شورای امنیت در قطعنامه‌ای از حوثی‌ها خواست فوراً حملات در دریای سرخ را متوقف کنند

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه قطعنامه‌ پیشنهادی ژاپن و ایالات متحده برای پایان دادن به حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تصویب کرد.

در این قطعنامه از شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران خواسته شده است که فوری به حملات خود در دریای سرخ پایان دهند.

شورای امنیت همچنین از این گروه شبه نظامی خواسته‌ است که کشتی تجاری «گالکسی لیدر» را آزاد کند. این کشتی تجاری تحت مدیریت ژاپن و مرتبط با یک تاجر اسرائیلی به همراه ۲۵ خدمه در ۲۹ آبا‌ماه توسط شبه نظامیان حوثی توقیف شده است.

شورای امنیت به اصلاحیه‌های پیشنهادی روسیه که «قطعنامه را تضعیف می‌کرد»، رأی منفی داد.

این قطعنامه با ۱۱ رای موافق، ۴رای ممتنع و بدون هیچ مخالفی به تصویب رسید. روسیه، چین، والجزایر از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در بند اصلی این قطعنامه تصریح شده است که اعضای شورای امنیت براساس قوانین بین‌المللی حق دارند از «کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع کنند، از جمله (حملاتی) که باعث تضعیف حقوق و آزادی کشتی‌رانی می‌شوند.»

رویترز می‌گوید این بخش از قطعنامه شورای امنیت، اشاره‌ای به ائتلاف چندملیتی به رهبری آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: «تهدید علیه حق آزادی کشتی‌رانی در دریای سرخ یک چالش جهانی است که نیازمند یک پاسخ بین‌المللی است.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از اولیه حوثی‌ها به رای شورای امنیت سازمان ملل خبرداده‌است. سخنگوی حوثی‌ها در ادامه آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده است.

حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.

در همین زمینه٬ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد شامگاه سه‌شنبه، نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا «بزرگ‌ترین حمله» پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را دفع کرده‌اند.

بیانیه این نهاد نظامی می‌گوید که شورشیان حوثی یمن در این حملات که علیه خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ انجام شد، از پهپادهای ساخت ایران، موشک‌های کروز ضدکشتی و یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی استفاده کردند.

سنتکام اضافه کرده که جنگنده‌های اف/ای-۱۸ نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا با دفع این حملات، ۱۸ فروند پهپاد، یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی و دو موشک کروز ضدکشتی را منهدم کرده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در بحرین گفت:« تداوم حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی تجاری عواقب خواهد داشت، ایران به حملات این گروه کمک می‌کند و برای این کشور روشن کرده‌ایم که باید حمایتش از آن‌ها را متوقف کند.»

به‌دنبال حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر که دست‌کم ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند، نوار غزه بیش از سه ماه است که زیر حملات شدید اسرائیل قرار دارد.

حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

این حملات موجب شده که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در منطقه حمله کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴