رُکود عمیق در بازار مسکن؛ خرید و فروش به پایین‌ترین سطح رسید

رسانه‌های ایران از تداوم رُکود در بازار مسکن و نگرانی مسکن‌سازها از تداوم رُکود خبر داده و آمار خرید و فروش پایتخت را تنها ۳ هزار مورد در یک ماه اعلام کرده‌اند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» به بررسی حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران پرداخته و نوشته است که هم‌اکنون حجم معاملات نسبت به نیمه اول دهه ۹۰ و قبل از شروع جهش قیمت‌ها، بیش از ۷۰‌ درصد افت کرده است.

برهمین اساس اعلام شده که از متوسط ماهانه ۱۲ تا ۱۳‌هزار فقره، در حال حاضر به حدود ۳‌ هزار واحد مسکونی رسیده است.

این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد رُکود سنگین بازار مسکن کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

وب‌سایت «تجارت نیوز» ۱۸ آذرماه در گزارشی ضمن تاکید بر تداوم رُکود در بازار مسکن نوشته بود که رُکود باعث تثبیت و کاهش نسبی قیمت در این بازار شده و دولت کاهش قیمت ناشی از رُکود و آرامش بازار را یکی از «دستاورد‌های خود» به حساب می‌آورد و آن‌طور که از سرتیتر اخبار مشخص است گله‌ای از عملکرد فعلی خود ندارد.

یکی از مهمترین‌ دلایل کاهش معاملات مسکن در تهران افزایش بی‌سابقه قیمت است که برای هر متر مربع در پایتخت به بیش از ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

کاهش قدرت خرید مردم مهمترین عامل ناتوانی متقاضیان برای در اختیار گرفتن مسکن است و در همین رابطه تابستان سال جاری مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس در گزارشی نوشت تا ابتدای دهه ۹۰ دهک‌‌‌های یک تا سه عملا به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی از حق دسترسی به مسکن مناسب محروم بودند؛ هم‌‌‌اکنون این سه دهک به صورت «مطلق» و دهک‌‌‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ ژانویه ۲۰۲۴