مقر الحشدالشعبی در بغداد هدف حمله قرار گرفت

یکی از مقرهای الحشدالشعبی در بغداد ظهر امروز هدف قرار گرفت که این حمله تاکنون تعدادی کشته و زخمی در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منابع عراقی ظهر امروز (پنج‌شنبه) از شنیده شدن صدای مهیب انفجار در شرق بغداد خبر دادند و پس از آن رسانه‌ها اعلام کردند که مقر الحشد الشعبی در خیابان «فلسطین» بغداد هدف حمله قرار گرفته است.

این مقر مربوط به تیپ ۱۲ الحشد الشعبی (جنبش نجباء) است و داخل مجموعه وزارت کشور عراق قرار دارد و گفته می‌شود که تاکنون دو تن از فرماندهان الحشد الشعبی کشته شده‌اند. هنوز کیفیت و چگونگی این حمله مشخص نیست، اما برخی منابع نوشته‌اند که یک پهپاد مقر الحشد الشعبی را هدف گرفته است.

یک منبع پلیس عراق نیز به خبرگزاری رویترز گفت که در این انفجار دو نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه‌های عراقی کشته شدن «ابوتقوی السعیدی» فرمانده تیپ دوازده و «علی ابو سجاد» افسر پشتیبانی لجستیک را تایید کردند.

گفته می‌شود این دو ساعاتی پیش از حمله، از مرز سوریه و عراق بازگشته بودند.

یک منبع الحشد الشعبی نیز در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، گفت که به احتمال زیاد آمریکا عامل این حمله است.

جنبش نجباء نیز خبر داد که در این حمله «الحاج ابو تقوی» معاون فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در بغداد و همچنین فرمانده تیپ ۱۲ این گروه کشته شده است.

منابع عراقی می‌گویند که خودروی ابو تقوی به محض اینکه به مقر الحشدالشعبی می‌رسد هدف قرار می‌گیرد. چهار موشک از پهپاد شلیک شده که یکی از آن‌ها به خودروی ابوتقوی اصابت کرده است. برخی منابع نیز تعداد کشته‌ها را تا چهار تن اعلام کرده‌اند.

ابوتقوی کیست؟

نام او مشتاق طالب السعیدی یکی از رهبران برجسته و مسئول تیپ ۱۲ جنبش «النجباء» و معاون عملیات این جنبش در بغداد است.

او در حین رانندگی با خودروی خود در داخل پایگاه «حشد الشعبی» به همراه ابوسجاد هدف مستقیم حمله پهپادی قرار گرفت که منجر به مرگ آن‌ها شد.

منابع امنیتی به «العربیه» این حادثه را بسیار خطرناک توصیف کردند، به ویژه که مقر نیروهای «حشد الشعبی» که به گفته دولت عراق یک نهاد قانونی وابسته به نیروهای امنیتی است را هدف قرار داده است.

خبرنگار «العربیه» همچنین توضیح داد که هدف گرفتن خودرو با یک عملیات امنیتی دقیق انجام شده که شامل نظارت بر داده‌های دقیق است.

جنبش «النجباء» مدتی به عنوان «مقاومت اسلامی در عراق»، فعال بود، که پیشتر مسئولیت چندین حمله به پایگاه‎‌های نظامی متعلق به ائتلاف بین المللی در عراق را بر عهده گرفته بود.

«النجباء» که تعداد آن بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر برآورده شده در حمله زمینی نیروهای دولتی سوریه و با پشتیبانی هوایی هواپیماهای جنگی روسیه به شهر حلب، نقش پیشرو را ایفا کردند.

این جنبش یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های «حشد الشعبی» در عراق بشمار می‌رود زیرا علاوه بر ارتباط نزدیک با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران، در جنگ‌های علیه داعش نیز شرکت داشته است.

واکنش دفتر نخست‌وزیری عراق

دفتر نخست وزیری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح عراق، نیروهای ائتلاف بین‌المللی را مسئول این حمله غیرقابل توجیه به یک نهاد امنیتی عراق می‌دانند که براساس اختیارات اعطا شده از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند و این امر منجر به از بین رفتن همه تفاهم‌ها میان نیروهای مسلح عراق و نیروهای ائتلاف بین‌المللی می‌شود.»

بیانیه مذکور افزود: «نخست وزیری عراق این حمله را تشدید تنش خطرناک و تعرض به عراق به دور از فعالیت و اختیاراتی دانست که ائتلاف بین المللی در عراق برای آن به وجود آمده است.»

امریکا مسئولیت حمله به مقر الحشد الشعبی را برعهده گرفت

سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفت که امریکا از نیروهای خود در عراق و سوریه حفاظت می‌کند و به اتخاذ اقداماتی برای حمایت از آنها ادامه می دهد.

وی مسئولیت امریکا در حمله امروز به مقر الحشد الشعبی در بغداد را اعلام کرد.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوال خبرنگار رووداو، درباره اینکه آیا امریکا عامل حمله به مقر امنیتی الحشد الشعبی در بغداد است یا نه گفت که امریکا به اتخاذ اقدامات برای حفاظت از نیروهای خود در عراق و سوریه ادامه می‌دهد و به این حفاظت نیز ادامه خواهد داد.

پیش از این یک منبع گفته بود که شمار کشته‌شدگان حمله پهپادی به شرق بغداد به دو نفر و شمار مجروحان به ۶ نفر رسید.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۵ ژانویه ۲۰۲۴