درخواست‌ها برای لغو اعدام ۶ زندانی سیاسی در ایران و کارزارهای مخالفت با اعدام

کانون نویسندگان ایران و برخی نهادهای حقوق بشری در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار لغو حکم اعدام دو معترض و چهار زندانی سیاسی کرد در ایران شدند و همزمان شماری از شهروندان و کنشگران تلاش‌های مختلفی در مخالفت با مجازات اعدام آغاز کرده‌اند.

حکم اعدام مجاهد کورکور و رضا رسایی، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، و همچنین چهار زندانی سیاسی کرد به نام‌های محسن مظلوم، محمد (هژیر) فرامرزی، پژمان فاتحی و وفا آذربار اخیرا در دیوان عالی کشور تایید شد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۳ دی‌ماه منتشر شد با اشاره به این شش حکم اعدام نوشت: «تا به کی قرار است زندگی مردم این سرزمین در انتظار اعدام و اجرای حکم اعدام در تلخی بگذرد؟».

این کانون با اشاره به اینکه در روزهای اخیر هر شهروند انسان‌دوست هر لحظه در انتظار خبر هول‌انگیز مربوط به این شش زندانی بوده، یادآور شده است که تعداد اعدام‌های پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» نسبت به سال قبل از آن ۷۵ درصد افزایش یافت.

به نوشته این کانون، «در این سرزمین هر اعدامی سیاسی است، حتی هنگامی که مجرمان “عادی” را بر دار می‌کنند؛ زیرا به منظور مرعوب‌کردن مردم و پس راندن آنها انجام می‌گیرد».

در همین حال ۱۷ نهاد مدافع حقوق بشر که در ائتلافی با نام «ایمپکت ایران» فعالیت می‌کنند با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع چهار زندانی سیاسی کرد هشدار دادند.

این بیانیه با اشاره به شکنجه‌های این زندانیان، اخذ اعترافات اجباری از آنها و روند به شدت ناعادلانه داردسی این پرونده، خواستار اقدام بین‌المللی شده است.

سازمان حقوق بشر ایران، با هم علیه مجازات اعدام، بنیاد عبدالرحمن برومند، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی در ایران، انجمن حقوق بشر کردستان، سازمان حقوق بشری هنگاو، کمپین فعالین بلوچ، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، حال‌وش و سازمان حقوق بشر اهواز برخی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

به نوشته این بیانیه، «از همه هشدار دهنده‌تر اینکه، به گفته‌ نزدیکان این چهار متهم، دیوان عالی کشور حکم اعدام آنان را ظرف مدت ۲۴ ساعت تایید کرد».

محسن مظلوم، هژیر فرامرزی، پژمان فاتحی و وفا آذربار تیرماه ۱۴۰۱ در اطراف ارومیه بازداشت شدند و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آنها را به اتهام «محاربه و افساد فی الارض از راه جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرده است.

خانواده‌های این زندانیان بارها به بی‌اساس بودن این اتهامات اشاره کرده و از نهادهای حقوق بشر، رسانه‌ها و همچنین شهروندان خواسته‌اند صدای آنها را انعکاس دهند.

در همین حال فراخوانی با حمایت شماری از کنشگران منتشر شده که شنبه ۲۳ دی تا شنبه ۳۰ دی‌ماه را «هفته کارزار جهانی علیه اعدام در ایران» نام‌گذاری کرده است.

در بیانیه این فراخوان با اشاره به برنامه‌ها و اعتراضات مختلفی که قرار است طی این هفته در شهرهای مختلف جهان برگزار شود آمده است: «همراه شوید تا با اتحاد و همبستگی جهانی بتوانیم جلوی ماشین اعدام و سرکوب در ایران را بگیریم».

روز شنبه تجمعاتی در مخالفت با اعدام در چند شهر برگزار شد و شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «نه به اعدام» مطالبی علیه مجازات اعدام به ویژه درباره شش زندانی محکوم به اعدام منتشر کردند.

این کاربران همچنین از قصد خود برای راه‌اندازی توفان توییتری در شامگاه یکشنبه خبر داده‌اند.

در چهار دهه گذشته نام ایران همواره به عنوان یکی از کشورهای با بیشترین سرانه اعدام مطرح بوده و روند صدور حکم اعدام پس از اعتراضات سراسری افزایشی بسیار چشمگیر پیدا کرد.

بنابر گزارش نهادهای حقوق بشری از جمله وبسایت هرانا، در سال ۲۰۲۳ دست‌کم هرانا ۷۴۶ نفر در ایران اعدام شدند که نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش داشت.

صدور احکام اعدام هم در این سال ۶۸ درصد بیشتر از سال پیش از آن بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴