نشریه تلگراف: حوثی‌ها در ایران آموزش دیده‌اند و خامنه‌ای شخصا بر تجهیز و اقدامات این گروه نظارت دارد

نشریه تلگراف چاپ بریتانیا روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی خود در داخل ایران اعلام کرد که گروه حوثی‌های یمن، در «دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای» در زیباکنار رشت آموزش دیده‌اند و شخص علی خامنه‌ای بر فعالیتهای آنها نظارت دارد.

تلگراف در گزارش خود تصریح کرد که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ «نقش محوری و شخصی» داشته و دستور داده تا سلاح‌ها و تجهیزات بیشتری در اختیار این گروه شورشی قرار گیرد.

به نوشته تلگراف، تاکنون حدود ۲۰۰ نفر از اعضای این گروه یمنی، که اکنون کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را مورد حمله قرار می‌دهند، آموزش‌های لازم را در ایران و از طریق سپاه پاسداران در دانشکده علوم و فنون دریایی خامنه‌ای در زیبا‌کنار دریافت کرده‌اند.

این روزنامه افزود: «این دانشکده مشغول برگزاری دوره‌های آموزشی شش‌ماهه برای نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، از جمله حوثی‌ها است و نخستین دوره آموزش حوثی‌ها در ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شده است.»

دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای، دانشگاه افسری وابسته به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که در منطقه زیباکنار شهر رشت قرار دارد.

این دانشکده ششم شهریور ۱۳۹۲ تاسیس شده و از چهار دانشکده شناوری، دانشکده موشکی، دانشکده هوادریا و دانشکده تکاوری سیدالشهدا تشکیل شده است.

علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پیش از تاسیس این دانشگاه گفته بود که «دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای» از تجمیع دانشکده موشکی نیروی دریایی سپاه در شیراز، دانشکده شناوری در چالوس و سایر دانشکده‌های این نیرو، احداث می‌شود تا توان دریایی دیگر کشورها را به چالش بکشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه به حوثی‌ها و جمهوری اسلامی هشدار داد که حملات مداوم حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ «عواقب» خواهد داشت.

اما عبدالسلام الحوثی، سخنگوی گروه حوثی‌های یمن در واکنش به درخواستهای جهانی برای توقف حمله به کشتی‌رانی آزاد گفت: «هر کسی بخواهد مانع عملیات‌ ما شود، با پاسخ مواجه خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران سخنگوی حوثی‌های همچنین گفت که این گروه با وجود تهدیدهای مقامات آمریکا به عملیات تهاجمی خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل هم روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای با اکثریت آرا از حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی خواست فورا حمله‌ها به خطوط کشتیرانی را متوقف کنند.

پانزده عضو شورای امنیت با ۱۱ رای موافق، چهار رای ممتنع و بدون رای مخالف، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده را تصویب کردند.

جان‌ کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود با اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت گفت: «متن این قطعنامه به صراحت از حوثی‌ها می‌خواهد تا این حملات را متوقف کنند و بر لزوم حمایت شورای امنیت از کشتیرانی ایمن و همچنین عبور بی‌خطر کشتی‌های تجاری از دریای سرخ تاکید دارد.»

جان کربی همچنین افزود: «ایالات متحده به دنبال درگیری نیست و خواستار گذر امن و ایمن کشتی‌ها تجاری از طربق دریای سرخ است اما اگر این مهم محقق نشود در صورت لزوم با شرکای خود درباره اقدامات بعدی مشورت خواهد کرد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴