قطع یارانه خانوارهای کم‌درآمد ادامه دارد؛ «جبران کسری بودجه از جیب نیازمندان»

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ایران روز شنبه ۲۳ دی‌ماه از حذف شمار دیگری از شهروندان ایرانی از فهرست یارانه‌بگیران خبر داد. هم‌زمان خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که به‌زودی پرداخت یارانه به شهروندان حاضر در فهرست دهک‌های نهم و هشتم نیز متوقف خواهد شد.

این درحالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت ابراهیم رئیسی روز هشتم دی‌ماه اخبار مطرح‌شده در رسانه‌ها مبنی بر «قطع یارانه برخی از خانوارهای سه دهک اول» را به‌طور کامل تکذیب کرده و مدعی شده بود که «در دفاع از امنیت روانی مردم» با «دروغ‌پردازان» برخورد قانونی خواهد شد.

اما اکنون طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفته است که «بر اساس فهرست جدید وزارت کار»، در دی‌ماه تعدادی از یارانه‌بگیران از فهرست پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف شده‌اند.

او ضمن تکذیب به وجود آمدن اختلال در پرداخت یارانه‌ها، افزود: «پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی و مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است. بر اساس دهک‌بندی صورت‌گرفته از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی، تعدادی از مردم در دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و درحالی‌که پیش از این و تا آذرماه سال جاری در صف یارانه‌بگیران قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید وزارت کار از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.»

خبرگزاری تسنیم نیز در خبر خود تایید کرده است که برخی از شهروندان نیازمند ایرانی در روزهای اخیر در تماس با این خبرگزاری، از واریز نشدن یارانه نقدی در دی‌ماه گلایه کرده‌اند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها آمار دقیق شهروندانی را که دولت ابراهیم رئیسی از فهرست دریافت یارانه‌ها حذف کرده است بیان نکرد، اما در مورد پیشین، رسانه‌های دولتی و حکومتی در ایران مانند ایسنا و تسنیم تعداد افراد حذف‌شده از دهک‌های کم‌درآمد در ماه‌های قبل را «پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر» برآورد کرده بودند.

امروز همچنین خبرگزاری ایسنا در گزارشی خبر داد: «بر اساس قانون بودجه امسال، دولت مکلف به حذف سه دهک اول پردرآمد است و برای اجرای قانون باید دهک نهم و هشتم را نیز در سال جاری حذف کند. در نتیجه باید منتظر ادامه اقدامات دولت در غربالگری فهرست یارانه‌بگیران بود.»

ایسنا همچنین نوشته است که با وجود تاکید چندساله قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک پردرآمد، یا اقدام جدی انجام نشده یا زمانی که دولت ورود کرده، به نتیجه مطلوبی نرسیده است، زیرا تاکید بر این بود که بانک‌های اطلاعاتی تکمیل نیستند تا دولت بتواند حذف را با شناخت دقیق انجام دهد و «این می‌تواند موجب آسیب اقشار ضعیف‌شده و تبعات اجتماعی شود.»

مقام‌های دولت ابراهیم رئيسی و مدیران وزارت کار و رفاه اجتماعی مدعی‌اند که علت اخراج میلیون‌ها ایرانی از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه، شناسایی اموال یا درآمدهای پنهانی آنان بوده است، اما گروهی از نمایندگان مجلس و همچنین خبرنگاران ساکن ایران در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که شماری از کارگران، بازنشستگان و افراد نیازمند و مستحق که بی‌سرپناه یا حاشیه‌نشین‌اند نیز جزو حذف‌شدگان از فهرست یارانه‌بگیران بوده‌اند.

روزنامه شرق روز یازدهم دی‌ماه در گزارشی خبر داده بود که خبرنگار این روزنامه اسنادی مبنی بر اثبات قطع یارانه خانوارهای کم‌درآمد به‌دست آورده است. این اسناد که شامل اطلاعات هویتی سرپرستان خانوار است، برای برخی از نمایندگان مجلس نیز ارسال شد. بر اساس این گزارش، خانوارهای کم‌درآمدی که یارانه‌شان قطع شده است گفته‌اند برای پیگیری این موضوع به نهادهای مختلف از‌جمله استانداری، فرمانداری، اداره کار و ستاد هدفمندی یارانه‌ها در محل سکونت خود مراجعه کرده‌اند، اما پاسخ‌های سربالا گرفته‌‌اند یا با پاسخ‌هایی همچون «حتما اشتباه شده» مواجه‌ شده‌اند.

در همین راستا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصول‌گرای نزدیک به حاکمیت، اوایل دی‌ماه ضمن تایید قطع یارانه خانواده‌های کم‌درآمد گفت یارانه این افراد به شکل «نادرست» قطع شده است و افزود: «مجلس درباره این موضوع از شخص وزیر کار توضیح خواسته و صولت مرتضوی هم این ایراد را پذیرفته و به نمایندگان قول داده است که به‌زودی اطلاعات سامانه به‌صورت مداوم به‌روز شود.»

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود: «این مسئله در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان مدام از سوی مردم منعکس می‌شود و وزیر کار قول داده است ظرف دو هفته این مشکل را حل کند.»

وعده‌هایی که نه‌تنها اجرایی نشده‌اند، بلکه حالا اخبار مختلف حاکی از چندبرابر شدن تعداد شهروندان اخراجی از فهرست یارانه‌بگیران است و این اتفاق نشان می‌دهد که برخلاف وعده‌های انتخاباتی، دولت ابراهیم رئیسی برای تامین کسری بودجه قابل‌توجه تصمیم گرفته است کمک‌های دولتی اندک به خانوارهای فرودست و کم‌درآمد را حذف کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴