاف دریایی موسوم به «گروه ضربت ۱۵۳» علیه حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و باب المندب، جمهوری اسلامی یک ناو رزمی و یک ناو پشتیبان را به همان مناطق اعزام کرد.

ناوشکن «البرز» و ناو پشتیبان «بوشهر» در ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با عبور از تنگه باب‌المندب روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه وارد دریای سرخ شدند.

ادعا شده است که مأموریت این ناوگروه از اوایل سال ۸۸ تا کنون «تأمین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی» در آب‌های آزاد بوده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اعزام این ناو به دریای سرخ نوشت «افزایش تنش در جریان جنگ غزه، تحولات در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب روند شتابانی به خود گرفته است.»

این خبرگزاری گزارش داده، ناوشکن البرز در سال ۹۸ پس از تعمیرات اساسی و نصب سیستم‌های جدید و فناورانه مجدداً به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

ناوشکن البرز سال ۱۳۵۱ در زمان محمدرضا شاه پهلوی به نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ملحق شد و بیش از ۴۸ سال عمر دارد و گفته شده که در سال ۱۳۹۸ تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفته است.

در این میان، این ادعا نیز مطرح شده که مأموریت این ناوگروه از اوایل سال ۸۸ تا کنون «تأمین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی» در آب‌های آزاد بوده است. روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه در صفحه نخست روزنامه «وطن امروز» تصویر ناو البرز با تیتر «مأموریت دریای سرخ» منتشر شد و درست پایین آن گزارشی از «تشدید دامنه حمایت گروه‌های مقاومت از حماس و مردم غزه» که در آن از تشدید حملات حزب‌الله به اسرائیل، افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل و آمریکا و همچنین افزایش حملات راکتی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به عنوان «بسته کامل حمایتی از رزمندگان فلسطین علیه صهیونیست‌ها» نام برده شده است. اینهمه در حالیست که مقامات رژیم نقش خود را در این تحرکات انکار می‌کنند!

در همین ارتباط، خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» اشاره کرده که اعزام ناو البرز به دریای سرخ پس از غرق شدن سه قایق حوثی‌ها توسط هلی‌کوپترهای نیروی دریایی ارتش آمریکا صورت گرفته است. در این گزارش همچنین آمده، تنش‌های منطقه بهای نفت را با آغاز سال ۲۰۲۴ افزایش داده است.

بلومبرگ نیز می‌نویسد «اقدام تهران برای اعزام کشتی جنگی، وضعیت بی‌ثبات در دریای سرخ را تشدید و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.»

یک کارشناس دفاعی به روزنامه «نیویورک پست» گفته تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای اعزام کشتی جنگی به دریای سرخ، پاسخی آشکار به درخواست‌های واشنگتن از تهران برای متوقف کردن پشتیبانی از حوثی‌هاست.

سابقه اعزام ناو البرز به یمن

اعزام ناو البرز برای کمک به یمنی‌ها سابقه دارد. خرداد سال ۱۳۹۴ همزمان با درگیری حوثی‌ها با عربستان سعودی کشتی «شاهد» به اسم ارسال کمک‌های بشردوستانه از ایران به یمن اعزام شد. کشتی «شاهد» بعد از بازرسی در جیبوتی و زیر نظر بازرسان سازمان ملل متحد به مقصد بندر الحدیده در یمن حرکت کرد. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی گزارش دادند ناو البرز از کشتی شاهد پشتیبانی می‌کند.

در چنین شرایطی، دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا دو روز پیش از اعزام ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی به دریایی سرخ در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه رژیم به وی در مورد ادامه پشتیبانی از حوثی‌ها هشدار داده بود. وی به امیرعبداللهیان گفته بود که رژیم «ایران با توجه به حمایت‌های طولانی خود از حوثی‌ها مسئولیت جلوگیری از این حملات را بر عهده دارد.»

البته ناوشکن البرز ظرفیت درگیری با رزم‌ناوهای غول‌پیکر آمریکایی را ندارد اما تحریکات جمهوری اسلامی در منطقه احتمال برخورد مستقیم با آن را افزایش داده است. در مورد این وضعیت شماری از تحلیلگران حتا در داخل ایران به حکومت هشدار داده‌اند. اما شماری دیگر از ناظران می‌گویند خیال جمهوری اسلامی فعلاً از اینکه غربی‌ها برنامه‌ای برای اقدام جدی علیه آن ندارند تا حدود زیادی راحت است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ ژانویه ۲۰۲۴