رقابت نیابتی؛ ۴ اسراییلی تیم فلسطین در برابر تیم حکومت ایران در جام ملت‌ها

تیم‌های ملی ایران و فلسطین، امروز یکشنبه ۲۴دی‌۱۴۰۲ در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا مقابل هم قرار می‌گیرند. در این تیم ۴ بازیکن اسراییلی حضور دارند. کشوری که جمهوری اسلامی آن را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌شکل پرهزینه‌ای، مانع رقابت ورزشکاران خود با آن‌ها می‌شود.


مهر ۱۳۹۰ پس از آنکه تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه فلسطین را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد، «حسین شریعتمداری»، مدیرمسوول روزنامه «کیهان»، در گزارشی با انتقاد از بازیکنان تیم و نتیجه به دست آمده نوشت بود که بازیکنان فلسطین پس از آنکه وارد ایران شده بودند، به یکدیگر گفته بودند که ما در ایران، «عطر ولایت» و «شمیم رهبر جمهوری اسلامی» را حس کردیم.

یادداشت حسین شریعتمداری هرچند بدون هیچ‌گونه منبع موثق و صرفا براساس «شنیده‌ها» نوشته شد و نزدیک به «افسانه‌سرایی» به‌نظر می‌رسید، اما با حقیقت تیم ملی فلسطین نیز در تضاد است.

تیم فلسطین در تمامی سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از بازیکنان دو ملیتی اسراییلی-فلسطینی را وارد رقابت‌ها می‌کند. بازیکنانی که یا زاده شهرهای اسراییل هستند و اقامت و گذرنامه این کشور را دارند، یا در لیگ‌ فوتبال این کشور بازی می‌کنند.

در این گزارش، برخی از چهره‌های سرشناس اسراییلی که در این دوره از جام ملت‌های آسیا مقابل ایران و سایر تیم‌ها قرار خواهند گرفت را، بررسی می‌کنیم.

علاالدین حسن؛ متولد اسراییل در باشگاه‌های اسراییل
«علاالدین حسن»، متولد ژانویه سال ۲۰۰۰ در روستایی به نام «مشهد» است؛ روستایی که سازمان مرکزی آمار اسراییل، جمعیت آن را در پایان سال ۲۰۲۲، کمتر از ۷ هزار نفر اعلام کرد.

این روستا در شمال اسراییل و در منطقه‌ای به نام «گالیلی» که عرب‌‌زبان‌ها آن را «جلیل» نامیده‌اند واقع شده است. طبق ادعای همان سازمان آمار اسراییل، بیش از ۷۰ درصد جمعیت این منطقه را یهودیان یا غیرمسلمانان عرب و غیرعرب تشکیل می‌دهند.

سایت «ترانسفرمارکت» به‌عنوان مرجع رسمی قیمت‌گذاری بازیکنان، مربیان و باشگاه‌های فوتبال جهان، علاالدین حسن را بازیکن «اسراییلی-فلسطینی» معرفی می‌کند که از بدو تولد، شهروندی اسراییل را داشته است.

از سال ۲۰۲۰، فوتبال رسمی را با باشگاه «هاپوئل کاکوب» اسراییل آغاز کرده و پس از آن در «اس.ث.کی فار» اسراییل حضور داشت و هم‌اکنون پیراهن تیم «بنی ساخین» اسراییل را بر تن می‌کند.

در صفحه اینستاگرام این بازیکن مسلمان اسراییلی، به غیر از تصویری از حضور در مکه و زیارت خانه خدای مسلمانان، هیچ تصویری از درگیری‌های نظامی میان اسراییل و نیروهای مسلح غزه یا رهبران شاخه‌های نظامی حماس به چشم نمی‌خورد.

او در پست مهاجم، شاید مقابل تیم فوتبال ایران هم قرار بگیرد.

عمید محاجنه؛ متعهد به لیگ اسراییل
«عمید محاجنه»، متولد اکتبر سال ۱۹۹۷ در «حیفا» اسراییل است؛ نامی که قطعا بارها و بارها آن را به‌عنوان یکی از شهرهایی که سران جمهوری اسلامی از توان نابود کردن آن می گویند، شنیده‌اید.

نکات قابل توجه در مورد عمید محاجنه کم نیست. او از بدو تولد تابعیت اسراییلی داشته، از سال ۲۰۱۶ فوتبال را به‌صورت رسمی و حرفه‌ای آغاز کرده و تاکنون، فقط در باشگاه‌های اسراییلی بازی کرده است. او حتی برخلاف برخی از بازیکنان فلسطینی-اسراییلی که پس از یک یا دو سال بازی در لیگ‌های اسراییل، این کشور را برای ادامه فوتبال ترک کرده و به لیگ‌های دسته دوم قطر، اردن یا ترکیه پیوسته‌اند، سعی کرده هرگز از لیگ اسراییل جدا نشود.

عمید محاجنه از سال ۲۰۱۶ تاکنون در ۶ باشگاه اسراییلی ازجمله «توبورک»، «را آنا»، «اف.سی اورشلیم»، «هاپول آکری»، «اس.ث.کی فار» و «اوم فهم» بازی کرده است.

او در پست دفاع راست بازی می‌کند و شاید در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

رامی حماده؛ زندگی با تابعیت اسراییل، بازی در تیم ملی فلسطین
«رامی حماده»، متولد مارچ۱۹۹۴ در «شفامر»، در شمال اسراییل است. او نیز مانند بسیاری از بازیکنان «تیم ملی فلسطین»، با پاسپورت اسراییلی هم در جهان سفر می‌کند. دو تابعیتی بودن این دروازه‌بان اسراییلی-فلسطینی که احتمالا در جام ملت‌های آسیا یکی از بازیکنان اصلی تیمش باشد، در کنار حضورش در تیم‌های اسراییلی و لیگ اسراییل، او را ازجمله بازیکنانی می‌کند که برای فوتبال حکومتی ایران احتمالا جذاب باشد.

او فوتبالش را در فوتبال پایه اسراییل با بازی در تیم اسراییلی «نتانایا» آغاز کرد و سابقه بازی در تیم‌های اسراییلی مانند «بنی ساخنین»، در لیگ برتر اسراییل را دارد.

بازیکنانی با سابقه بازی در لیگ اسراییل
در‌حالی‌که طی بیش از ۴ دهه اخیر، ورزشکاران ایرانی حتی از ایستادن یا عکس انداختن کنار ورزشکاران اسراییلی منع می‌شوند، بسیاری از بازیکنان تیم ملی فلسطین که امروز مقابل تیم ملی ایران قرار می‌گیرند، سابقه حضور در لیگ اسراییل را دارند، با بازیکنان اسرایيلی در یک تیم بازی می‌کنند، با بازیکنان اسراییلی به اردو می‌روند و از باشگاه‌های اسراییلی حقوق می‌گیرند.

«موسی فیراوی»، متولد ۱۹۹۸ در شهر «اورشلیم» است که از سال ۲۰۱۸ تاکنون در تیم‌های ملی و زیر ۲۳ سال (امید) فلسطین بازی می‌کند.

«عطا جابر»، متولد شهر «مجد كروم» اسراییل، با سابقه بازی در تیم‌های باشگاهی «مکابی»، «بنای ساخدین» و «اشدود» اسراییل، سابقه‌ای طولانی فوتبال باشگاهی این کشور دارد. «زید قونبار» متولد اورشلیم نیز با سابقه حضور در تیم‌های «هاپوئل» و «بیتار» که به‌عنوان تیم‌های اسراییلی شناخته می‌شوند، پیراهن فلسطین را برتن کرده است.

بازیکنان اسراییلی و فلسطینی درحالی در کنار هم بازی می‌کنند که بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی، اجازه رویارویی با تیم‌های اسراییلی در لیگ‌های این قاره را ندارند؛ ولو به میزبانی کشوری غیر از اسراییل.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴