آمریکا می‌گوید حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به خطوط بین‌المللی کشتی‌رانی را دفع کرده است

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران شامگاه سه‌شنبه به وقت صنعا خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ را هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار دادند.

بیانیه این نهاد نظامی می‌گوید که شورشیان حوثی یمن در این حملات از پهپادهای ساخت ایران، موشک‌های کروز ضدکشتی و یک فروند موشک بالستیک ضدکشتی استفاده کردند.

سنتکام همچنین اضافه کرده که جنگنده‌های اف/ای-۱۸ نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا با دفع این حملات، ۱۸ فروند پهپاد، یک فروند موشک بالستیک ضدکشتی و دو موشک کروز ضدکشتی را منهدم کرده‌اند.

این بیانیه در ادامه اطمینان می‌دهد که در این حملات به خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی هیچ خسارتی به کشتی‌ها وارد نشده است.

سنتکام حملات سه‌شنبه را بیست و ششمین حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر دانسته است.

حوثی‌ها با شروع جنگ کنونی غزه اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.

این حملات طی روزهای اخیر ایالات متحده را واداشت تا یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

ساعاتی قبل از بیانیه سنتکام، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یوکی‌ام‌تی‌او) و شرکت بریتانیایی امنیت دریایی امبری نیز اعلام کرده بودند که گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حادثه در دریای سرخ، نزدیکی یمن، دریافت کرده‌اند.

اطلاعیه مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا می‌گوید که این سازمان گزارشی از وقوع یک حادثه در حدود ۵۰ مایل دریایی (۹۳ کیلومتری) غرب حدیده یمن دریافت کرد که مقامات مسئول آن را بررسی می‌کنند.

شرکت امبری نیز گفت که گزارش‌هایی در رابطه با اتفاقات مشکوک در مجاورت دو کشتی تجاری در جنوب غربی ستان تعز یمن دریافت کرد، اما به نظر می‌آید که هیچ خسارتی به این کشتی‌ها وارد نشده است.

به گفته شرکت امبری، خدمه یک نفتکش شعله‌های آتش یا رد موشک‌هایی را دیده‌اند، و یک کشتی فله‌بر نیز سه شناور کوچک را در حدود ۱ مایلی خود شناسایی کرد.

این گزارش می‌گوید، خدمه کشتی فله‌بر مشاهده کرده‌اند که دو موشک از سمت قایق‌ها شلیک شده و یک پهپاد نیز به کشتی نزدیک شده است.

گزارش‌های مورد اشاره اما نام این کشتی‌ها و شرکت‌های مالک آن‌ها را فاش نکرده است.

حملات حوثی‌ها اختلالی جدی در تجارت دریایی ایجاد کرده و باعث شده است که برخی از شرکت‌ها ترانزیت از طریق دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورند و در عوض آن، با دور زدن قاره آفریقا سفر بسیار طولانی‌تر و پرهزینه‌تری را انجام بدهند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴