بنیامین نتانیاهو: هیچ کسی ما را در غزه متوقف نخواهد کرد، نه لاهه، نه محور شرارت و نه هیچ کس دیگری

بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی اعلام کرد که اسرائیل جنگ خود علیه حماس را که یکصد روز از آغاز آن می‌گذرد تا پیروزی ادامه می‌دهد و هیچ فرد و نهادی حتی دادگاه‌ بین‌المللی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. خواهد گرفت.

نخست وزیر اسرائیل پس از برگزاری جلسات دو روزه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه درباره اتهام آفریقای جنوبی مبنی بر اینکه اسرائیل در حال نسل کشی فلسطینیان است صحبت کرد، اتهامی که اسرائیل آن را به‌عنوان افترا و ریاکاری رد می‌کند.

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی خواست به اسرائیل دستور دهد تا در اقدامی موقت، حملات هوایی و زمینی خود را متوقف کند.

نتانیاهو شامگاه شنبه در سخنانی تلویزیونی با اشاره به ایران و شبه‌نظامیان متحدش گفت: «هیچ کسی ما را متوقف نخواهد کرد، نه لاهه، نه محور شرارت و نه هیچ کس دیگری.»

نتانیاهو بارها از واژه «محور شرارت» برای اشاره به ایران و گروه‌های متحدش مانند حزب‌الله لبنان استفاده کرده است.

انتظار می‌رود که این پرونده در دیوان بین‌المللی سال‌ها ادامه داشته باشد اما حکم درباره اقدامات موقت ممکن است ظرف چند هفته صادر شود. احکام دادگاه الزام آور هستند اما اجرای آن دشوار است. نتانیاهو تصریح کرد که اسرائیل دستورات توقف جنگ را نادیده خواهد گرفت.

اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی برای پایان دادن به جنگی است که منجر به کشته شدن بیش از ۲۳ هزار فلسطینی در غزه شده است اما تاکنون تحت حمایت‌های دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده قرار گرفته است.

هزاران نفر روز شنبه به خیابان‌های واشنگتن، لندن، پاریس، رم، میلان و دوبلین آمدند و خواستار پایان جنگ شدند.

اسرائیل استدلال می‌کند که پایان دادن به جنگ به معنای پیروزی حماس است.

این جنگ با حمله مرگبار هفت اکتبر آغاز شد که در آن حماس حدود ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل کشت و حدود ۲۵۰ نفر نیز گروگان گرفته شدند که شماری از آن‌ها آزاد شدند.

دیوان بین‌المللی دادگستری این هفته استدلال‌هایی را درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل شنید. آفریقای جنوبی آمار فزاینده کشته‌ها، سختی‌ها در میان غیرنظامیان غزه را به همراه اظهارات تحریک آمیز رهبران اسرائیلی به‌عنوان دلیلی بر آنچه که قصد نسل کشی نامید ذکر کرد.

در استلال‌های متقابل اسرائیل خواستار بسته شدن این پرونده شد و آن‌ را «بی‌اساس» توصیف کرد. اسرائیل استدلال کرد که این کشور حق دارد در برابر دشمن ظالم بجنگد.

در همین حال نتانیاهو و فرمانده ارتش او گفتند که آن‌ها هیچ برنامه فوری برای اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه، کانون اولیه تهاجم اسرائیل ندارند. نبرد در نیمه شمالی کاهش یافته است و اکنون نیروها بر شهر جنوبی خان یونس متمرکز شده‌اند گرچه نبرد در بخش‌هایی از شمال نیز ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴