جمهوری اسلامی یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرد

نفتکش غول‌پیکری که پیش‌تر به کانون تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده آمریکا تبدیل شده بود، بامداد پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه (۱۱ ژانویه) با حمله افرادی که گفته می‌شود لباس فرم سیاه بر تن داشتند، توقیف شد.

چند ساعت خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران تایید کرد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یک نفتکش آمریکایی را با حکم قضایی در آبهای دریای عمان توقیف کرد.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که در پی حملات متناوب حوثی‌های تحت‌حمایت جمهوری اسلامی به نفتکش‌ها در آب‌های دریای سرخ، تنش‌ها در منطقه به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده است.

یک گروه بریتانیایی که حوادث کشتی‌رانی در منطقه را رصد می‌کنند، صبح پنجشنبه تایید کرد که چهار تا پنج فرد نظامی مسلح به صورت غیرمجاز و پس از پوشاندن دوربین‌های نظارتی وارد نفتکش شده‌اند و از آن زمان به بعد ارتباط آن‌ها با این نفتکش قطع است.

این گروه اطلاعاتی وابسته به بریتانیا می‌گوید نفتکش توقیفی سنت نیکولاس نام دارد و حامل نفت عراق است؛ همان نفتکشی که پیش‌تر با نام سوئز راجان شناخته می‌شد و به کانون مناقشه‌ای طولانی‌مدت بین جمهوری اسلامی و ایالات‌ متحده آمریکا تبدیل شده بود.

این مناقشه به این دلیل شکل گرفت که وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش حکم توقیف این نفتکش با پرچم جزایر مارشال و تخلیه یک میلیون نفت خام موجودی آن را صادر کرد و پس از آن، محموله سوئز راجان به ارزش ۵۶ میلیون دلار به نفتکشی دیگر در سواحل تگزاس منتقل شد. به دنبال این اقدام، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، کاردار سوییس‌ در تهران، حافظ منافع ایالات‌ متحده در ایران، را احضار کرد و دیگر مقام‌های حکومتی نیز تهدید کردند که این اقدام را بی‌پاسخ نمی‌گذارند و تلافی‌ می‌کنند.

مالک یونانی نفتکش سنت نیکولاس پیش‌تر ادعا کرده بود که اختلافش را با وزارت دادگستری آمریکا در مورد نقض تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند، حل‌وفصل کرده است. سنت نیکولاس یک تانکر غول‌پیکر نفتی است که ظرفیت حمل تا یک میلیون بشکه نفت را دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز شهریور ۱۴۰۲، با استناد به اسناد تازه‌ یک دادگاه فدرال در آمریکا نوشت که یک شرکت حمل‌و‌نقل یونانی در پی توافقی با دستگاه قضایی ایالات‌ متحده، پذیرفته که در قاچاق نفت ایران دست داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴