افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف «قرص برنج» در استان کرمانشاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با ارائه آمار مرگ ناشی از مصرف «قرص برنج» طی ۹ ماه گذشته از افزایش شمار مرگ و میر ناشی از مصرف این قرص خبر داد.

به گفته سلیم خانی، دست‌کم ۴۹ نفر طی ۹ ماه گذشته جان خود را بر اثر مصرف این قرص از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این تعداد ۴۶ نفر بود روند افزایشی داشته است. او به خبرگزاری «مهر» گفته است که امسال ۱۴ نفر زن و ۳۵ نفر مرد «تا کنون» جان خود را بر اثر مصرف این قرص از دست دادند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، «فسفید آلومینیوم» یک گروه از عوامل کنترل آفات است که به دلیل دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری در انبارها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل افزایش استفاده از آن منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگی طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران نیز در ۳ دی‌ ماه از مرگ ۱۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با «قرص برنج» در این استان طی هشت ماه گذشته خبر داد. گفته شده سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۲۳ مورد بیشترین و سنین کمتر از ۱۶ سال با چهار فوتی ناشی از مسمومیت با «قرص برنج» کمترین آمار در این حوزه است.

مشکلات اقتصادی و به خطر افتادن معیشت خانوارها در سال‌های اخیر تبعات اجتماعی متعددی از جمله رواج خودکشی، افزایش جرم و جنایت، افزایش میزان ترک تحصیل و حتی روند نگران کننده فروش اعضای بدن را به دنبال داشته است.

آمار ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند.

روزنامه «جهان صنعت» دهم دی ماه از آمار شش هزار نفری خودکشی منجر به فوت خبر داد. نگارنده این یادداشتی به رواج خودکشی در کشور پرداخته و نوشته بود: «رابطه معناداری بین فقدان امنیت شغلی و نرخ خودکشی وجود دارد.» روزنامه «جهان صنعت» نوشته است که طی سال گذشته بیش از ۶ هزار نفر اقدام به خودکشی منجر به فوت کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان، شیوه‌های حکمرانی و ناکارآمدی سیستم جمهوری اسلامی در تامین رفاه و تضمین حقوق اساسی بخش بزرگی از جامعه را ریشه این معضلات اجتماعی می‌دانند که در چهار دهه گذشته در ایران ریشه دوانده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴