همدردی آمریکا با بازماندگان قربانیان انفجارهای «هولناک» کرمان؛ آلمان اقدام تروریستی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ایالات متحده انفجارها در مراسم حکومتی چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی را که به کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن منجر شد، «هولناک» خواند و با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد. دولت آلمان هم «عملیات تروریستی» در کرمان را محکوم کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۳ دی در یک کنفرانس خبری گفت: «ما گزارش‌ها را دنبال می‌کنیم، اما اطلاعات مستقلی برای ارائه در مورد آنها نداریم.»

او اضافه کرد: «با قربانیان و عزیزان‌شان که در این انفجار هولناک جان باختند، ابراز همدردی می‌کنیم. همانطور که گفتم، حداقل برای ما خیلی زود است که بتوانیم بگوییم چه چیزی باعث آن شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به «برخی ادعاهای غیرمسئولانه» مقامات جمهوری اسلامی، گفت: «نخست این که ایالات متحده به هیچ وجه درگیر این موضوع نبوده است و هرگونه ارجاع به آن برخلاف واقع و مضحک است.»

متیو میلر همچنین تأکید کرد: «دوم این که ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل در این امر دخیل است.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه در این ارتباط با تاکید بر این که هنوز جزئیات زیادی در مورد بمبگذاری‌ها در دست نیست، با «همه قربانیان بی‌گناه و اعضای خانواده آنها» ابراز همدردی کرد.

او افزود: «ما هیچ اطلاعاتی در این باره و جزئیات بیشتری در مورد چگونگی وقوع آن و یا این که چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، نداریم. من فقط به شما می گویم که ما هیچ نشانه‌ای از دست داشتن اسرائیل در این موضوع نداریم.»

این سخنان پس از آن اعلام شد که احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی، انفجار در کرمان را به «دشمنان» نسبت داد و با بیان این که این اقدام «به خاطر سیلی‌ای بود که از محور مقاومت خورده بودند»، آن را به اسرائیل منتسب کرد.

همچنین، مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این که «اطلاعات و اخباری ندارم که این عملیات کار» اسرائیل باشد، گفت که «از جنس عملیات مشخص است که کار» آنها است.

«دشمن» از کلیدواژه‌هایی است که مقامات جمهوری اسلامی آن را برای خطاب قرار دادن آمریکا، اسرائیل، و برخی از کشورهای غربی به کار می‌برند.

در این حال، وزارت خارجه آلمان در شبکه اجتماعی «ایکس» «اقدام تروریستی» در کرمان را محکوم کرد و نوشت: از جان باختن تعداد زیادی از کودکان در انفجارهای کرمان عمیقاً متأسفیم.

وزارت خارجه آلمان افزود: ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنيم. مردم ایران را شایسته آینده‌ای سرشار از صلح و امنیت هستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۴ ژانویه ۲۰۲۴